Ik weet niet zo goed in welk topic ik dit kwijt moet, dus ik maak er zelf maar even 1. Wat mij opvalt dat er in veel regio's, o.a. waar ik werkzaam ben, dat voornamelijk de brandweer heel erg snel zeilen uit de wagen haalt om een slachtoffer af te schermen voor de pers.
Dit kan zijn bij een ongeval, onwelwording of gewoon een brand. Ook de Ambulance roept vaak gelijk om een afscherming zodra er ook maar een fotocamera in de buurt komt.
Laatst moest ik van de ambulancebroeder de pers zelfs wegsturen........ wat ik vriendelijk geweigerd heb, aangezien we gewoon op de openbare weg stonden.
Wel zie ik vaak collega's die het zeil vasthouden voor de brandweer....
Ik snap wel waarom ze dit willen, privacy van het slachtoffer beschermen, maar is het wel aan de hulpdiensten om te bepalen wat er wel en niet in beeld wordt gebracht?
In mijn ogen is het de verantwoordelijkheid van een journalist om een slachtoffer onherkenbaar te maken, als hij daar 'misbruik' van maakt gaat dat ten koste van zijn eigen aanzien. Nu wordt vaak vooral de pers het werken onmogelijk gemaakt en kunnen ze alleen een foto knippen van een stuk zeil met een brandweer auto die ernaast staat.
Hoe gaan jullie hier mee om? En als je zelf ook altijd afschermt, wat is de reden hiervan?