Het afschermen met zeilen

Auteur Topic: Het afschermen met zeilen  (gelezen 33429 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 20 november 2013, 17:06:11
Citaat van: HIT link=msg=1221510 date=1384956061
Ik blijf het altijd zo vreemd vinden dat alles maar moet kunnen onder "nieuwsgaren". En dat achteraf maar moet worden beslist of het eronder valt. En ook dat de mensen waar het over gaat niet kunnen/mogen beslissen of het nieuws is, maar wel de mensen die het willen schrijven of fotograferen.
Tja. Zo is dat nu eenmaal geregeld hier in Nederland.

En wat eerder op dit forum gezegd is: grondrechten als recht op vrij meningsuiting en vrije nieuwsgaring zijn niet in het leven geroepen om 112-sites te faciliteren. Maar je kan dat niet inperken zonder 'schade' voor de andere journalistiek. Leer er maar mee leven.

Zou jij willen dat een overvaller kan beslissen of zijn zaak nieuws is of niet ? En die vent die doorrijdt na een aanrijding ? Die drankrijder ? Die vent die zodirect rond Oud en Nieuw een bushokje opblaast met zwaar vuurwerk, en waarbij kinderen gewond raken door rondvliegend glas ? Die wietteler ?

Leg me dus eens uit wanneer iemand zelf mag beslissen of hetgeen waar hij bij betrokken is, in het nieuws mag ? Boven een bepaald promillage of zo niet meer zelf beslissen ? Dan klinkt het alleen weer heel erg alsof wij als persmuskieten deel zijn van de straf.....

Wat een mooie manier om te zeggen wat ik al schreef, de pers is nooit verantwoordelijk maar de lezer wel. En ja dan snap ik wel dat er maatregelen worden genomen om zonder pottenkijkers te kunnen werken.
Die redenatie snap ik nog steeds niet. Omdat een lezer misschien een rare/kromme conclusie gaat trekken, mag ik geen foto's meer maken ?

Nee, daar ben ik ook niet voor. Maar wel voor een strakkere regelgeving met ook serieuze maatregelen tegen overtreden hiervan. En het opheffen van de persvrijheid als het gaat om bronvermeldingen zodat een fotograaf, verslaggever of tipgever verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn vermeldingen.

Ik zou zeggen: probeer het op de agenda van de 2de kamer te krijgen. Maar lees eerst even dit:

http://www.denieuwereporter.nl/2013/08/beroep-van-journalist-wordt-niet-omschreven-in-wet-op-bronbescherming/
http://ameland.wordpress.com/2012/11/22/nederland-weer-bestraft-voor-niet-naleven-van-het-recht-op-journalistieke-bronbescherming/
http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/scherpe-veroordeling-afluisteractiviteiten-aivd
http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/telegraaf-wint-zaak-tegen-staat-bij-ehrm/87744/

M.a.w. er is (nadat de Nederlandse staat al 3x door de hoogste Europese rechter op de vingers is getikt) nu wetgeving in de maak om dit recht juist beter in de Nederlandse wetgeving te verankeren.

En ik zou het geen slecht idee vinden als verslaggeving objectief gebeurt en niet om "nieuws" te verkopen. <knip> Niet als men normale foto's en normale teksten gebruikt. Zoals ik al zei het staat spannender als je zegt dat een agent overtollig geweld heeft gebruikt in plaats van dat ie iemand heeft gearresteerd met gebruik van geweld.
En wie gaat dan bepalen wat "normale teksten" of "normale foto's" zijn ? Een commissie van wijze mannen onder leiding van Ivo Opstelten ? Ik vind dit wel heel erg 'eng' klinken.

Als je het hier ook leest over het topic dan lijkt het alsof de pers zijn werk moet kunnen doen en door niets of niemand belemmerd mag worden. En dat laatste MAG, MOET maar eens veranderen.
Tja. Wat ik zeg: dan moet er blijkbaar censuur ingevoerd worden, in jouw ogen ? Vooraf toetsing door een staats-commissie van wat er gepubliceerd gaat worden ?

Volgens mij leven we in een maatschappij waar vrijheid maar en ook 'vraag en aanbod' kernwaarden zijn. Dat betekent dat ik dus de grootst mogelijke onzin kan schrijven. Wat ik maar wil. Vrije meningsuiting, weet je wel ? Alleen: Als je lezers doorkrijgen dat het regelmatig onzin/duimzuigerij is, verlies je ze vanzelf. Als de onderwerpen die je brengt niet aanslaan of de lezers zelfs irriteren, lopen ze ook weg (en daarmee je advertentie inkomsten en ga je dus failliet - dus marktwerking/vraag-aanbod). Als het smaad, roddel of discriminerend is kan de rechter er zelfs wat van zeggen, en boetes opleggen en/of een rectificatie eisen.

Maar ga alsjeblieft mij niet opleggen wat jij 'normale teksten' (of: beelden) vindt. En ga dat helemaal niet bij wet regelen. Brrrr.

Peen
Redacteur van

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 20 november 2013, 21:07:45
En ook dat de mensen waar het over gaat niet kunnen/mogen beslissen of het nieuws is, maar wel de mensen die het willen schrijven of fotograferen.

Dat is niet vreemd, maar gewoon de essentie van vrijheid van meningsuiting, en de persvrijheid die er uit voort vloeit. Overigens wil dat niet zeggen dat alles mag en kan, dat is jouw eigen invulling. Volgens mij gaat daar de discussie hier ook niet over.

Wat een mooie manier om te zeggen wat ik al schreef, de pers is nooit verantwoordelijk maar de lezer wel.

De pers is ten alle tijden verantwoordelijk voor het eigen handelen, en dat is inclusief het optreden bij incidenten en het publiceren hierover. Er zal geen journalist of fotograaf zijn die dit niet erkent.

En ja dan snap ik wel dat er maatregelen worden genomen om zonder pottenkijkers te kunnen werken.
Op het moment dat iemand de term "pottenkijkers" gaat gebruiken in de context van nieuwsgaring en publieke diensten, dan gaan er bij mij als burger alarmbellen rinkelen. Juist die houding draagt niet bij aan het vertrouwen van burgers in publieke diensten. Overigens hebben de meeste diensten hier helemaal geen problemen mee, maar lijkt het mij vooral jouw eigen aversie tegen een deel van de pers die er voor zorgt dat je alles en iedereen over 1 kam scheert.

En het opheffen van de persvrijheid als het gaat om bronvermeldingen zodat een fotograaf, verslaggever of tipgever verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn vermeldingen.
Dit begrijp ik niet zo goed. wat is "het opheffen van de persvrijheid als het gaat om bronvermelding" ? Een verslaggever is toch al verantwoordelijk voor datgene wat hij openbaart, inclusief de bronnen die daarvoor gebruikt worden? Maakt het voor die verantwoordelijkheid uit als we weten dat de bron, de portier van het ziekenhuis is? Of de staatssecretaris van financiën?
(Misschien wel voor de geloofwaardigheid, maar dat is een andere discussie)

En ik zou het geen slecht idee vinden als verslaggeving objectief gebeurt en niet om "nieuws" te verkopen.

Ook dit is weer gewoon de essentie van vrijheid van meningsuiting...
Het brengen van nieuws is altijd al "business" geweest, van het moment dat mensen met elkaar konden communiceren. Objectieve verslaggeving bestaat niet, het is meer de vraag hoe duidelijk een medium is in het weergeven van feiten en meningen. Gelukkig kan je zelf beslissen welke media je wel serieus neemt, en welke niet.

Ongetwijfeld vind je dan ook dat persvoorlichters van publieke diensten objectief moeten berichten, en niet om hun organisatie te "verkopen". Of doen die dan gewoon "hun werk"?

Want als er staat dat de politie een inbreker heeft opgepakt volgt er bijna altijd een opsomming van wat er fout is gegaan in het onderzoek of een verklaring waardoor het oplossen van de inbraken wordt toegeschreven aan een ander.
Blijkbaar stoor je je aan bepaalde media, is ook je goed recht. Maar in de media die ik lees/volg lees ik dit soort dingen in het algemeen niet. Misschien tijd om andere media te kiezen?

Net als dat ik elke keer komt met hoe de pers in de weg loopt kom jij met deze zelfde argumentering.
Wat mij als burger vooral opvalt in deze discussie, is dat er vooral met voorbeelden over en weer wordt geslagen. Maar volgens mijn bescheiden mening zijn dat juist de uitzonderingen.
In de meeste topics rond pers en hulpdiensten is de conclusie toch wel dat beiden over het algemeen gewoon elkaar het werk laten doen, en elkaar niet in de weg lopen. Daarom begrijp ik jouw roep om meer regels en wetten ook niet. Dat is schieten met een kanon op een mug. Realiseer je dat die regels en wetten er ook voor gaan zorgen dat de overheid, en bedrijven, op alle andere gebieden meningen en informatievoorziening gaan inperken en actief tegenwerken. Overigens zijn die rechten die je wilt inperken, jouw eigen burgerrechten, en niet rechten die exclusief aan de pers horen. Weet dus wat je zegt..

Aangezien ik geen "pers" of "hulpverlener" ben, doet mijn mening over die schermen niet zo ter zake.
Maar de vraag die Silque stelt over schermen is, voor mij, een goed voorbeeld van hoe je het beste de botsing van belangen kan oplossen. Juist door, in samenspraak tussen pers en hulpdiensten, praktische regelingen te treffen. Daar hoort het je afvragen waarom een bepaalde handeling/beperking nodig is, ook bij. Verdere wetten en regels zijn pas nodig als er echt een probleem is, of als er echt grondrechten in gevaar komen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #102 Gepost op: 20 november 2013, 22:44:50
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1221370 date=1384886738
Man, wat een discussie wordt het weer. Het gaat over mensen, veelal kinderen of pubers, die plaatjes schieten van ongelukken en vinden dat ze daarin belemmerd worden.
Met mijn 58 jaar behoor ik beslit niet tot deze categorie ;-)

Journalist en publieke waakhond ben je als je na gedegen onderzoek gaat publiceren over een brandweercommandant die de helft van zijn beschikbare budget uitgeeft om z'n eigen modeltreintjesverzameling uit te breiden, of als blijkt dat de ambulancedienst in 95% van de gevallen een half uur te laat komt in plaats X, of als de politie structureel te laat is bij overvallen omdat de heren en dames van de noodhulp de helft van de werktijd in een café doorbrengen.
En jij denkt dat we dat niet doen? Ik heb geen website a;a Regio15, maar veel van wat ik zie en hoor komt wel degelijk bij de krant terecht. Die het wel of niet oppakken. Kijk naar de bezuinigingen binnen Kennemerland.

Maar ga nou niet beweren dat je publieke waakhond bent als je vastlegt dat een brandweerman een keer een waterkanon verkeerd opstelt, of z'n helm achterstevoren opheeft, of dat een politieagent een keer geen geel hesje draagt op de openbare weg. Allemaal dingen die misschien een keer niet gaan zoals ze horen, maar vaak in het heetst van de strijd wel (kunnen) gebeuren. Het is en blijft mensenwerk, er worden dingen gedaan en beslissingen genomen die achteraf gezien, als dat in alle rust nabesproken wordt, anders gekund hadden.
Volgens mij was al aangegeven dat dat geen item is bij publiceren.

Deze discussie lezende, kan ik mij nog meer dan voorheen voorstellen dat hulpverleners graag een werkplek willen hebben waar ze veilig, vertrouwd en in alle rust hun werkzaamheden kunnen verrichten. Dat een ambulanceteam vanwege de privacy een slachtoffer afschermt, maar ook dat de politie een plaats delict afschermt om zo een goed, gedegen onderzoek te kunnen uitvoeren, zonder dat ze voortdurend lastig gevallen en afgeleid worden door bijvoorbeeld de fotograferende pers. Dan maar een tram ervoor zetten, of een zeil spannen, of hekken neerzetten. Die uiteraard gefotografeerd mogen worden door de pers, maar dan kunnen de hulpverleners achter die afscherming normaal hun werk doen. Dat heeft niets te maken met het schenden van grondrechten of censureren, maar alles met de wil om je werk zo goed mogelijk uit te voeren in het belang van de klanten van de hulpdiensten.
In Kennemerland wordt vrijwel niet aan afschermen gedaan. Misschien ook omdat de hulpverleners beter weten hoe wij ons werk doen dan jij dat nu voorstelt? Van hinder is wederzijds geen sprake.

Nog even over dat "kennis van zaken". Misschien weten jij en je fotograferende collega's net iets beter dan andere fotografen wat het verschil is tussen een hoge druk straal en een lage druk straal, wat een spreider is of een backboard en dat "de heli" zelden patiënten vervoert, maar dat maakt nog niet dat je kan stellen dat "juist deze categorie kennis van zaken heeft waar het gaat om hulpverlening....".

Als ik zie wat men (alle disciplines uit de keten!) tegenwoordig moet doen aan scholingen, bijscholingen, cursussen, trainingen, oefeningen en weet ik veel wat nog meer om je ervaring en kennis op peil te houden, dan kan je hooguit zeggen dat je een heel klein beetje van de "hoed en de rand" weet. Je zal echter nooit het kennisniveau bereiken van de mensen die beroepsmatig of op vrijwillige basis bij hulpdiensten werkzaam zijn. Dus maak dat ook niet mooier dan het is.
Als pers moeten we het helaas doen met kennis die we zelf bij elkaar schrapen. Vaak ook komt die van de hulpverleners of voorlichters af (daar zijn interviews bijvoorbeeld voor). Juist die kennis voorkomt dat er over lullige foutjes wordt geschreven. Verder is onze kennis is een stuk groter dan die van de journalisten in loondienst. Een aantal weet ook dat ze achter mij moeten blijven staan. Ten eerste wil ik ze niet op de foto, ten tweede weet ik een stuk beter wat ik wel en niet kan doen. (Dit 'er achter blijven staan' is ook ontstaan doordat een loondienst-journalist een keer door de politie tussen de hulpverleners vandaan geplukt moest worden)

Al met al is er één regeling voor de pers. en of dat nu gaat om een gevallen fietser of om een foute hulpverlener, dat maakt niet uit. En als je er aan gaan rommelen dan is het eind zoek.

En vergis je niet in het aantal hulpverleners die blij zijn dat hun werk aandacht krijgt. Recentelijk heb ik van voorlichting van de Veiligheidsregio Kennemerland nog het verzoek gekregen om aandacht te besteden aan de positieve effecten van rookmelders. Dat kan alleen maar als wij op een normale manier ons werk kunnen doen. Een beetje raar in dat kader is dan weer wel dat de brandweerlieden een verbod hebben gekregen om met de pers te praten ;-)

Citaat van: silque link=msg=1221495 date=1384952252
Toch zou ik graag zien dat hulpverlening en pers wat meer in balans kwamen, dat beide disciplines wat verder buiten hun hokje durven denken en zaken eens anders aan durven pakken.
Misschien zie je hier het nut niet van in, maar ook dat hoort bij buiten de kaders denken.
Die insteek van jouw is ook wel duidelijk, maar het zal inderdaad van beide kanten moeten komen. Niet alleen op straat, maar ook op dit forum ;-)

Citaat van: silque link=msg=1221495 date=1384952252
De pers af en toe een stapje terug, de hulpverlening af en toe wat meer openheid.
We zijn geen vijanden van elkaar, maar toch ervaar ik spanning. Op straat, in de kantine en op dit forum. Zonde, volgensmij is dat helemaal niet nodig!
Mee eens!

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #103 Gepost op: 20 november 2013, 22:49:53
Citaat van: Fire shark link=msg=1221411 date=1384900239
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article25705103.ece/Ernstig-ongeval-A9-ter-hoogte-van-Velserbroek

Mooi voorbeeld.... wat het echte nieuws in beeld brengt.... (1e foto) 0098
In mijn ogen echt een nutteloze foto om te plaatsen!
Dat mag je uiteraard vinden, maar je moet deze foto zien als onderdeel van de serie. Als de foto op zichzelf stond was het beslist niet de beste foto. Jammer dat de internetredactie niet kijkt welke foto als eerste komt te staan.

Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1221416 date=1384901015
nee juist niet het laat mooi zien wat er afspeelt tijdens de hulpverlening iets waar wij als fotografen voor komen om dat vast te leggen. O0 voor had foto 4 weggelaten kunnen worden.
Waarom? Brandweerman Ed staat er mooi op ;-)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #104 Gepost op: 20 november 2013, 23:49:51
Citaat van: HIT link=msg=1221490 date=1384951503
Persoonlijk steek ik het niet onder stoelen of tafels dat het voor mij allemaal niet zo hoeft.
Op zich prima ;-)

Citaat van: HIT link=msg=1221490 date=1384951503
De Pers slaat zichzelf graag op de borst want zij laten de wereld dingen zien. Ja de dingen die zij belangrijk vinden, of men het nou wil of niet men is altijd bevooroordeeld. Waar de pers graag zich van afwendt is dat de berichten die ze brengen ook stemmingsmakend of brekend is. Want dat ligt niet aan de pers maar aan de man/vrouw die het leest.
"Overmaat aan geweld door agent" staat mooier in de krant dan "Agent arresteert overvaller met geweld". Met kopje twee slaat men sneller de pagina van de krant om dan met kopje één.
"Overvaller gepakt na achtervolging" of "overvaller gepakt na ongeval door achtervolging" geeft hetzelfde effect terwijl de lading hetzelfde is.
Van mij mag de pers ook rustig aansprakelijk worden gesteld voor het scheppen van stemming.
Helaas valt dat ook onder persvrijheid. Sterker nog, het is geaccepteerd dat de kop van een artikel wat scherp wordt gesteld.

Daarnaast, de hulpverlener die het de pers moeilijk maakt is net zo goed bezig met stemmingmakerij.

Ik blijf het altijd zo vreemd vinden dat alles maar moet kunnen onder "nieuwsgaren". En dat achteraf maar moet worden beslist of het eronder valt. En ook dat de mensen waar het over gaat niet kunnen/mogen beslissen of het nieuws is, maar wel de mensen die het willen schrijven of fotograferen.
Dan komen we op de bijzondere positie van de pers in de democratische maatschappij. De pers moet in vrijheid kunnen vergaren en publiceren. En juist voor gevallen dat het wel mis gaat is er de gang naar de Raad voor de Journalistiek of de rechter.

Wat een mooie manier om te zeggen wat ik al schreef, de pers is nooit verantwoordelijk maar de lezer wel. En ja dan snap ik wel dat er maatregelen worden genomen om zonder pottenkijkers te kunnen werken.
Waar kom je op het idee dat de lezer verantwoordelijk is? De kunst is om zo te schrijven dat het verhaal duidelijk wordt. Wat echter wel gebeurd met reacties op media-websites is dat lezers conclusies trekken die uit het verhaal helemaal niet te halen zijn. Ik probeer dat deels te voorkomen met een juiste omschrijving en juiste informatie, maar niet elke reaguurder heeft daar boodschap aan.

Maar wel voor een strakkere regelgeving met ook serieuze maatregelen tegen overtreden hiervan. En het opheffen van de persvrijheid als het gaat om bronvermeldingen zodat een fotograaf, verslaggever of tipgever verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn vermeldingen.
Kranten en websites vermelden meestal ook de naam van de fotograaf. Tipgevers zijn per definitie anoniem omdat er anders geen tips meer binnenkomen. Wel is de journalist er voor verantwoordelijk om het verhaal van de tipgever te controleren voordat hij publiceert.

En ik zou het geen slecht idee vinden als verslaggeving objectief gebeurt en niet om "nieuws" te verkopen.
Niet als men normale foto's en normale teksten gebruikt. Zoals ik al zei het staat spannender als je zegt dat een agent overtollig geweld heeft gebruikt in plaats van dat ie iemand heeft gearresteerd met gebruik van geweld. En achteraf wanneer blijkt dat de kop niet klopt zou het de pers ook sieren om publiekelijk excuses te maken. Of vermelden bij een foto dat deze is genomen in het heetst van de strijd en dat niet de hele betoging op deze manier is verlopen.
Toevallig heb ik net met een redactiechef daar een discussie over gehad. We vinden het beiden belangrijk dat je iets goed classificeert. Helaas ging het kort daarna fout. Ik kom met de kop "Beheerst optreden van de brandweer voorkomt meer schade" en de bureauredacteur maakt er van "Loszagen van tak hels karwei voor brandweer". Tja, dan probeer je als fotograaf (met kennis van zaken) een net en informatief verhaal neer te zetten en dan gaat zo'n bureauredacteur er mee van door. Maar voor mij zijn dat uitzonderingen.

Net als dat ik elke keer komt met hoe de pers in de weg loopt kom jij met deze zelfde argumentering. Alleen de mensen waar ik het over heb zijn forumleden die angstvallig hun mond houden omdat ze weten dat het over hen gaat, maar ook jij moet toegeven dat als jij de krant open slaat jouw argument zelden tot nooit voorkomt. Want als er staat dat de politie een inbreker heeft opgepakt volgt er bijna altijd een opsomming van wat er fout is gegaan in het onderzoek of een verklaring waardoor het oplossen van de inbraken wordt toegeschreven aan een ander.
Dat is jouw mening ;-)

Als je het hier ook leest over het topic dan lijkt het alsof de pers zijn werk moet kunnen doen en door niets of niemand belemmerd mag worden. En dat laatste MAG, MOET maar eens veranderen.
Dat eerste klopt ook. Zolang we de hulpverlening en opsporing maar niet hinderen.
Wil je dat veranderen? Dat wordt dan de 2e kamer, 1e kamer, Raad van State en minimaal 1 nieuwe verkiezing.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 21 november 2013, 15:49:42
Citaat van: silque link=msg=1221516 date=1384956268
Volgens mij snap je namelijk nog steeds de essentie niet van wat ik bedoel / Aan je reacties te zien ben je overigens het ultieme voorbeeld van tunnelvisie, je plaatst alles vanuit je eigen tak, wat dat ook mag zijn.

Op zich vind ik het een hele boeiende discussie, maar ik sta versteld van de standpunten.

We vallen in herhaling. Hulpverleners zijn op straat met hun werk bezig. Ze moeten zich met van alles en nog wat bezighouden, maar de belangen van de pers vallen daar NIET onder. Zoals gezegd moet je als hulpverlener weten dat alles wat je doet en zichtbaar is vanaf de openbare weg gefotografeerd en gepubliceerd mag worden en dan houdt het op. Wil je meer als pers, dan regel je het maar met de woordvoerder of persvoorlichter ter plaatse. En als die functionarissen zouden vragen of een hulpverlener misschien voor de foto iets zou willen doen of laten, dan zou je dat wellicht als hulpverlener kunnen overwegen.

Ik kan echt geen enkel argument bedenken waarom ik meer rekening met de pers zou moeten houden? Echt niet. Heeft niets met tunnelvisie te maken. Hooguit dat ik serieus met mijn werk bezig ben en de belangen van betrokken heel veel zwaarder weeg dan de belangen van de plaatjesmakers.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 21 november 2013, 18:33:44
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1221812 date=1385045382
We vallen in herhaling. Hulpverleners zijn op straat met hun werk bezig. Ze moeten zich met van alles en nog wat bezighouden, maar de belangen van de pers vallen daar NIET onder. Zoals gezegd moet je als hulpverlener weten dat alles wat je doet en zichtbaar is vanaf de openbare weg gefotografeerd en gepubliceerd mag worden en dan houdt het op. Wil je meer als pers, dan regel je het maar met de woordvoerder of persvoorlichter ter plaatse. En als die functionarissen zouden vragen of een hulpverlener misschien voor de foto iets zou willen doen of laten, dan zou je dat wellicht als hulpverlener kunnen overwegen.
Waar in deze discussie is er gevraagd om iets 'voor de foto' te doen of te laten ?

Silque heeft gevraagd 'ik zie steeds veel zeilen en dekens; heeft dat een reden en zoja wat is deze ?'. Daar kwamen antwoorden op die deels medisch zijn (beschermen tegen afkoeling) en deels privacy (beschermen van de privacy van het slachtoffer) - en soms een simpel 'ik vind het niet kunnen' zonder verdere onderbouwing.

Kan me niet herinneren dat we gevraagd hebben of jullie willen gaan poseren. Of aan de andere kant van de auto gaan staan om het plaatje mooier te maken, wat op een gegeven moment gesuggereerd werd. Welnee.

Alleen als er incidenten 'in de zeilen worden gezet' met als enige doel om de pers het zicht te ontnemen, zijn we (of in ieder geval ik) dus benieuwd naar de redenatie daar achter. En hoe zich dat verhoudt tot afspraken, ministeriële richtlijnen en allerhande wetten. Daar moet je als volwassen mensen over kunnen discussiëren. Toch ?

Ben het wel met je eens dat ik ook versteld sta van de standpunten van sommigen in deze thread. Denk alleen dat wij dan allebei naar verschillende posts gaan wijzen, als je zegt 'welke standpunten' ? Maar ook daarin mag iedereen zijn eigen keuzes maken en meningen verkondigen. Alleen maar 'leuk' en leerzaam om de standpunten van anderen te leren kennen, en er desnoods doorheen proberen te prikken om te zien waar ze op gebaseerd zijn.

Peen
Redacteur van

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 21 november 2013, 20:47:48
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1221812 date=1385045382
Ik kan echt geen enkel argument bedenken waarom ik meer rekening met de pers zou moeten houden? Echt niet. Heeft niets met tunnelvisie te maken. Hooguit dat ik serieus met mijn werk bezig ben en de belangen van betrokken heel veel zwaarder weeg dan de belangen van de plaatjesmakers.

Jij denkt vanuit een systeem en niet meer vanuit de bedoeling!

Dat is ook waarom ik de vraag hier gesteld heb; het begint namelijk een automatisme te worden om die zeilen te pakken en vanalles af te schermen.
Nogmaals; als er een goede reden achter zit, prima! Maar waarom extra werk op je hals halen als het niet nodig is? Die energie kan je ook in de situatie of het slachtoffer steken.

Mijn mening is dat ik tegen het standaard pakken van zeil ben, standaard alles maar afschermen. Dat is gewoon systeemdenken, 'we doen het toch altijd zo'. Probeer het eens anders, bekijk de situatie en kijk of het echt noodzakelijk is dat jij e.e.a. gaat afschermen. Als jij dat écht vindt moet je het natuurlijk ook gewoon doen; ik denk alleen dat er ook situaties zijn waar het niet écht nodig is.  O0

p.s. dat poseren moet je niet aan beginnen hoor, zal een professional ook nooit aan je vragen.  0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 21 november 2013, 20:53:06
Citaat van: silque link=msg=1221904 date=1385063268
het begint namelijk een automatisme te worden om die zeilen te pakken en vanalles af te schermen.
Je bent de discussie begonnen met dit standpunt. Zou je kunnen aangeven hoeveel vaker deze schermen gepakt worden? Ik neem aan dat je hier onderzoek naar gedaan hebt? Of is het puur gebaseerd op enkele eigen waarnemingen in een bepaalde regio.... Want dan lijkt het me nogal discutabel om zomaar te stellen dat het een automatisme begint te worden.

Ik zie in ieder geval geen verschil met vroeger, als de situatie er om vraagt gebeurd het, anders niet.

Ik vraag me uberhaupt af of er eigenlijk wel een probleem is.  ::) Ik hoor fotografen hier zelf niet of nauwelijks over en de klachten die hier verschijnen gaan niet zozeer over het omhoog houden van een zeiltje maar het op andere wijzen beletten van het bedrijven van journalistiek en daar zijn al genoeg topics over.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 21 november 2013, 21:03:31
Nee ik heb hier geen onderzoek naar gedaan, dit zijn puur mijn eigen bevindingen. Zowel uit de praktijk, gesprekken met collega's uit andere kolommen en foto's waarbij ik naar een zeil aan het kijken ben. Ook lees ik hier nog wel eens wat en heb ik voor een ander onderzoek heel wat journalisten gesproken.

Wat ik met automatisme bedoel is niet zozeer dat er bij iedere uitruk een zeil uit de auto gehaald wordt, maar dat er niet nagedacht wordt over 'waarom' dat zeil gepakt wordt.
Het wordt dus een automatisme, zonder over de bedoeling van dat zeil na te denken. Ik proef dat ook uit de reactie van Azijnzeikerd, niet denken maar doen; alles is toch een goede reden om af te schermen?  

Ik vind het interessant om hierover te sparren, omdat ikzelf vind dat het soms ook wat minder kan.

(Overigens zal dit automatisme zal zeker niet voor iedereen gelden, getuige de PM's die ik heb ontvangen).
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.