Het afschermen met zeilen

Auteur Topic: Het afschermen met zeilen  (gelezen 33458 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 16 november 2013, 00:32:06
Een tegenvraag: waarom zijn veel politieauto's tegenwoordig geblindeerd? Iedereen mag toch zien wie er achterin zit? Als de pers een foto maakt die mogelijk privacyschendend zou zijn, dan kan de pers zelf toch wel regelen dat die foto's niet gepubliceerd worden? En je ontneemt ze zo ook nog eens de mogelijkheid goede kiekjes te maken van boeven die net aangehouden zijn.

Nogmaals, bij deze het dringende verzoek om weer terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp:

"Het afschermen met zeilen"

guest8310

• Gast
Reactie #71 Gepost op: 16 november 2013, 01:17:51
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1220367 date=1384552266
Omdat de pers over het algemeen hele andere belangen heeft dan 'even lekker jouw privacy' aan te tasten. Als er hier op de snelweg een auto zich in de vangrail boort en vervolgens wordt de gehele snelweg afgesloten, dan levert dat een volledig verkeersinfarct op van een gehele stad. Het feit dat zoiets gebeurd, is nieuwswaardig. Mensen willen weten wat er speelt. [...]
Hier heb je helemaal gelijk in, maar: Om aan deze wens om geïnformeerd te worden te kunnen voldoen, is een (overzichts-) foto waarop een zeiltje i.p.v. een (voertuig met) slachtoffer te zien is niet voldoende? Dan is het niet meer een afweging wat belangrijker zou moeten zijn, privacy vs. persvrijheid. Deze kunnen prima naast elkaar bestaan. Zodra het slachtoffer afgevoerd is, verdwijnen de zeiltjes en mogen alle fotografen alle foto's nemen die ze maar willen. Waar komt de vrije nieuwsgaring dan in het geding? Ik zie het niet...

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 16 november 2013, 08:53:29
Citaat van: Red link=msg=1220382 date=1384553257
Een slachtoffer bij een aanrijding vraagt de hulpverleners om alstublieft een zeiltje omhoog te houden omdat hij het niet prettig vind als hij door iedereen bekeken en/of gefotografeerd wordt. Vinden jullie dan dat de hulpverleners aan dit verzoek moeten/mogen voldoen? Of gaat de persvrijheid voor de behoefte/vraag van de patiënt in kwestie.
Ik zou daar dan best vrede mee hebben, met dat zeiltje, als fotograaf. Je gelooft het niet, maar we zijn ook net mensen.

Maar waar het mij om gaat is dat het geen automatisme wordt. Zo van 'dat hoort zo en dus doen we dat'. Afkoeling, stukje afscherming op momenten dat iemand met zijn hele hebben en houden daar ligt: begrip.

Maar doe het met een reden. En durf je te realiseren dat er ook slachtoffers zijn die ons later mailen en zeggen 'jammer dat er niet meer beeld van is, want ik wil weten hoe het zat'. Sorry, ik heb dankzij de hulpverleners daar niet meer dan een foto met een zeiltje voor je.

En dat is (denk ik) ook wat Silque bedoelt met 'durf eens buiten de gebaande paden te denken' (corrigeer me als ik het fout heb Silque).

En ik voeg daar nog aan toe: ga dus zeker als hulpverlener je geen rechten/plichten toeeigenen die je niet hebt. Dus: zaken verbieden, mensen vorderen om weg te gaan etc, op basis van valse voorwendselen (voorbeeld: sporen verhaal van Stefan) of regels die helemaal niet eens bestaan (de brigadier). M.i. ben je dan als gezagsdrager even laakbaar bezig als een brandweerman die zelf iets aansteekt.

Ik maak de laatste tijd in Den Haag nog wel eens mee dat een agent zegt 'kan je even ophouden met fotograferen want ze moeten even wat doen' ? ('Ze' is dan de ambubemanning). Denk dan aan zaken als het wegknippen van de kleding, dat soort momenten. Prima, niks mis mee. Maar dat is een heel ander verhaal dan een agent die op basis van verzonnen zaken begint te vorderen, of (om in deze discussie te blijven) die de HTM opdraagt om een complete tram in het beeld te rijden. Noem het raar, noem het een afwijking, maar dan word ik wat humeurig.

Peen
Redacteur van

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 16 november 2013, 09:11:30
Een slachtoffer bij een aanrijding vraagt de hulpverleners om alstublieft een zeiltje omhoog te houden omdat hij het niet prettig vind als hij door iedereen bekeken en/of gefotografeerd wordt. Vinden jullie dan dat de hulpverleners aan dit verzoek moeten/mogen voldoen? Of gaat de persvrijheid voor de behoefte/vraag van de patiënt in kwestie.
En draai het eens om. Hoe denk je er over als zo'n slachtoffer mij contact, en ik moet zeggen 'sorry geen beeld want de agent zei dat je het niet wilde'. En het slachtoffer weet dan van niets (heeft dat niet gevraagd bedoel ik), en baalt er dus van dat er geen beeld van is.

Hoe denk je dat wij als muskieten dan reageren als we die agent een paar weken later weer tegenkomen, en hij dat weer zegt ?

Ik vind dat ik mijn handelen als muskiet moet kunnen verantwoorden. Maar de pliesieagent moet dat m.i. ook kunnen.

In bovengenoemd voorbeeld denk ik dan toch 'eikel, je dacht het weer te moeten beslissen voor het slachtoffer, en liegt de boel dus bij elkaar'.

Peen
Redacteur van

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 16 november 2013, 11:44:39

Ik ga helemaal met Peen van Dienst mee, natuurlijk moet je zoiets respecteren als dat kan! Zoals ik in dit topic al vaker heb aangegeven ben ik niet tegen het gebruik van zeil en het afschermen van een slachtoffer, maar ben ik wel tegen de automatische piloot waarop dit gebeurt. Er zijn genoeg incidenten waarbij het niet nodig is, geef de pers ook een beetje vertrouwen.
De ambulancebroeder die ik in het begin van dit topic aanhaalde heeft hier een groot aandeel in gehad, het eerste wat ze zei toen ze uit de ambu stapte was 'Stuur die pers eens weg!!' - dit geeft voor mij maar aan hoe geconditioneerd sommige mensen zijn en dat is inderdaad wat ik bedoel met 'durf eens buiten de gebaande paden te denken, ipv de tunnelvisie van je eigen kolom'.
En nogmaals, ik hoor hier alleen de voorbeelden van slachtoffers... maar er zijn ook zat voorbeelden van politie, brandweer etc etc die dit zonder slachtoffer doen.
Het initiatief van de politie vind ik dan ook super op dit moment, dare to disagree. Overigens een stuk breder dan alleen pers, afschermen en slachtoffers... maar dat is een onderwerp wat ik wel interessant vind.

@Azijnzeikerd: ik snap je vraag en kan je er helaas geen antwoord op geven, wij hebben namelijk geen enkele invloed op de uitrusting van de voertuigen (voldoende frustratie topics hier). Je kunt het dan ook niet vergelijken: dit is voor ons geen bewuste keuze. Wij kiezen er niet op dat moment voor om de ramen te blinderen i.t.t. het werken met bijvoorbeeld de zeilen, die beslissing wordt ad-hoc genomen.
Wat mij betreft hoeven die ramen ook niet geblindeerd te zijn.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #75 Gepost op: 16 november 2013, 11:57:05
Kan het zijn dat de maatschappij dusdanig verhard dat HV organisatie's zichzelf ook willen beschermen tegen eventuele fouten? ??? En dan zal het niet zo zeer zijn voor een berisping binnen de organisatie, maar wel de uitlatingen die publiekelijk gedaan wordt door mensen die conclusie's trekken vanuit de foto's. Wij mensen (ver)oordelen wel vaker aan de hand van wat we zien zonder verder te kijken.

Nee, ik bedoel niet dat de fouten bewust worden gemaakt, maar we zijn allemaal mensen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 16 november 2013, 12:27:03
Ja dat kan hoor HIT, ik vind het persoonlijk ook vervelend als  er over mijn schouder wordt meegekeken; laat staan als het vastgelegd wordt. Aan de andere kant, ik heb een publieke functie...  dus ik leg me er bij neer zolang het mijn werk niet hindert.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #77 Gepost op: 16 november 2013, 12:43:46
Citaat van: silque link=msg=1220475 date=1384601223
Ja dat kan hoor HIT, ik vind het persoonlijk ook vervelend als  er over mijn schouder wordt meegekeken; laat staan als het vastgelegd wordt. Aan de andere kant, ik heb een publieke functie...  dus ik leg me er bij neer zolang het mijn werk niet hindert.
Ja, maar als jij op de foto staat dat je bijv. languit gaat omdat je je veters niet hebt gestrikt en daardoor een overvaller weg komt......

Je zal er door de baas een uitbrander voor krijgen, maar het publiek......
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 16 november 2013, 12:46:55
Citaat van: HIT link=msg=1220469 date=1384599425
Kan het zijn dat de maatschappij dusdanig verhard dat HV organisatie's zichzelf ook willen beschermen tegen eventuele fouten? ??? En dan zal het niet zo zeer zijn voor een berisping binnen de organisatie, maar wel de uitlatingen die publiekelijk gedaan wordt door mensen die conclusie's trekken vanuit de foto's. Wij mensen (ver)oordelen wel vaker aan de hand van wat we zien zonder verder te kijken.
Kan. Ik weet dat er binnen Haaglanden (in ieder geval in het verleden) ook wel eens brandweermensen zijn aangesproken op zaken nav foto's op R15. Denk aan zaken als 'zonder helm', 'niet aangelijnd op hoogte' etc. Laatste tijd hoor ik dat overigens minder, maar goed.

Maar als je dan de zaak gaat afschermen, stop je volgens mij ook je energie in de verkeerde zaak. Ga dan het gesprek met die officier aan (had een goede reden om op dat specifieke moment geen helm te dragen, want...) of steek je hand in eigen boezem en probeer een kwaliteitsslag te maken.

We hebben letterlijk meegemaakt dat er 15-20 man werden ingezet om heel krampachtig alle 'kijkgaatjes' rond een incident potdicht te houden. Als je dat doet om ongezien (noem maar wat) zonder helm op te kunnen werken, vraag ik me ook af waar je mee bezig bent. Het maakt mij in ieder geval al nieuwsgierig: wat gebeurt daar voor iets bijzonders dan ?

Citaat van: HIT link=msg=1220477 date=1384602226
Ja, maar als jij op de foto staat dat je bijv. languit gaat omdat je je veters niet hebt gestrikt en daardoor een overvaller weg komt......

Je zal er door de baas een uitbrander voor krijgen, maar het publiek......
En je kan ook op de foto komen terwijl je de overvaller vloert. Zo raar: als je je zaakjes op orde hebt, kom je positief in het nieuws. Als je loopt te stuntelen wordt dat negatief.

Afschermen gaat dat zeker niet veranderen. Het gaat hoogstens twijfels voeden in de zin van 'hebben ze iets te verbergen dan'.

Peen
Redacteur van

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 16 november 2013, 13:20:40
Citaat van: HIT link=msg=1220469 date=1384599425
Kan het zijn dat de maatschappij dusdanig verhard dat HV organisatie's zichzelf ook willen beschermen tegen eventuele fouten?
Wij kijken bij R15 in ieder geval aan welke invloed de fout op het incident had.

Als die overvaller ontkomt doordat je je schoenveters niet vast had, ben je een <haags woord> en zullen we dat laten zien. Maar bij dit incident bijvoorbeeld proberen twee brandwachten een waterkanon 'op druk' op te tillen en te verplaatsen; en dat gaat behoorlijk fout.

In de versie die binnen de brandweer wordt verspreid zit dat beeld (want: leermoment); maar in de publieke versie op de website niet. Want: dat gestuntel heeft er echt niet toe geleid dat het pand afgefikt is; ook als dat verplaatsen perfect gegaan was was het pand nog gereduceerd tot een smeulende hoop as.

En dan zit je ook in die hoek van die 'publieke waakhond' functie. Als de diensten zodanig stuntelen dat de overvaller ontkomt of het pand als direct gevolg daarvan affikt, zullen we dat echt laten zien. Als het geen enkele invloed heeft en gewoon een 'waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt'  foutje is tijdens een hectisch moment: wat is dan de meerwaarde om dat breed uit te meten ? Wij zijn er in ieder geval niet op uit om met dat soort zaken de hulpdiensten negatief te kijk te zetten.

Ik spreek nu voor onszelf natuurlijk. Maar ook dat zou dus geen reden voor 'in de zeilen zetten van een incident' moeten zijn.

Peen
Redacteur van