Het afschermen met zeilen

Auteur Topic: Het afschermen met zeilen  (gelezen 33457 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 17 november 2013, 11:14:42
Citaat van: peen van dienst link=msg=1220481 date=1384604440

En dan zit je ook in die hoek van die 'publieke waakhond' functie.

Je maakt het nu wel een heel klein beetje heel erg veel mooier dan het is. Er is een (niet beschreven) onderscheid tussen de "echte pers" en "echte journalisten" en de sensatiepers die het fotograferen en filmen van ongelukken tot amusement verheven heeft. Ik schaar regio 15, en al die andere pubers met camera's, tot de laatste categorie.

Binnen de Nederlandse wet mag je (gelukkig) van alles. Maar jezelf dan profileren als publieke waakhond riekt mij net iets teveel naar doorslaande hoogmoedswaanzin.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 17 november 2013, 13:08:17
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1220664 date=1384683282
Je maakt het nu wel een heel klein beetje heel erg veel mooier dan het is. Er is een (niet beschreven) onderscheid tussen de "echte pers" en "echte journalisten" en de sensatiepers die het fotograferen en filmen van ongelukken tot amusement verheven heeft. Ik schaar regio 15, en al die andere pubers met camera's, tot de laatste categorie.

Binnen de Nederlandse wet mag je (gelukkig) van alles. Maar jezelf dan profileren als publieke waakhond riekt mij net iets teveel naar doorslaande hoogmoedswaanzin.
Haha; een typische reactie uit de gele kolom, en een mooi voorbeeld van kolomgericht denken.

Ach; het staat je (gelukkig) vrij om ervan te vinden wat je vindt. Om ons "pubers met camera's" te noemen mag ook (Ben er zelfs blij mee. Ik ben bijna 50, maar gelukkig, ik zie er dus nog uit als een jonge griekse god, blijkbaar).

Maar goed: qua bezoekersaantallen en dergelijke zijn we inmiddels ruimschoots het belangrijkste en meest bekende medium (op dit gebied) in Den Haag en omgeving. We verkopen ook veel advertenties en worden overladen met allerhande persberichten en verzoeken van bedrijven om samen te werken. Ook leveren wij onze beelden door aan zenders en kranten, en voldoen daarmee ruimschoots aan de eisen die gesteld worden aan het verkrijgen van perskaarten. Het is geen 100% rechtvaardiging voor ons bestaan, maar het zijn wel zaken die je kan meten, dus dat is dan misschien minder subjectief dan een mening.

Blijkbaar ben jij dus één van de weinigen in Den Haag en omgeving die de manier waarop wij allerhande berichten brengen verwerpelijk vindt. Maar dat is een mening: daar kunnen we pagina's over volschrijven, en daar kom je waarschijnlijk dan toch niet uit.

Wel raad ik je aan om nog eens goed te kijken: we doen best wel wat meer dan wat ongelukken hoor, qua items. Zo laten we ook zien hoe de politie omgaat met provocaties van linkse demonstranten, we tonen hoe de politie de-escalerend optreedt als 'fel links' en 'fel rechts' elkaar ontmoeten op het Plein, hoe inbrekers aangehouden worden in Den Haag en Leidschendam, hoe de brandweer meer doet dan blussen alleen, dat de politie (in tegenstelling tot de heersende mening) wel moeite doet om mensen te pakken, we laten zaken zien die gebeuren met het openbaar vervoer en waarom er vertragingen zijn, we laten zien dat er idioten op 4 wielen rondrijden, we laten zien hoeveel risico de politie neemt tijdens een achtervolging, we worden uitgenodigd om oefeningen en controles bij te wonen etc.

In die zin bepalen wij meer het beeld wat 'de mensen' van de hulpdiensten hebben, dan welke afdeling voorlichting dan ook. En ik durf zelfs te stellen: ook meer dan elk ander medium in onze mooie regio.

We laten ook duidelijk zien hoeveel geweld de politie al-dan-niet gebruikt, om maar wat te noemen. Ik denk dat de politie eenheid Den Haag één van de meest 'op de vingers gekeken' eenheden van het land is. En daarvan kan je ook zeggen: is dat slecht, of draagt dat bij aan een positief beeld wat de mensen van hun politie hebben, en aan een kwaliteitsslag binnen de politie zelf ? Ik weet bijvoorbeeld dat de beelden die ik maakte van die inbreker die uit de boom geplukt werd in Leidschendam, de eerdere mening over 'de lakse politie' in die wijk aanzienlijk hebben veranderd.

En we hebben inmiddels 'op de achtergrond' veelvuldig en constructief overleg met de politie t.a.v. vrijheid van nieuwsgaring binnen de eenheid Den Haag, en maken op dat punt ook mooie stappen in de goede richting. Ook neem ik deel aan de werkgroep Nationale Politie / NVJ t.a.v. de landelijke persalarmering en de erkenning van de PPK (afgelopen donderdag daarvoor weer in Utrecht geweest).

Ik denk dus dat je ons een beetje tekort doet. Maar misschien kom je meer op andere sites ?

Peen
Redacteur van

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 17 november 2013, 13:17:09
Ik schaar regio 15, en al die andere pubers met camera's, tot de laatste categorie.

Zo is regio15 wel begonnen, maar ik moet zeggen dat ik echt respect heb voor de professionele organisatie achter Regio15. Ook ik ben een hulpverlener en regelmatig geconfronteerd met Regio15, op verschillende gebieden. Zij zijn absoluut geen pubers die sensatiezoekende berichten maken, Regio15 is een professioneel bedrijf met (volgensmij) een goed verdienmodel, het gaat dus voor hen niet alleen om de kick.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 17 november 2013, 14:23:26
Citaat van: peen van dienst link=msg=1220694 date=1384690097
Haha; een typische reactie uit de gele kolom, en een mooi voorbeeld van kolomgericht denken.

Blijkbaar ben jij dus één van de weinigen in Den Haag en omgeving

De rest van de reclamepraat laat ik maar voor wat het is. Het ging over zeiltjes en niet over wat een geweldige site regio 15 dan wel niet is. De Donald Duck heeft overigens ook meer abonnees dan de Elsevier.

Ik weet niet hoe je aan deze wijsheid denkt te komen, maar hoe kom je er bij dat ik in de gele kolom werk en uit Den Haag of omgeving kom? Dat vind ik een hele bijzondere aanname en ik zou wel eens willen weten waar die aanname op gestoeld is.

Pas op hoor.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 17 november 2013, 14:35:17
Overigens dezelfde aanname van jou dat Regio15 uit pubers bestaat. Enfin, zullen we gewoon ontopic blijven?  98uiye
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 17 november 2013, 14:39:29
Inderdaad, Ontopic!
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #86 Gepost op: 17 november 2013, 14:50:51
Waarmee je dus aangeeft er weinig zicht op te hebben. Het is juist deze categorie die kennis van zaken heeft waar het gaat om hulpverlening. Bij de gevestigde media is deze kennis bijna niet aanwezig. Als je alleen "echte journalisten" toe zou laten dan doen we een flinke stap achteruit in de berichtgeving. Kijk naar RTVNH-Live die 5 minuten inzoomd op een blonde brandweervrouw die op dat moment niets anders doet dan wachten op een taak!

De hoogmoedswaanzin zit*) vaak ook aan de andere kant bij hulpverleners die zonder kennis van zaken wel even de grondrechten de rioolpunt in vegen. En juist in deze discussie over afschermen is de term "publieke waakhond" op zijn plaats. Zoals Peen aangeeft en HIT zich afvraagt wordt er soms te overdreven afgeschermd zonder goede reden. Als dit al gebeurd bij zoiets "eenvoudigs" als een ongeval dan vraag ik me af wat overheidsdiensten bij andere zaken doen....

En zoals Peen aangeeft, kleine fouten die geen invloed hebben gaan we niet oppompen. Maar aan de andere kant moeten de hulpverleners dat dan ook niet doen. En dat zie ik in dit topic wel een beetje gebeuren.

Wat ik wel kwalijk vind is dat hulpverleners op twitter tegenwoordig dingen doen waarvan ons altijd gezegd werd het níet te doen. Zoals die wijkagent die vrolijk twittert dat hij nu op de XXXstraat staat bij een poging zelfdoding. Fotootje er bij van twee ambulances voor een woning....

*) In Kennemerland hebben we er overigens niet meer zoveel last van. Ook bij het ongeval met de politiewagen in Velsen-Zuid konden we rustig ons gang gaan. Slechts één agent stelde een vriendelijke vraag de gezichten van de collega's buiten beeld te houden. In dit geval kan ik het me best voorstellen en hij was het ook meteen met mij eens dat ik dat altijd doe. De concesus is in de loop der jaren gegroeid nadat (vooral de brandweer) had aangegeven bepaalde zaken niet in beeld te willen hebben. Als gevolg daarvan ben ik soms een onbezoldigd Arbo-inspecteur die de jongens er op wijst als er iets mis is met hun persoonlijke uitrusting ;-)

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 19 november 2013, 19:45:38
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1220729 date=1384696251
Waarmee je dus aangeeft er weinig zicht op te hebben. Het is juist deze categorie die kennis van zaken heeft waar het gaat om hulpverlening.

De hoogmoedswaanzin zit*) vaak ook aan de andere kant bij hulpverleners die zonder kennis van zaken wel even de grondrechten de rioolpunt in vegen. En juist in deze discussie over afschermen is de term "publieke waakhond" op zijn plaats.

Man, wat een discussie wordt het weer. Het gaat over mensen, veelal kinderen of pubers, die plaatjes schieten van ongelukken en vinden dat ze daarin belemmerd worden.

Journalist en publieke waakhond ben je als je na gedegen onderzoek gaat publiceren over een brandweercommandant die de helft van zijn beschikbare budget uitgeeft om z'n eigen modeltreintjesverzameling uit te breiden, of als blijkt dat de ambulancedienst in 95% van de gevallen een half uur te laat komt in plaats X, of als de politie structureel te laat is bij overvallen omdat de heren en dames van de noodhulp de helft van de werktijd in een café doorbrengen.

Maar ga nou niet beweren dat je publieke waakhond bent als je vastlegt dat een brandweerman een keer een waterkanon verkeerd opstelt, of z'n helm achterstevoren opheeft, of dat een politieagent een keer geen geel hesje draagt op de openbare weg. Allemaal dingen die misschien een keer niet gaan zoals ze horen, maar vaak in het heetst van de strijd wel (kunnen) gebeuren. Het is en blijft mensenwerk, er worden dingen gedaan en beslissingen genomen die achteraf gezien, als dat in alle rust nabesproken wordt, anders gekund hadden.

Deze discussie lezende, kan ik mij nog meer dan voorheen voorstellen dat hulpverleners graag een werkplek willen hebben waar ze veilig, vertrouwd en in alle rust hun werkzaamheden kunnen verrichten. Dat een ambulanceteam vanwege de privacy een slachtoffer afschermt, maar ook dat de politie een plaats delict afschermt om zo een goed, gedegen onderzoek te kunnen uitvoeren, zonder dat ze voortdurend lastig gevallen en afgeleid worden door bijvoorbeeld de fotograferende pers. Dan maar een tram ervoor zetten, of een zeil spannen, of hekken neerzetten. Die uiteraard gefotografeerd mogen worden door de pers, maar dan kunnen de hulpverleners achter die afscherming normaal hun werk doen. Dat heeft niets te maken met het schenden van grondrechten of censureren, maar alles met de wil om je werk zo goed mogelijk uit te voeren in het belang van de klanten van de hulpdiensten.

Nog even over dat "kennis van zaken". Misschien weten jij en je fotograferende collega's net iets beter dan andere fotografen wat het verschil is tussen een hoge druk straal en een lage druk straal, wat een spreider is of een backboard en dat "de heli" zelden patiënten vervoert, maar dat maakt nog niet dat je kan stellen dat "juist deze categorie kennis van zaken heeft waar het gaat om hulpverlening....".

Als ik zie wat men (alle disciplines uit de keten!) tegenwoordig moet doen aan scholingen, bijscholingen, cursussen, trainingen, oefeningen en weet ik veel wat nog meer om je ervaring en kennis op peil te houden, dan kan je hooguit zeggen dat je een heel klein beetje van de "hoed en de rand" weet. Je zal echter nooit het kennisniveau bereiken van de mensen die beroepsmatig of op vrijwillige basis bij hulpdiensten werkzaam zijn. Dus maak dat ook niet mooier dan het is.

Fire shark

• Ach & Brw
  • Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 19 november 2013, 23:30:39
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article25705103.ece/Ernstig-ongeval-A9-ter-hoogte-van-Velserbroek

Mooi voorbeeld.... wat het echte nieuws in beeld brengt.... (1e foto) 0098
In mijn ogen echt een nutteloze foto om te plaatsen!
ACH & HBT

jeugdbrandweer131

• Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #89 Gepost op: 19 november 2013, 23:43:35
nee juist niet het laat mooi zien wat er afspeelt tijdens de hulpverlening iets waar wij als fotografen voor komen om dat vast te leggen. O0 voor had foto 4 weggelaten kunnen worden.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi