Het afschermen met zeilen

Auteur Topic: Het afschermen met zeilen  (gelezen 33428 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 20 november 2013, 11:45:27
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1221370 date=1384886738
Man, wat een discussie wordt het weer. Het gaat over mensen, veelal kinderen of pubers, die plaatjes schieten van ongelukken en vinden dat ze daarin belemmerd worden.
Maar ook deels "geen pubers" en niet alleen "plaatjes van ongelukken". Je begint nu in herhaling te vallen.  

Journalist en publieke waakhond ben je als je na gedegen onderzoek gaat publiceren
Ik heb ook in diverse postings al gezegd: we hebben het hier niet over zaken als de IRT affaire. Die pretentie hebben we ook niet.

Maar denk ook aan de voorbeelden van de achtervolgingen door de politie waarbij aanrijdingen gebeuren, schoten gelost worden, of passanten gewond raken en de A12 langdurig afgesloten wordt ? En die laatste dan zeker in relatie tot dit incident, en de economische schade die ontstond door de langdurige afsluiting van de hele A12.

Maar ook hoeveel geweld de politie gebruikt bij de aanhouding van een voortvluchtige man. Of burgemeester Jozias van Aartsen die in de persconferentie op nieuwsjaarsmorgen spreekt over 'even aantikken door de mobiele eenheid' terwijl later uit mijn video een andere gang van zaken blijkt (daar heeft van Aartsen later dus nog vragen over moeten beantwoorden in de gemeenteraad).

Het mag wat mij betreft allemaal. Maar het is wel goed als er beeld van is, als er aandacht voor komt, en er een discussie over gevoerd kan worden.
Maar ga nou niet beweren dat je publieke waakhond bent als je vastlegt dat een brandweerman een keer een waterkanon verkeerd opstelt
Lees nou eens zorgvuldig ? We zeggen toch juist dat we dat soort zaken juist bewust niet eens noemen/publiceren, omdat het geen invloed heeft op het verloop van het incident ? Ko van Leeuwen zegt alleen dat hij informeel wat tegen die jongens zegt, als hij wat geks ziet.

Deze discussie lezende, kan ik mij nog meer dan voorheen voorstellen dat hulpverleners graag een werkplek willen hebben waar ze veilig, vertrouwd en in alle rust hun werkzaamheden kunnen verrichten.
Tja. En dus 'onbespied' ? Dat vind ik dan wel vreemd.

Dat zit dan dus blijkbaar meer in de hoek van 'afschermen om te voorkomen dat je meerdere later op basis van een foto iemand aanspreekt'. Dat is niet onze taak (beide: om die meerdere te informeren, of te voorkomen dat je daarop aangesproken wordt). Maar als je daar last van hebt, lijkt me dat meer een intern probleem.

In ieder geval meerdere leidinggevenden die ik binnen VRH/politie eenheid Den Haag spreek zijn er heel duidelijk over: we hebben niets te verbergen, wat we op straat doen mag gezien worden (binnen de bekende afspraken: sporen, hulpverlening gaat voor, ethische overwegingen zijn voor de journalist). En nogmaals: we hebben in het verleden op het verzoek van de politie meermalen zaken later gepubliceerd, om het onderzoek/de opsporing niet te hinderen (dat komt niet voor in de afspraken als reden, maar is natuurlijk wel iets wat je in goed overleg kan doen). Uiteraard spreek in het laatste geval alleen voor R15, maar ik kan me niet voorstellen dat collega muskieten zo'n verzoek niet ook honoreren.

Peen
Redacteur van

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #91 Gepost op: 20 november 2013, 13:45:03
Persoonlijk steek ik het niet onder stoelen of tafels dat het voor mij allemaal niet zo hoeft.

De Pers slaat zichzelf graag op de borst want zij laten de wereld dingen zien. Ja de dingen die zij belangrijk vinden, of men het nou wil of niet men is altijd bevooroordeeld. Waar de pers graag zich van afwendt is dat de berichten die ze brengen ook stemmingsmakend of brekend is. Want dat ligt niet aan de pers maar aan de man/vrouw die het leest.

"Overmaat aan geweld door agent" staat mooier in de krant dan "Agent arresteert overvaller met geweld". Met kopje twee slaat men sneller de pagina van de krant om dan met kopje één.

"Overvaller gepakt na achtervolging" of "overvaller gepakt na ongeval door achtervolging" geeft hetzelfde effect terwijl de lading hetzelfde is.

Van mij mag de pers ook rustig aansprakelijk worden gesteld voor het scheppen van stemming.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 20 november 2013, 13:56:50
Citaat van: HIT link=msg=1221490 date=1384951503
Van mij mag de pers ook rustig aansprakelijk worden gesteld voor het scheppen van stemming.
Oh maar dat kan toch in Nederland; achteraf, via de rechter ?

Maar dan niet bij voorbaat het nieuwsgaren onmogelijk maken, omdat er dan op basis van die beelden misschien een artikel gepubliceerd gaat worden wat je niet aanstaat.

Het staat mij vrij om het artikel te publiceren met de invalshoek die ik kies. Het staat de lezers/abonnees vrij om het daar mee eens te zijn; of om te zeggen 'die site/krant brengt alleen maar onzin, ik kijk niet meer c.q. zeg mijn abonnement op'. Maar het kan niet zo zijn dat iets in de zeilen gezet wordt om überhaupt maar publicatie te voorkomen.

Citaat van: HIT link=msg=1221490 date=1384951503
Waar de pers graag zich van afwendt is dat de berichten die ze brengen ook stemmingsmakend of brekend is. Want dat ligt niet aan de pers maar aan de man/vrouw die het leest.
En wat is dan een goede oplossing ? Het volk dom houden en geen nieuws meer ?

Elk bericht kan de publieke opinie een kant op sturen. Denk bijvoorbeeld aan de berichten over de inbrekers die gepakt worden, wat de politie weer in een positief daglicht zet.

Peen
Redacteur van

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 20 november 2013, 13:57:32
Ik vind het wel grappig, de één verdedigt puur de hulpverlening terwijl de ander heel erg gefocust is op de pers. Dat is nou ook precies wat ik met dit topic wilde bereiken, want zolang we allebei alleen in ons eigen hokje denken gaat het ook niet werken.
Elkaar aanvallen op uitersten, standpunten blijven verdedigen en gewoon koppig zijn.. ik heb het allemaal voorbij zien komen en zelfs aan meegedaan.

Gelukkig is de wereld niet zo extreem. Niet ieder incident betreft een privacyschending met honderden omstanders en niet bij ieder incident is de pers een publieke waakhond. Toch zou ik graag zien dat hulpverlening en pers wat meer in balans kwamen, dat beide disciplines wat verder buiten hun hokje durven denken en zaken eens anders aan durven pakken.
Misschien zie je hier het nut niet van in, maar ook dat hoort bij buiten de kaders denken.

De pers af en toe een stapje terug, de hulpverlening af en toe wat meer openheid.
We zijn geen vijanden van elkaar, maar toch ervaar ik spanning. Op straat, in de kantine en op dit forum. Zonde, volgensmij is dat helemaal niet nodig!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 20 november 2013, 14:39:23
Citaat van: peen van dienst link=msg=1221464 date=1384944327
Maar ook deels "geen pubers" en niet alleen "plaatjes van ongelukken". Je begint nu in herhaling te vallen.  

Dat zit dan dus blijkbaar meer in de hoek van 'afschermen om te voorkomen dat je meerdere later op basis van een foto iemand aanspreekt'.

In ieder geval meerdere leidinggevenden die ik binnen VRH/politie eenheid Den Haag spreek zijn er heel duidelijk over: we hebben niets te verbergen, wat we op straat doen mag gezien worden (binnen de bekende afspraken: sporen, hulpverlening gaat voor, ethische overwegingen zijn voor de journalist).

Ik schrijf nergens dat ik het expliciet over Regio 15 heb. De pubers die ik bedoel zie ik ook in Hollandscheveld op een landweg staan, of in Geleen of op de Veluwe. Om redenen die ik niet kan begrijpen denk je blijkbaar dat het alleen over Regio 15 gaat.

Dat je niets te verbergen hebt is iets heel anders dan dat je een rustige, goede werkplek nodig hebt om je werkzaamheden zo goed mogelijk te kunnen verrichten. In een kantooromgeving trek je dan de deur achter je dicht. Op straat zorg je voor afscherming.

Het kan niet anders dan dat de uitspraken van meerdere leidinggevenden, waar jij aan refereert, uit verband getrokken zijn. Ik ken 1001 situaties waarbij de pers alle gelegenheid kreeg om alles vast te leggen, maar ik ken ook 1001 situaties waarbij er om moverende redenen voor afscherming gezorgd werd. En de grap is dat ik wel weet wat die redenen zijn en jij niet.

Maar nu we toch bezig zijn over [OFF-TOPIC DEEL VERWIJDERD]

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 20 november 2013, 14:49:14
Citaat van: silque link=msg=1221495 date=1384952252
Ik vind het wel grappig, de één verdedigt puur de hulpverlening terwijl de ander heel erg gefocust is op de pers. Dat is nou ook precies wat ik met dit topic wilde bereiken, want zolang we allebei alleen in ons eigen hokje denken gaat het ook niet werken.

Toch zou ik graag zien dat hulpverlening en pers wat meer in balans kwamen, dat beide disciplines wat verder buiten hun hokje durven denken en zaken eens anders aan durven pakken.
Misschien zie je hier het nut niet van in, maar ook dat hoort bij buiten de kaders denken.

Persoonlijk vind ik dit nogal een bijzondere gedachte.

Bij een incident zijn er vele zaken waar ik als hulpverlener beroepshalve rekening mee moet houden. Daar ben ik voor opgeleid, daar heb ik ervaring mee en ik ken de wettelijke kaders. Zo weet ik dat fotografen op de openbare weg alles mogen fotograferen wat ze zien, dat ik tijdens mijn werk gefotografeerd mag worden en dat die foto's gepubliceerd mogen worden. Wat ik daar persoonlijk van vind dat doet er niet toe.

Maar daar houdt het ook op! Ik ga tijdens de werkprocessen die we doorlopen bij een incident niet nadenken of ik misschien aan de andere kant van een autowrak moet gaan staan omdat dat een mooier plaatje oplevert, of omdat de lichtinval dan beter is voor de fotograaf, of dat we het zeiltje maar half spannen om de fotograaf toch nog de gelegenheid te geven een leuk kiekje te maken.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #96 Gepost op: 20 november 2013, 15:01:01
Citaat van: peen van dienst link=msg=1221493 date=1384952210
Oh maar dat kan toch in Nederland; achteraf, via de rechter ?

Iets met kalf verzopen en put komt nu boven drijven.

Maar dan niet bij voorbaat het nieuwsgaren onmogelijk maken, omdat er dan op basis van die beelden misschien een artikel gepubliceerd gaat worden wat je niet aanstaat.
Ik blijf het altijd zo vreemd vinden dat alles maar moet kunnen onder "nieuwsgaren". En dat achteraf maar moet worden beslist of het eronder valt. En ook dat de mensen waar het over gaat niet kunnen/mogen beslissen of het nieuws is, maar wel de mensen die het willen schrijven of fotograferen.

Het staat mij vrij om het artikel te publiceren met de invalshoek die ik kies. Het staat de lezers/abonnees vrij om het daar mee eens te zijn; of om te zeggen 'die site/krant brengt alleen maar onzin, ik kijk niet meer c.q. zeg mijn abonnement op'. Maar het kan niet zo zijn dat iets in de zeilen gezet wordt om überhaupt maar publicatie te voorkomen.

Wat een mooie manier om te zeggen wat ik al schreef, de pers is nooit verantwoordelijk maar de lezer wel. En ja dan snap ik wel dat er maatregelen worden genomen om zonder pottenkijkers te kunnen werken.

Het volk dom houden en geen nieuws meer ?

Nee, daar ben ik ook niet voor. Maar wel voor een strakkere regelgeving met ook serieuze maatregelen tegen overtreden hiervan. En het opheffen van de persvrijheid als het gaat om bronvermeldingen zodat een fotograaf, verslaggever of tipgever verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn vermeldingen.
En ik zou het geen slecht idee vinden als verslaggeving objectief gebeurt en niet om "nieuws" te verkopen.

Elk bericht kan de publieke opinie een kant op sturen.
Niet als men normale foto's en normale teksten gebruikt. Zoals ik al zei het staat spannender als je zegt dat een agent overtollig geweld heeft gebruikt in plaats van dat ie iemand heeft gearresteerd met gebruik van geweld. En achteraf wanneer blijkt dat de kop niet klopt zou het de pers ook sieren om publiekelijk excuses te maken. Of vermelden bij een foto dat deze is genomen in het heetst van de strijd en dat niet de hele betoging op deze manier is verlopen.

Denk bijvoorbeeld aan de berichten over de inbrekers die gepakt worden, wat de politie weer in een positief daglicht zet
Net als dat ik elke keer komt met hoe de pers in de weg loopt kom jij met deze zelfde argumentering. Alleen de mensen waar ik het over heb zijn forumleden die angstvallig hun mond houden omdat ze weten dat het over hen gaat, maar ook jij moet toegeven dat als jij de krant open slaat jouw argument zelden tot nooit voorkomt. Want als er staat dat de politie een inbreker heeft opgepakt volgt er bijna altijd een opsomming van wat er fout is gegaan in het onderzoek of een verklaring waardoor het oplossen van de inbraken wordt toegeschreven aan een ander.

Als je het hier ook leest over het topic dan lijkt het alsof de pers zijn werk moet kunnen doen en door niets of niemand belemmerd mag worden. En dat laatste MAG, MOET maar eens veranderen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 20 november 2013, 15:04:28
Beste Azijnzeikerd, lees even goed voordat je zelf een bijzondere reactie plaatst en leg me vooral geen woorden in de mond. Volgensmij snap je namelijk nog steeds de essentie niet van wat ik bedoel en probeer je door selectief lezen en allerlei oneliners je eigen punt te drukken. Aan je reacties te zien ben je overigens het ultieme voorbeeld van tunnelvisie, je plaatst alles vanuit je eigen tak, wat dat ook mag zijn. Het lijkt wel alsof je je aangevallen voelt, dat vind ik dan wel weer leuk!

Ik heb overigens absoluut niet de intentie om jouw doen en laten te veranderen, dus doe vooral je eigen ding. Je bent er erg overtuigd van, dat is goed. Wellicht ben ik dan een slechte hulpverlener... wie zal het zeggen!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #98 Gepost op: 20 november 2013, 15:27:41
Citaat van: HIT link=msg=1221510 date=1384956061

Als je het hier ook leest over het topic dan lijkt het alsof de pers zijn werk moet kunnen doen en door niets of niemand belemmerd mag worden. En dat laatste MAG, MOET maar eens veranderen.

Dat er geen belemmeringen zijn is niet zo.

Zo mag de pers geen sporen vernielen en het werk van de hulpverleners niet belemmeren of bemoeilijken c.q. verhinderen. En niemand zal het de politie kwalijk nemen als de pers en andere omstanders ver weg wordt gehouden van een gijzelingssituatie, inval, schietpartij etc.

De vraag was simpel: waarom worden er soms toch zeiltjes gebruikt als bovenstaande factoren niet aan de orde zijn? En wat voorkom je er mee of denk je er mee te bereiken?

Natuurlijk kan je altijd wel een stukje vinden op een website waarin iets staat dat je bedenkelijk vindt en dat als voorbeeld nemen (lees: in uitersten denken). Maar de 'echte pers' brengt veel en veel vaker nieuws waar iets over te vinden is. Noem alleen al de Telegraaf......

Feit blijft dat die zogenaamde 'nep pers' wel in steeds hogere mate de beelden aanlevert voor de 'echte pers'. En aantoonbaar (!!) als eerste het nieuws vindt/brengt waar de 'echte pers' vervolgens verder op duikt. Ik durf zelfs te stellen dat in een groot aantal gevallen de 'echte pers' geen beelden zou hebben gehad als fotografen namens de 'nep pers' niet ter plaatse zouden zijn geweest.

Het is dus lang zo zwart/wit niet als hier wordt gebracht. Met ophouden van zeiltjes heb je dus echt niet alleen de 112-pubers en anderen aan wie je allemaal een hekel kan hebben. Maar indirect dus ook vaak de 'echte media', die beelden afnemen van die 'nep pers'.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 20 november 2013, 16:07:35
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1221506 date=1384955354
Maar daar houdt het ook op! Ik ga tijdens de werkprocessen die we doorlopen bij een incident niet nadenken of ik misschien aan de andere kant van een autowrak moet gaan staan omdat dat een mooier plaatje oplevert, of omdat de lichtinval dan beter is voor de fotograaf, of dat we het zeiltje maar half spannen om de fotograaf toch nog de gelegenheid te geven een leuk kiekje te maken.
Oh, maar dan zijn we het eens !

Ik vind dus dat hulpverlening (en ook sporen) vele malen belangrijker zijn dan het maken van die foto. Dat gaat gewoon altijd voor. Zal je van mij niets over horen. Een zeiltje voor de kou: prima. Ga als hulpverlener alsjeblieft gewoon je gang, doe lekker je werk en trek je van mij niets aan.

Het ging om de keren die ik in voorgaande posts genoemd heb: waar trams voor incidenten gereden worden en 20 man zeiltjes omhoog staat te houden. Dan is er juist het tegenovergestelde aan de hand: door het overreageren van de hulpverleners zijn er dan meer mensen met zeiltjes bezig, dan met het slachtoffer zelf. Dan kan je dus ook niet meer zeggen dat de hulpverleners zich niets van mijn aanwezigheid aantrekken. En dan vraag ik me dus af 'waar gaat dit over' ? En dat is (volgens mij) in essentie ook de vraag van de topicstarter.

Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1221506 date=1384955354
Dat je niets te verbergen hebt is iets heel anders dan dat je een rustige, goede werkplek nodig hebt om je werkzaamheden zo goed mogelijk te kunnen verrichten. In een kantooromgeving trek je dan de deur achter je dicht. Op straat zorg je voor afscherming.

Toch is dat niet 1-op-1 vergelijkbaar. Straat is openbare ruimte. Een kantoor (of woonhuis) is privé terrein.

Als je een rustige, goede werkplek nodig hebt, moet je denk ik niet in de hulpverlening op straat gaan werken. Dat is dan een luxe die je rustig kan vergeten.

En ik ben niet vreselijk druk of luidruchtig hoor; en ik gebruik ook geen flitsers of videolampen, noem maar op. We lopen niet te schreeuwen, we hebben geen spandoeken bij ons. We zijn gewoon rustig aan het werk. En dat geldt ook voor een heleboel van mijn mijn collega's. Zou dus geen punt moeten zijn.

Peen
Redacteur van