EHBO-verenigingen: Hoe krijg je mensen over de streep?

Auteur Topic: EHBO-verenigingen: Hoe krijg je mensen over de streep?  (gelezen 12749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mennow93

• Bestuuslid EHBO-vereniging, EHBO'er
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 14 november 2013, 14:43:47
Beste leden,

Wie heeft er ervaring binnen de EHBO-verenigingen om mensen over de streep te krijgen om een cursus EHBO te gaan volgen? Vaak blijkt de drempel te hoog of twijfelen mensen te veel.

Wie heeft een plan?  98uiye

Bvd!

Bestuurslid EHBO-vereniging EHBO'er

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2013, 15:45:43
Vertel ze het nut en belang van in het bezit zijn van een EHBO-diploma of laat ze een keer langs komen op een oefenavond van de vereniging. Dan kunnen ze zien wat het een beetje inhoud en wellicht verlaagt dat de drempel.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2013, 15:49:35
Bied eens een instapavond aan? Alleen reanimatie/AED, of gevaren in en om het huis.. De geďnteresseerden kun je zo verlokken de cursus te doen.
+ via een aantal verzekeraars krijgen ze de kosten terug. (o.a. Achmea)

helm

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2013, 18:25:39
Wij zetten onze cursussen op onze site, daar kan je aanmelden. Werkt prima!
Wij hebben natuurlijk wel als voordeel dat het certificaat SEHSO door de overheid is aangewezen als geldig ehbo certificaat voor gastouders.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 14 november 2013, 19:25:13
Hier heeft bijna elke vrijwillige brandweerpost ook mee te maken. Niets nieuws onder de zon. Dat is de maatschappij van tegenwoordig. Erg individualistisch.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2014, 14:01:13
Den Haag krijgt 1e Eerste Hulp Academie van Nederland

Opbrengst Haagse Rode Kruis Gala ten bate van Eerste Hulp Academie
Slechts 3% van de Nederlandse bevolking heeft een EHBO-diploma. Om die reden heeft het Nederlandse Rode Kruis, Afdeling Den Haag besloten een geavanceerde Eerste Hulp Academie op te richten, waarmee Den Haag de primeur heeft in Nederland. De Eerste Hulp Academie gaat er voor zorgen dat meer mensen beschikken over een geldig EHBO-diploma en in staat zijn om in grote of kleine noodsituaties eerste hulp te bieden. Om dit initiatief te steunen, zal de opbrengst van het jaarlijkse Haagse Rode Kruis Gala op 13 november 2014 naar de Eerste Hulp Academie gaan. De galacommissie heeft bekendgemaakt dat het gala dit jaar plaatsvindt in de nieuwe overdekte binnentuin van het Gemeentemuseum.Meer informatie: www.haagserodekruisgala.nl.lees verder

helm

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2014, 17:21:41
Ik ben best benieuwd wat al die vrijwilligers vinden van zo'n decadent gala.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2014, 17:26:58
Citaat van: René van der Helm link=msg=1270070 date=1400858501

Ik vind het een goede vorm van fondsenwerving. Er komt geld binnen dat we niet via een collectebus of tv spotje hadden kunnen krijgen. Zolang het gala meer oplevert dan het kost heb ik er geen enkel bezwaar tegen. Je kunt het decadent noemen maar dat vind ik wat minachtend overkomen en is nergens voor nodig.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2014, 19:52:50
Citaat van: René van der Helm link=msg=1270070 date=1400858501

Het is een zeer lange traditie bij het Haagse Rode Kruis. Het gala levert zeer veel geld op voor het Haagse Rode Kruis en daar is al het nodige nuttige voor gedaan. Het is niet decadenter dan de Rotary ;) zolang het meer oplevert dan kost, en dat doet het, vind ik het als vrijwilliger prima.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2014, 00:07:20
Wij Nederlanders staan bekend om ons gedachtegoed dat wij letterlijk alles goed hebben georganiseerd, overal op voorbereid door tal van (overheids)maatregelen en alles onder controle (kunnen) houden in tijden van nationale rampspoed.
Een overkill aan wetten en regelgevingen zorgt er echter voor dat de samenleving vastloopt in haar eigen regeldruk.
Dat geldt ook over ons denken over de huidige EHBO.

Om weer met de voeten op de grond te komen is kennelijk (en niet te hopen!) een echte ramp nodig met veel slachtoffers waarin de professionele hulpverlening het grootschalig laat afweten door dramatische ondercapaciteit. Dit zijn tijden waarop burgers (EHBO-ers) de beslissende factor zijn of slachtoffers wel of niet kunnen overleven.
Wij denken te makkelijk over de maatschappelijke nut en noodzaak van goed opgeleide EHBO-ers welke ook onder rampen omstandigheden de medemens adequaat kunnen helpen bij sterk vertraagde en uitgestelde hulp.
Tegen de tijd dat wij van defensie en buitenlandse hulp mogen ontvangen ................... zijn we tenminste 24 uur verder, de tijd waarin de burger zichzelf moet redden en anderen kan helpen zonder of nauwelijks medische ondersteuning.
Daarna komt het besef, en zullen we weer stijgen vanuit de diepste en laagste plaatsen van de ranglijst welke het Rode Kruis ons destijds heeft toebedeeld mbt personen die een EHBO opleiding hebben gevolgd.

EHBO, net als andere georganiseerde vrijwilligers activiteiten, leeft niet meer in Nederland zoals vroeger. Dit is inderdaad een zeer negatieve trend.
Zolang de individualistische trend van de huidige samenleving voortwoekert en door u zelf wordt gehandhaafd zal de animo om actief deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten niet toenemen, eerder afnemen.
Vele vrijwilligers organisaties waaronder EHBO verenigingen vechten nu een doodstrijd om hun bestaan, helaas zijn vele al onnodig gesneuveld. Het bestaansrecht is in deze niet discutabel.

Overleven kan alleen als leden nieuwe uitdagingen worden aangeboden.
Tegen EHBO verenigingen kan ik alleen zeggen: werp de roest van je af, kom uit het stof, schudt het af en geef nieuwe en vooral bestaande leden een nieuwe uitdaging, bijvoorbeeld in de vorm van andere EHBO opleidingsvormen.
Ik wens alle EHBO verenigingen, afdelingen en andere vrijwilligers organisaties veel succes met het werven en motiveren van nieuwe en vooral actieve leden in het belang van onze maatschappij.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we