EHBO-verenigingen: Hoe krijg je mensen over de streep?

Auteur Topic: EHBO-verenigingen: Hoe krijg je mensen over de streep?  (gelezen 12744 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2014, 14:03:04
Citaat van: Willem D. link=msg=1270175 date=1400882840
Om weer met de voeten op de grond te komen is kennelijk (en niet te hopen!) een echte ramp nodig met veel slachtoffers waarin de professionele hulpverlening het grootschalig laat afweten door dramatische ondercapaciteit. Dit zijn tijden waarop burgers (EHBO-ers) de beslissende factor zijn of slachtoffers wel of niet kunnen overleven.

Nou, je slaat een klein beetje heel erg veel door. Als ik lees dat je schrijft dat de professionele hulpverlening het grootschalig af laat weten door dramatische ondercapaciteit en dat EHBO'ers dan de beslissende factor zijn, dan vraag ik mij af of je dronken bent, ruzie met je partner hebt gehad of gewoon niet weet waar je over praat?

Om eindeloze discussies te vermijden en omdat ik geen zin heb om een heel verhaal te tikken: hoe ver moet de overheid dan gaan bij het voorbereiden op rampen die misschien eens in de 500 jaar gebeuren? En wie gaat dat allemaal betalen?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2014, 17:10:23
Citaat van: Willem D. link=msg=1270175 date=1400882840
...Vele vrijwilligers organisaties waaronder EHBO verenigingen vechten nu een doodstrijd om hun bestaan, helaas zijn vele al onnodig gesneuveld. Het bestaansrecht is in deze niet discutabel.

Overleven kan alleen als leden nieuwe uitdagingen worden aangeboden.
...
Veelal ligt de oorzaak van het teruglopende ledenaantal en weinig nieuwe aanwas ook bij de vereniging zelf. De oude garde zwaait de scepter en lang niet in alle verenigingen krijgen jongeren de kans om bij te dragen aan verbetering. Men blijft hangen in het oude concept van de EHBO-vereniging, in plaats van te vernieuwen en vooruit te kijken. Jongeren delen hun tijd anders in dan vroeger en hebben andere prioriteiten. Spelen de EHBO bonden, verenigingen en het Rode Kruis daar niet op in, dan zullen ze langzaam maar zeker van het toneel verdwijnen...

petre

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2014, 18:14:34
Citaat van: Lunatum link=msg=1270318 date=1400944223
Veelal ligt de oorzaak van het teruglopende ledenaantal en weinig nieuwe aanwas ook bij de vereniging zelf. De oude garde zwaait de scepter en lang niet in alle verenigingen krijgen jongeren de kans om bij te dragen aan verbetering. Men blijft hangen in het oude concept van de EHBO-vereniging, in plaats van te vernieuwen en vooruit te kijken. Jongeren delen hun tijd anders in dan vroeger en hebben andere prioriteiten. Spelen de EHBO bonden, verenigingen en het Rode Kruis daar niet op in, dan zullen ze langzaam maar zeker van het toneel verdwijnen...
Het RK speelt daar op in door jongerenambassadeurs aan te stellen en speciale bijeenkomsten in de regio's te houden voor de jonge Rode Kruisers... Ik vraag me af of de kon. ned. ver. voor EHBO ook iets gaat doen om aantrekkelijk te worden voor jongeren..

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2014, 21:50:04
Citaat van: Lunatum link=msg=1270318 date=1400944223

Veel actieve vrijwilligers hebben het rode kruis verlaten omdat daar alleen nog maar BLS verleent kan worden. De oude collonnestructuur was niet zaligmakend maar daar was wel meer aandacht voor verpleegkundige en medische zorg/assisteren daarvan. De rode kruis hulpverleners konden zich via een getrapt modulair systeem zich bekwamen in diverse functies en vaardigheden en kennis. Dit is helaas totaal losgelaten waarna alleen de Sigma eenheid nog iets in die richting uitvoert. Niet echt een uitdagende omgeving voor jonge en andere actieve lede die wat meer willen en kunnen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2014, 10:59:36
Citaat van: petre link=msg=1270329 date=1400948074
Het RK speelt daar op in door jongerenambassadeurs aan te stellen en speciale bijeenkomsten in de regio's te houden voor de jonge Rode Kruisers... Ik vraag me af of de kon. ned. ver. voor EHBO ook iets gaat doen om aantrekkelijk te worden voor jongeren..

Beetje laat... In de jaren negentig was er het Jeugd Rode Kruis, een soort van jeugdbrandweer. Dit leverde vrijwilligers op die vervolgens doorstroomde. Uiteindelijk is het Jeugd Rode Kruis opgeheven.... Waar jij het over hebt is voor de oudere jeugd en niet kinderen vanaf een jaar of tien en daar moet de werving al beginnen, dan zijn deze kinderen te behouden tijdens de pubertijd als andere zaken belangrijker worden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2014, 11:00:12
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1270395 date=1400961004

Veel actieve vrijwilligers hebben het rode kruis verlaten omdat daar alleen nog maar BLS verleent kan worden. De oude collonnestructuur was niet zaligmakend maar daar was wel meer aandacht voor verpleegkundige en medische zorg/assisteren daarvan. De rode kruis hulpverleners konden zich via een getrapt modulair systeem zich bekwamen in diverse functies en vaardigheden en kennis. Dit is helaas totaal losgelaten waarna alleen de Sigma eenheid nog iets in die richting uitvoert. Niet echt een uitdagende omgeving voor jonge en andere actieve lede die wat meer willen en kunnen.

Spijker op zijn kop.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2014, 11:55:43
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1270395 date=1400961004

Absoluut. Dat punt tezamen met de bijzondere culturen die in sommige afdelingen heersen maken dat jongeren zich niet aansluiten of vroegtijdig afhaken. Een gemiste kans, waar het landelijk buro denk ik onvoldoende op inspeelt.

Citaat van: RemRoof link=msg=1270467 date=1401008376
Beetje laat... In de jaren negentig was er het Jeugd Rode Kruis, een soort van jeugdbrandweer. Dit leverde vrijwilligers op die vervolgens doorstroomde. Uiteindelijk is het Jeugd Rode Kruis opgeheven.... Waar jij het over hebt is voor de oudere jeugd en niet kinderen vanaf een jaar of tien en daar moet de werving al beginnen, dan zijn deze kinderen te behouden tijdens de pubertijd als andere zaken belangrijker worden.

RemRoof
De jongeren/studenten die het RK inzet worden vooral gebruikt voor wervingsactiviteiten en om het CV van de betreffende studenten te pimpen. Dat is zelfs een argument dat ze gebruiken voor de werving van studenten. Weinig van deze mensen komen uiteindelijk in de hulpverlening terecht.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2014, 13:38:51
Citaat van: RemRoof link=msg=1270467 date=1401008376

RemRoof

Is het Jeugd Rode Kruis opgeheven?!
(Heb ik onder een steen geleefd...)

Ik geef je gelijk: dat is ook de manier waarop ik bij het Rode Kruis ben gekomen en blijven plakken. Ik was 12. Jongeren vanaf een jaar of 16 kiezen daar niet meer voor als nieuwe hobby. Die hebben het te druk met banen, bijbanen, verkering krijgen, sporten, naar de kroeg of de costa de sol gaan en niet te vergeten: EHBO is niet bij uitstek "stoer".

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2014, 13:50:38
Citaat van: Kanarie link=msg=1270514 date=1401017931
... en niet te vergeten: EHBO is niet bij uitstek "stoer".
Het kan weldegelijk stoer zijn :), maar niet op de manier waarop de EHBO-verenigingen en Rode Kruis afdelingen zich op dit moment presenteren. Cursussen die niet zijn afgestemd op jongeren, ouderwetse verenigingsstructuren waarin vernieuwing en een eigen mening niet worden gewaardeerd en een oubollige uitstraling. Als je op een jongerenevenement alleen oudere EHBO'ers ziet staan in bijvoorbeeld slecht passende kleding en een niet altijd representatieve houding, is het niet erg aantrekkelijk om je daar bij te voegen.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2014, 13:53:04
Tijdens mijn studententijd kreeg ik vaak de reactie: "En je doet dat vrijwillig? ... Nobel!"
Het wordt dus inderdaad gezien als onbetaald werk en niet zozeer als iets leuks.