Dit zou je kunnen ondervangen door op de boot een reddingspiet mee te laten varen (gesminkt en wel) dus niet herkenbaar als reddingbrigade. Bij de intocht in Hoorn gaat er een EHBO piet mee op de boot die geheel gekleed is als piet met als enige herkenning de EHBO tas op haar rug.
Hier hebben wij ook aan gedacht, risico alleen als er iemand in de haven het water in gaat en je moet hem na springen/duiken is je sminck wel weg en reken maar dat als zo iets gebeurd alle blikken hier op gericht zijn. WIj hebben dit opgelost door een snellere boot in te zetten en in de haven een 2e boot er bij te laten komen.
Ook wij kijken naar wat er moet gebeuren, hoeveel boten we hier voor nodig hebben en wat we zelf aan mensen op de kant in willen zetten. Organisatie moet dit allemaal we kunnen/willen betalen. Dit is in Vlaardingen al jaren een probleem en ook Maassluis zoekt oplossingen. Maassluis staat er nooit iemand op de kant varen er alleen boten mee (ReddingsBrigade Vlaardingen en 's-gravenzande) En in Vlaardingen zijn we dit jaar weer met mensen op de kant begonnen na dat er 2 jaar lang geen geld voor beschikbaar was.
Wat wordt van de begeleidende reddingsbrigade bij dit soort vaarten verwacht en wordt dat duidelijk op schrift vastgelegd.
Het is duidelijk dat de reddingsbrigade mensen die te water raken zo snel en veilig mogelijk weer op het droge helpen.
In hoeverre kan een reddingsbrigade adviseren en wordt door de organisatie met een reddingsbrigade overleg gepleegd mbt het voorkomen van onveilige situaties.
Stel even dat de dekschuit in Zwolle niet was voorzien van een goede zeerailing of een andere deugdelijk bescherming tegen overboord vallen/raken.
Van de reddingsbrigade mag worden verwacht dat deze bekend is met het ("wettelijk") gegeven dat op deze manier geen personen mogen worden vervoerd. De reddingsbrigade kan en zal ook van mening zijn dat het vervoer van personen op deze manier de nodige risico's (praktisch)met zich brengt.
Als er een ernstige calamiteit zou optreden is de schipper van de sleepboot Metje in eerste instantie verantwoordelijk maar hoe zit het met de reddingsbrigade die door de organisatie waarschijnlijk toch als een autoriteit op het gebied van "waterveiligheid" met alles erop en eraan wordt beschouwd ?
Ik neem aan dat dan al heel snel zal ook gaan worden gewezen naar de reddingsbrigade, hadden jullie ons niet kunnen c.q. moeten wijzen op de mogelijke gevaren (praktisch) en juridische consequenties (wettelijk) van deze vorm van personenvervoer.
Wordt dit door een reddingsbrigade schriftelijk afgedekt, zijn hiertoe standaard formuleringen die door de betrokken organisatie dienen te worden geaccepteerd en ondertekend.
Overigens worden voor dit soort begeleidingen contracten tussen de bevoegde organisatie en de reddingsbrigade opgesteld ?
Wij overleggen vooraf met de organisatie wat er gaat gebeuren en wat we anders zouden willen zien. Al jaren gaat het in Vlaardingen en Maassluis op de zelfde manier dus weinig nieuws/spectaculairs.
Wat betreft Vlaardingen
Van ons wordt verwacht dat we de eerste reddingspoging doen als er iemand te water raakt. Daarna is er een draaiboek van wie wat wordt verwacht. Wie allarmeert 112 enzv. Wij dekken hier schriftelijk verder weinig voor af. Van uit de vergunning moeten wij verplicht aanwezig zijn maar hoe en wat dat zit weer tussen de organisatie en ons. Schippers van de stoom/diesel slepers zijn zelf verantwoordelijk voor wat bij hun aan boord gebeurt. Wij signaleren onveilige situatie's en melden dit gelijk bij de schippers zo dat hun in kunnen grijpen. Zwarte pieten jagen we zelf al snel verder van de railing weg en hier wordt altijd netjes op gereageerd.
Maassluis ben ik nooit bij en weet ik ook niet zoveel vanaf dat ligt bij mijn collega.