toevoegen zuurstof

Auteur Topic: toevoegen zuurstof  (gelezen 45692 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #130 Gepost op: 22 juni 2005, 14:45:31
Dat klinkt heel goed en opbouwend, aan de organisatoren van een forumdag om met het aanbod iets te doen.

Wat onderbouwing betreft, verwijzingen naar homepages van websites/organisaties zeggen niet zoveel, geef waar mogelijk specifieke artikelen aan en dan nog gaat het om de inhoud, dus de onderbouwing.
Ik kan gerust verwijzen naar blz X in duikmedisch boek Y maar aangezien verder niemand op het forum dat boek zal hebben is dat niet zo interessant. Wat wel interessant is, is de onderbouwing en voor de mensen die geen toegang hebben tot de bron is het handig die onderbouwing op het forum te vermelden.
Ik ben het hier volledig mee eens,er kan wel door worden gedramt over bronnen etc.Maar plaats dan die volledige onderbouwing hier,dan blijft de discussie een stuk intresanter dan dat gezeur om bronnen want daar schiet niemand wat mee op


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #131 Gepost op: 22 juni 2005, 15:43:46
:-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #132 Gepost op: 22 juni 2005, 15:54:35
Ik kan hier toch niet gehele wetenschappelijke artikelen neer zetten, die een specifiek onderwerp behandelen..

Maar als iemand zegt, dat DAN alleen er is voor de duikmarkt, heeft tie sterk verouderde informatie..
en dan volstaat slechts de verwijzing naar DAN Europe site.. en als die dan heel even de moeite neemt, kan die zelf lezen dat de informatie die hij heeft wel 2 oud is en inmiddels al ruim achterhaalt is..

Helaas zijn nog niet lang alle wetenschappelijk artikelen over openbaar beschikbaar op het internet..
En blijkbaar mag iedereen hier ongefundeerd onzin schrijven en word er van mij verwacht dat ik de complete bronnen benoem..

Ik doe dat geloof ik hier al ruim 2 jaar.. Volgens mij is wie beweert die bewijst....

Maar Jacques waar heb jij je training zuurstof eerste hulp gehaald.?
Ik vindt dat jij je eigen nu wel laagdunkend je opstelt tegenover je medeforumleden,een ieder probeert hier naar eigen kunnen info  te plaatsen.Maar niet iedereen zit dicht bij het vuur zoals jij Peter ;)
En als er wat meer wederzijdse hulp is,blijft de discussie ook leuk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #133 Gepost op: 22 juni 2005, 18:03:12
Omdat deze discussie in de groep EH loopt, moeten we wel uitkijken dat de veronderstelde kennis en inzicht op dat nivo moet worden gehouden.

Partiele drukken zijn bijvoorbeeld relevant voor ambulance en hoger opgeleiden, maar niet voor de EH.

Ook zonder deze kennis kan een EHV'er een verantwoorde wijze O2 toedienen op basis van goede protocollen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #134 Gepost op: 22 juni 2005, 18:12:28
:-X


miv

  • Gast
Reactie #135 Gepost op: 22 juni 2005, 20:41:25
peter,

bedoel je flessen met ingebouwde reduceer?


AmbuSjoerd

  • Gast
Reactie #136 Gepost op: 22 juni 2005, 21:42:58

Ik verdedig wel de stelling dat zuurstof eerste hulp, weldegelijk een enorme toegevoegde waarde heeft voor de patient met hypoxie.. Net zoals de AED dat heeft.. Het is een vergelijkbare discussie..

Ik ben wel heel benieuwd over wat voor Eerste Hulp ongevallen/situaties in de "gewone" dagelijkse praktijk jij het dan hebt waar het so hypoxie heeft... en een EHBO'er O2 moet gaan toedienen.

Noem eens wat situaties waarbij O2 toediening via de neus/masker essentieel is in de EHBO. En een duidelijke meerwaarde heeft t.o. van geen O2 toediening. Ik heb het dus niet over duikongevallen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #137 Gepost op: 22 juni 2005, 21:59:26
Maar Jacques waar heb jij je training zuurstof eerste hulp gehaald.?
Bij het DAN voor de basis en de rest van de achtergronden met behulp van zelfstudie en training met de eigen apparatuur.

Ik vindt de DAN opleiding overigens behoorlijk prijzig al hebben wij de mazzel van een eigen instructeur binnen de vereniging die dragelijker tarieven hanteert dan de meesten.

ik herhaal voor mijn pasje nog bij DAN maar verder heb ik niet het idee dat ik er nog veel van leer, ik heb mijn kennis en vaardigheden met zelf studie en Sigma training op een hoger nivo gekregen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #138 Gepost op: 22 juni 2005, 22:13:48
Ik kan hier toch niet gehele wetenschappelijke artikelen neer zetten, die een specifiek onderwerp behandelen..

Het gaat mij er om dat wanneer mensen een bepaald (controversieel) stanpund uitdragen dat ze ook de onderbouwing daarvan geven.
Niet alleen maakt dat de acceptatie gemakkelijker, maar je  maakt het anderen ook gemakkelijker dat soort dingen te onthouden en begrijpen. je doet dan iets aan educatie ipv alleen maar te laten zien wat je zelf weet.
Ik ben echt zo iemand die het waarom van iets wil weten, al is het alleen maar om het zo gemakkelijker te kunnen onthouden.

Ik heb je bijvoorbeeld in topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6563.0 twee of drie keer gevraagd je stelling omtrent de pompfunctie van het kinderhart uit te leggen omdat ik het niet begreep, maar je hebt helaas tot op heden niet gereageerd.

Ook bij het recente topic over duikongevallen waar je aangeeft dat het primaire doel vanO2 therapie daar hypoxie voorkomen is geef je geen argumenten, niet om je eigen stelling te onderbouwen maar ook niet om mijn standpunt "onderuit" te halen.

Dat soort dingen zijn jammer want daarmee kun je juist van elkaar leren.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #139 Gepost op: 22 juni 2005, 23:27:38
Arts  www.alphalog.nl