toevoegen zuurstof

Auteur Topic: toevoegen zuurstof  (gelezen 45651 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #190 Gepost op: 4 juli 2005, 11:46:44
dinxperlo is een van de probleem dorpen in <nederland, vele mensen (vooral van het bejaardentehuis) zijn door te laat aankomen overleden, soms duurt het wel 25 mi als ze savonds moeten komen, (dit is wat ik heb gehoord, maar heeft ook vaak hier in de lokale krant gestaan) daarom moet vind ik in zulke plaatsen de brandweer een soort first responder hebben, een busje of auto hebben ze al wel, dan wat materiaal er in

Kun je lezen?

Dat is een andere discussie!!!

En nu ON-topic.


miv

  • Gast
Reactie #191 Gepost op: 4 juli 2005, 11:51:33
hahaha okee, open ik wel een topic ;D ;D ;D


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #192 Gepost op: 4 juli 2005, 16:26:09
zuurstof module verplicht, dus alle <nederlanders training in het geven van zuurstof en een zuurstof cilinder elk moment mee dragen? mond op mond beademing is goed voor omstanders, voor nood, maar lang niet genoeg, je hebt direct zuurstof nodig, vooral voor een so dat op de grond  bewusteloos ligt, is mond op mond niet genoeg

Een bewusteloos persoon kan best omgevingslucht inademen, gelukkig doen ze dat ook zelf, tenzij ze een ademstilstand hebben. Bewusteloosheid op zich is niet direct een indicatie om meteen zuurstof te geven hoor. Bij de weg, flauw gevallen personen komen ook weer zelf bij en ademen ondertussen gewoon 21% O2 omgevingszuurstof in  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #193 Gepost op: 4 juli 2005, 17:45:10
:-X


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #194 Gepost op: 4 juli 2005, 19:04:35
Mag ik even vragen waar heel die ruimte met 10% zuurstof vandaan komt? Daar gaat het niet over; het gaat over het beademen van een persoon in normale omstandigheden; in de buitenlucht of in huis.

De zuurstofconcentratie van de ingeademde lucht bedraagt 20%, van de uitgeademde lucht 16%.
(Bron http://www.mindef.nl/mpbundels/35_serie/35_050/35_050_b.html)

Deze site: http://www.exoxtox.nl/introductie.html praat over een ingeademde concentratie van 20,9% en een uigeademde concentratie zuurstof van 17%.

Ook deze tabel wordt gegeven:
> min. 19,5 %   Nodig om normaal te ademen
> 14 - 19,5 %   Dreigend gevaar, zoek direct een veilig heenkomen
> 12 - 14 %      Diepere ademhaling, verhoogde pols en slechte coördinatie.
> 10 - 12 %      Ademhaling sneller en ondiep, duizelig, desoriëntatie en blauwe lippen.
> 8 - 10 %        Misselijkheid, overgeven, bewusteloos en lijkwit gezicht.

Oke, de uitgeademde lucht bevat inderdaad volgens de bovenstaande tabel te weinig zuurstof om 'normaal' te kunnen ademen. Echter, de situatie is niet normaal en ter overbrugging tot het wachten op een ambulance, zal het SO het er mee moeten doen. Natuurlijk; hoe eerder 100%, hoe beter. Maar om te zeggen dat beademing geen zin heeft, of VEEL te weinig is?

Ojah, miv, sinds wanneer gaan we bewustelozen direct beademen? Het vrijhouden van de Airway is in de meeste situaties afdoende. ;)

Ik vind het toevoegen van zuurstof aan de EHBO opzich geen slecht idee, alleen moet ik nog zien dat de hele ehbo-sector er mee gaat kunnen werken. Zijn er al betrouwbare onderzoeken naar het nut van het toedienen van zuurstof door EHBO'ers?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #195 Gepost op: 4 juli 2005, 19:14:54
Peter, dit slaat nergens op. In de atmosfeer is 21% zuurstof aanwezig, logisch dat iemand die nog beweegt (!) en de helft minder zuurstof krijgt) flauwvalt... Maar bij een beademing is de hoeveelheid zuurstof die je in een slachtoffer blaast in principe genoeg. Om hersenschade lang genoeg uit te stellen.
Anders hadden ze de zuurstofmodule allang verplicht gemaakt en zou het mond op mondbeademen allang geschrapt zijn...
peter spreekt hier over kelders en silo,s  ::) En dan gelden in eens hele andere zuurstofwaardes.Zeker als in die silo,s rare goedjes hebben gezeten  ::) ::)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #196 Gepost op: 4 juli 2005, 19:16:41
Jah, en aangezien ik, en een heel groot deel van nederland, nog nooit in een silo ben geweest en er ook niet in ga komen, is het inderdaad een onzinnig verhaaltje...  ;D 8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #197 Gepost op: 4 juli 2005, 20:02:21
owkee ff een rekensommetje voor de slimmerrikken.

Hoelang zal het gemiddeld duren voor dat een slachtoffer in een ruimte met 10% zuurstof bewusteloos raakt en na hoeveel minuten zal zo iemand overlijden.

Voor de echte slimmerikken, in het "handboek reanimatie" staan deze rekensommetjes uitgewerkt.

Waar het op neer komt, is dat, afhankelijk van het % zuurstof, de zuurstof een zogenaamde zuurstofspanning heeft. In het zuurstofarme bloed geldt dit zelfde principe. Zolang de zuurstofspanning in de ingeademde lucht hoger is dan die in het bloed, zal zuurstofmoleculen richtng bloed gaan. Als er een evenwicht ontstaat, is dat transport over.
Dus bij een circulatiestilstand heeft beademen weinig effect. Omdat het principe voor elk gas geldt, raak je op dezelfde manier het koolzuur kwijt.

In hat handboek reanimatie staan de hogere wiskunde rekensommetjes om uit te kunnen rekenen hoeveel zuurstof uitgewisseld wordt onder bepaalde omstandigheden.

Maar die zijn minder simpel dan Peter ons wil doen geloven.


helm

  • Gast
Reactie #198 Gepost op: 4 juli 2005, 20:32:01
De zuurstofconcentratie van de ingeademde lucht bedraagt 20%, van de uitgeademde lucht 16%.
(Bron http://www.mindef.nl/mpbundels/35_serie/35_050/35_050_b.html

Wat een verschrikkelijk gedateerde informatie op die site zeg!  :-\
In je uitademingslucht zit nog 17% O2.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #199 Gepost op: 4 juli 2005, 20:36:06
Vandaar mijn tweede vermelding...