toevoegen zuurstof

Auteur Topic: toevoegen zuurstof  (gelezen 45726 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

miv

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 9 juni 2005, 19:58:01
ik ben wel van mening dat niet iedereen een goede ehver kan worden, ook al heeft deze opleidingen gehad. tevens denk ik ook, dat hoemeer mensen echt groepen die ook o.a. aed en zuurstof etc hebben niet meer toevoegd aan het verlenen van eerste hulp. hoe meer mensen "bevoegd" zijn hoe meer er ook fout kan gaan, want niet iedereen is geschikt voor ehver, of ben ik de enige die zo denkt?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 9 juni 2005, 20:03:30
Nee, ik ben het met je eens. Iedereen heeft een grens tot waar hij/zij kan werken zonder dat het boven de pet stijgt. Het is niet nuttig om heel EHBO nederland te trainen voor het toedienen van zuurstof, het werken met wervelplanken of andere dingen (AED is een uitzondering). Voor sommige mensen is de gewone stof al moeilijk genoeg.

Ik kan me goed voorstellen dat EHBO'ers het geweldig leuk vinden om vanalles bij te leren en te mogen gebruiken. Heb ik ook wel eens last van. Maar anderzijds moet je ook kijken naar het nut daarvan. Veel dingen kom je waarschijnlijk niet eens tegen, of kunnen wel op de ambu wachten.

We moeten ook een keer kunnen zeggen; tot hier reikt de EHBO. Hierna is plaats voor een tussenvorm (first responder) of gewoon direct de ambupleeg.


miv

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 9 juni 2005, 20:07:48
precies, sommigen willen wel zo veel mogelijk cursussen volgen, maar dat kan ten nadele zijn van het slachtoffer, het volgen van een cursus (vervolg cursus) volg je niet zo maar. He maar weet jij of er trouwens nog meer cursussen zijn, behalve als ehbo, aed, zuurstof en zo, die je  als ""leek""" nog verder kunt volgen(na ehbo, aed en zo), en nee, ik ben niet zon iemand die alles wil volgen maar geen goede hulp kan verlenen :P ::)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 9 juni 2005, 20:14:20
Certificaten in bezit hebben staat niet garant voor kwaliteit. Weten waar je mee bezig bent en het geheel kunnen blijven overzien zijn in acute situaties veel belangrijker. Doelgericht gebruik maken van je kennis en ook de grenzen kennen van je kennis.

Ehm, verdere cursussen?

Je hebt nog:
- reanimatie bij kinderen (OK)
- ehbo bij kinderen (OK)
- wandelletsels (OK)
- de hoc opleiding (voor SIGMA team, bij de GHOR)
- EHBD-u (Drugs en uitgaan)
- Diverse duik hulpverleningen
- wervelletsels (kijk op de site van Peter: www.ademarescuetraining.nl)
- en er is vast nog veeeeel meer

Maar goed, voor veel van de cursussen heb je een aardig bijbaantje nodig. Vraag je dus ook af of een cursus wel aansluit bij jouw taak in de EHBO en de investering waard is. Een hele dure cursus volgen en vervolgens geen materiaal hebben om de geleerde kennis toe te passen is een beetje jammer ;).


miv

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 9 juni 2005, 20:18:58
ik wil vanaf volgend jaar zelf cursussen volgen voor ehv, dit omdat ik 4 maand geleden in ziekenhuis heb gelegen, hartklc, terwijl ambu niet wilde komen. dat heeft mij er toe aan gezet om zelf ook cursussen volgen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 9 juni 2005, 20:24:13
Goede stimulans inderdaad. Heb je de basiscursus algedaan? Een goed begin is de basiscursus te doen, uitgebreid met AED, eerstehulp aan kinderen. Allemaal leuke dingen om te volgen en niet te ingewikkeld.

Je kunt bijvoorbeeld bij het Rode Kruis gaan, scheelt je aanzienelijk in kosten (in ruil voor vrijwilligerswerk betalen zij de cursussen), en je komt ook nog eens in de praktijk. Daarnaast leer je ook gerelateerde zaken zoals het omgaan met portofoons en het verlenen van eerste hulp op evenementen.


miv

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 9 juni 2005, 20:29:18
ik ben al wel in het bezit van BSL, en dat was echt al heel leuk om te volgen, maar het rode kruis hier doet niet echt grote evenementen, tja de avond vierdaagse, en het RK hier, geeft misschien volgend jaar pas weer een cursus. Daarom had ik interesse in de Emergency First Response cursus, deze is ook met AED, , er is ook een efr speciaal gericht op kinderen (www.emergencyfirstresponse.nl)


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #67 Gepost op: 9 juni 2005, 22:47:00
Je kan ook nog EHaD doen: Eerste Hulp aan Drenkelingen


miv

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 10 juni 2005, 18:04:57
wat kun je bv cursus eh drenkelingen of eh drugs volgen? zelf woon ik in dinxperlo, buurt van doetinchem ::)


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #69 Gepost op: 10 juni 2005, 18:17:31
EHaD is over het algemeen alleen te volgen via een reddingsbrigade. Ook daar hebben ze veel andere interessante cursussen zoals zwemmend redden. Is een leuke combinatie van praktisch hulp verlenen en conditietraining tegelijk. Veel brigades hebben volwassenengroepen op meerdere avonden in de week.
Als ik even zo kijk zie ik dat de meest dichtbijzijndste brigade RB Arnhem is. http://www.reddingsnet.nl/index3.php?res=1024&page=&id= hier staan links van nog meer brigade sites. Misschien dat je er eentje vindt die iets meer in de buurt ligt. Want arnhem ligt ook wel een endje van Dinxperlo af als ik zo de grote bosatlas er een bij pak.