toevoegen zuurstof

Auteur Topic: toevoegen zuurstof  (gelezen 45695 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

miv

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 10 juni 2005, 18:36:34
wijkt ehbo bij drenkelingen veel af bij gewone ehbo?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #71 Gepost op: 10 juni 2005, 22:14:44
Voor een reduceer, heeft DAN International richtlijnen opgesteld waar aan ze moeten voldoen.

Als uitgangspunnt start een eerste hulpverlener met het geven 100% zuurstof.
Op een freeflow aansluiting sluit je een non-rebreather masker aan met 15 liter zuurstof. In principe wil DAN Europe dat een reduceer kan opschakelen naar 20 of 25liter per minuut, in die uitzonderlijke gevallen dat iemand de reservoir van de Non-rebreather masker vacuum zuigt..
daarom vind DAN Europe dat alle reduceren kunnen doorschakelen naar 25 liter per minuut.

Ik heb alleen in een training gezien dat 20 liter per minuut nodig is, nog nooit in het eggie
Helaas zijn de nieuwe mobisil+ cilinders met geintegreerde uitgevoerd met een freeflow reduceer van maximaal 15 liter per minuut en kunnen niet hoger geschakeld worden..

15 ltr O2 per minuut is echt voldoende voor een gemiddelde patient, het is echt onzin om een patient 25 ltr per minuut aan te bieden bij een non rebreathingmasker, een patient die 25x 1ltr per minuut inademt is echt aan het hyperventileren en dat is niet zo handig in de meeste gevallen. Bij ambulancediensten en ziekenhuizen zal je dan ook geen enkele reduceer aantreffen die meer dan 15 ltr  per minuut geeft (behoudens uitzonderlijk uitgevoerde reduceerventielen, die bovendien bij mijn weten niet in de zorg voorkomen)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #72 Gepost op: 11 juni 2005, 04:32:38
wijkt ehbo bij drenkelingen veel af bij gewone ehbo?

Op zich wijkt het niet dramatisch veel af van de gewone ehbo, maar het verschil is dat bij EHaD er een veel meer uitgebreide uitleg bij de symptomen van verdrinking en onderkoeling en de behandeling van dit soort eerste hulp verleningen tot zijn recht komen. Het geeft veel meer meerwaarde bij het behandelen van drenkelingen en onderkoelde slachtoffers dan de methodes van het OK. De opleiding is daarbij over het algemeen erg parktisch.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #73 Gepost op: 11 juni 2005, 14:23:37
Op zich wijkt het niet dramatisch veel af van de gewone ehbo, maar het verschil is dat bij EHaD er een veel meer uitgebreide uitleg bij de symptomen van verdrinking en onderkoeling en de behandeling van dit soort eerste hulp verleningen tot zijn recht komen. Het geeft veel meer meerwaarde bij het behandelen van drenkelingen en onderkoelde slachtoffers dan de methodes van het OK. De opleiding is daarbij over het algemeen erg parktisch.

Of te wel de basis is het zelfde, maar de stof is daarnaast aangepast op de specifieke risico's van deze doelgroep.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #74 Gepost op: 13 juni 2005, 22:55:49
Ook het Oranje Kruis is bezig met een eigen zuurstof module.. ? (ach het wiel uit vinden gebeurd wel vaker..)

Joffry, bijna alle fabrikanten gaan een 25liter per minuut versie uitbrengen, (terwijl, ik het eigenlijk met je eens ben, dat het wat overdone is..)

Maar ik heb de richtlijnen dan ook niet bedacht..


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 14 juni 2005, 08:58:29
Tja, ze zullen wel moeten, de markt loopt nu eenmaal hard...  ;)


miv

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 14 juni 2005, 09:57:37
dan ben ik benieuwd, of de OK zuurstof gaat geven, ook dat je dat kunt volgen door heel nederland.  ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #77 Gepost op: 14 juni 2005, 11:13:35
dat kun je nu Al volgen door heel Nederland,

In Nederland zijn ruim 100 DAN oxygen Provider Instructeurs...
Op www.daneurope.org kan je kijken waar een O2 instructeur bij jou in de buurt zit..


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 14 juni 2005, 11:22:35
dat kun je nu Al volgen door heel Nederland,

In Nederland zijn ruim 100 DAN oxygen Provider Instructeurs...
Op www.daneurope.org kan je kijken waar een O2 instructeur bij jou in de buurt zit..

... reageer snel en u maakt nu kans op een geheel verzorgde reis naar het oxygenparadijs!  ;D


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 14 juni 2005, 11:37:06
Maar goed, even zonder gekheid; Het ziet er interessant uit bij DAN, maar is dit niet met name gericht op het toedoenen van zuurstof bij duikongevallen?