toevoegen zuurstof

Auteur Topic: toevoegen zuurstof  (gelezen 46187 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

miv

• Gast
Gepost op: 4 juni 2005, 19:42:29
de cursus van DAN, het toevoegen van zuurstof bij "(duik) ongevallen. Is deze cursus ook geschikt  bij andere ongevallen, of bij een ademstilstand en dergelijke?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2005, 23:30:25
:-X

miv

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2005, 18:29:49
waar is dan precies de Training Zuurstof Eerste Hulp bij Waterongevallen  op gericht. bij alle 3 de opleidingen staan voor duiken. en moet je eerst de Training Zuurstof Eerste Hulp bij Waterongevallen  voordat je cursus zuurstof ook voor andere klachten kunt gebruiken, bij reanimatie en zo? of is dat met de eerste cursus ook al?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2005, 20:41:33
FF opletten bij COPD en longontsteking...  ;)
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2005, 21:58:08
:-X

miv

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2005, 22:08:38
begrijp ik het goed dat freeflow, zonder een soort ventiel hoeveelheid geregeld kan worden? Ik ben namelijk zéééér geïnteresseerd in een zuurstofcursus waar ik zuurstof kan geven bij bijvoorbeeld een reanimatie.
een soort zuurstofcilinder om mee te werken is deze:
bron: www.eme.nl

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2005, 22:16:28

Delta, lees ff de bijbehorende discussies die hier allemaal al een keer gevoerd zijn. Dit zijn echt sprookjes. of genuanceerd gezegd, algemeen bekende misvattingen..

Maar Peter, sommige sprookjes bestaan echt!
en ik geloof in sprookjes
daar ik dit soort sprookjes al regelmatig met echte patiënten heb meegemaakt!

maar dat zal onze eeuwige discussie wel blijven!

groetjes Hetty

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2005, 22:37:48
Peter, ik heb het hier met een *arts* over gehad, die zeggen dat er een risico is met pneumoniepatienten en zuivere zuurstof. Deze mensen ademen op hun pCO2, als je daar op een verkeerde manier zuurstof geeft, stoppen ze met ademhalen.
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 6 juni 2005, 08:39:02
Peter, ik heb het hier met een *arts* over gehad, die zeggen dat er een risico is met pneumoniepatienten en zuivere zuurstof. Deze mensen ademen op hun pCO2, als je daar op een verkeerde manier zuurstof geeft, stoppen ze met ademhalen.

Dat is niet altijd (cq. niet alleen) het geval bij eenpatient met een pneumonie(longontsteking) Wat jij bedoeld is de hypoxic drive en die vind je eerder bij copd/longemfyseempatienten dan een normale patient met een pneumonie.

Patienten met een hypoxic drive hebben de O2 saturatie in het bloed als prikkkel om adem te blijven halen en als je die beinvloed kan je idd hypoventilatie krijgen. Voor de meeste hulpverleners zal het herkennen van het aanwezig zijn van hypoxic drive niet te doen zijn.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 6 juni 2005, 13:02:17
Ik citeer mezelf dus maar even:

FF opletten bij COPD en longontsteking... ;)
Arts  www.alphalog.nl