toevoegen zuurstof

Auteur Topic: toevoegen zuurstof  (gelezen 46186 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 6 juni 2005, 21:34:45
:-X

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #21 Gepost op: 6 juni 2005, 22:54:55
Peter, mooi dat je je erin verdiept hebt, maar ik ga toch voor de mening van SEH zustertje die praktijkervaring heeft, en de arts die 9 jaar wetenschappelijk onderwijs heeft gevolgd...
Arts  www.alphalog.nl

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 6 juni 2005, 23:29:41
En inderdaad, je kunt zeggen wat je wilt Peter; maar bij COPD-patienten kan zuurstoftoediening inderdaad tot een ademstilstand leiden. Wetenschappelijk aantonen? Sla maar een fysiologieboek, boek over acute geneeskunde of desnoods een boek over 'clinical medicine' open en je zult het er in vinden.

De contra-indicatie van zuurstof bij COPD wordt nog steeds hier op de universiteit onderwezen en extra aangestipt. Dus als jij vind dat het niet waar is; kom dat hier maar eens vertellen tegen de artsen en professoren.

Kom jij maar eens met een studie waar in staat dat het anders is. En onderbouw het ook fysiologisch gezien.
Ik ben het best wel eens met je eens, maar in dit geval heeft Delta toch echt gelijk.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 6 juni 2005, 23:45:50
:-X

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 7 juni 2005, 00:06:23
Mijn reactie is op het COPD-verhaal en het geven van zuurstof. Delta reageerde hierop met: let op bij COPD en pneumonie.

Delta heeft gelijk dat het geven van zuurstof aan een COPD patient tot een ademstilstand kan leiden. Met name bij long-emfyseem is dit risico aanwezig. Deze patienten hebben een hoge pCO2 in hun bloed vanwege slechte ventilatie en daardoor ook een lage PO2. Omdat de chemoreceptoren zich aanpassen aan de constante hoge pCO2 zal er bij deze hoge waarde geen ademprikkel meer plaatsvinden. (normaal gesproken reageert het lichaam op een hoge pCO2 concentratie met een versnelde ademhaling).
De sterkste stimulus voor ademhaling komt niet langer van de pCO2, maar van en lage pO2. Ga je extra zuurstof geven, dan onderdruk je deze prikkel en treed er een ademstilstand op. Uiteraard zijn hier wel weer oplossingen voor bedacht, zoals speciale maskers. Pure zuurstof echter vergroot dit risico.

(zie Silverthorn 'Human Fysiology' 3e editie , H18, blz 591)

Ik zeg hier verder niets over het geven van zuurstof in het algemeen, daar bemoei ik me niet mee.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 7 juni 2005, 08:34:03
Lokale hypoxie is een zuurstof te kort in de cellen van een aangedaan weefsel.
Voorbeeldje: iemand heeft door een trauma een vochtophoping in zijn wervelkolom, daardoor is zijn ruggemerg onvoldoende voorzien van zuurstof, terwijl zijn wijsvinger (daar waar meestal de saturatie gemeten word) voldoende zuurstof heeft..

Dus verdenking van hoog energetisch letsel, betekend naast immobiliseren ook 100% zuurstof verstrekken.

Er is mij ook wel eens jaren lang een zelfde verhaaltje verteld. en ik dacht (en velen met mij) dat dat altijd waar was.. (Toen ik later de oorspronkelijke stukken las,) bleek de uitleg toch heel anders te zijn, dan me jaren geleerd was.. Ik laat me graag overtuigen door middel van wetenschappelijke rapporten.

En geloof me over zuurstof eerste hulp, heb ik al heel veel documenten gelezen hoor.. en ook de documenten over hypoxic drive.. Ik kom echt niet net kijken in de materie..

Maar Beste Peter, doe je dan daadwerkelijk ook wat met die casuistiek in de praktijk?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #26 Gepost op: 7 juni 2005, 09:14:52
Mensen, zoek even terug. Er is hier - nog niet zo heel erg lang geleden - een uitvoerige discussie over geweest.
Het mag van mij ook weer helemaal opnieuw hoor... misschien komt er een frisse kijk op de zaak... ;)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #27 Gepost op: 7 juni 2005, 09:17:43

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 7 juni 2005, 10:52:53
We hebben het over extra-murale zorg ?, voor hypoxische patienten toch ?

Ik denk dat je dan duidelijk moet zeggen dat het om trauma patiënten gaat
en niet in zijn algemeen de hypoxische patiënt

een trauma patiënt heeft altijd recht op zuusrstof
en in de duiksport kan je daar mee aan de slag

maar bij een evenement als je daar als ehv-er staat
zou ik geen non-rebreather met 15l O2 geven, als deze dyspnoe als grondslag COPD cq longemfyseem heeft, dit heeft alleen zin met mbv medicatie

een kort resumé vanuit de kliniek

miv

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 7 juni 2005, 11:21:56
""een trauma patiënt heeft altijd recht op zuusrstof""" wanneer is een patiënt een trauma patiënt? en wanneer heeft deze patient recht op zuurstof?

""""sterkste stimulus voor ademhaling komt niet langer van de pCO2, maar van en lage pO2. Ga je extra zuurstof geven, dan onderdruk je deze prikkel en treed er een ademstilstand op. Uiteraard zijn hier wel weer oplossingen voor bedacht, zoals speciale maskers. Pure zuurstof echter vergroot dit risico.""""

zorgen speciale masker ervoor dat je wel zuurstof toe kunt voegen? wat voor masker is dit dan?  ::)

Kan freeflow zuurstof kwaad, of is dat het zelfde als controlled zuurstof ? ::)

Is een beademingsmasker vervanging van het zuurstof met cilinder? toevoegen van zuurstof , zuurstof met masker zonder dat dit via een ballon gaat.  wat zijn hier de voordelen (freeflow) en nadelen van (behalve verspilling van zuurstof, want hoelang kun je nu doen met een freeflow zuurstof fles van 1 of 2 liter? ::) ::) ::) ::)