toevoegen zuurstof

Auteur Topic: toevoegen zuurstof  (gelezen 45675 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Trophy

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 22 juni 2005, 00:55:26
De techniek van toediening eerste hulp is in alle gevallen gelijk.. En het doel wat mij betreft ook..


Zuurstof therapie door iedereen, want het kan toch geen kwaad. Of wel?
Er wordt meerdere malen gesteld dat een apneu bij COPD patiënten met een hypoxic drive een fabeltje is. Niemand heeft er ooit een waargenomen.
Beide stellingen zijn niet helemaal waar.
Dat er geen apneu ontstaat komt door de korte duur van toediening.Vandaar dat er nooit een is waargenomen. Ook ik heb het nog nooit gezien.
Toch is voorzichtigheid geboden. Er kunnen zich wel andere problemen voordoen bij “teveel” zuurstof,
toegediend bij COPD patiënten. Het wankele evenwicht wat bij deze patiënten bestaat raakt snel meer ontwricht, en de longarts is weken bezig om het evenwicht (zuurgraad) te hestellen.

·Iemand in zuurstofnood heeft 100% zuurstof nodig, ook COPD patiënten
·Zuurstoftoediening bij COPD patiënten onder pulsoxymetrie om waarden rond de 90% te handhaven. Men kan dus op tijd aanpassen.
·Het beste is om 24% zuurstof toe toedienen, is meer dan voldoende.
·Bedenk wel: zuurstof toegediend met een neussonde, b.v. 2 l/min, geeft bij hypoventilatie met een klein tidal volume een percentage van 100% zuurstof wat wordt ingeademd.
·Gebruik je verstand. Sommige COPD patiënten zijn benauwd en hebben een lage saturatie. Maar bedenk wel dat zij zijn ingesteld op deze lage saturatie. Toediening van zuurstof verstoord dit evenwicht en kan tot hypercapnie lijden. Het is beter om met een bronchusverwijder te vernevelen.
·Wat wordt vergeten in deze discussies: je kan wel zuurstof toedienen, maar het moet ook in het bloed terecht kunnen komen. Bij een grote groep van COPD patiënten zijn daar medicijnen voor nodig. Dus: zuurstoftherapie heeft nut als ze gecombineerd wordt met inhalatietherapie.
Over de DAN etc cursussen: deze zijn gericht op het duikende, zwemmende, zeg maar watervolk. Dat zij leren hoe zij duikletsels kunnen  herkennen en behandelen is prima. Vaak wordt er gedoken op afgelegen plaatsen. Maar blijf af van de, laten we maar zeggen gewone patiënt. Indien zuurstof therapie moet worden gegeven door andere hulpverleners dan ambulancehulpverleners,dan moet dat onder goed gecontroleerde omstandigheden. Door zogenaamde first responders.(Een first Responder zoals ik die zie: een team, getraind door ambulancepersoneel, werkende met ambulanceprotocollen, in opdracht van de MKA. Zo is de  continuïteit van zorg gewaarborgd).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #121 Gepost op: 22 juni 2005, 08:00:52
Citaat
...in opdracht van de MKA. Zo is de  continuïteit van zorg gewaarborgd...

Een duidelijk betoog denk ik, met veel aandacht voorde COPD patient.
Nog twee vraagjes van mijn kant,
Wat is de MKA ?
Hoe moet ik die laatste opmerking over de continuiteit van de zorg plaatsen, als er kwaliteit had gestaan kan ik het zeker begrijpen, maar hoe zie je de relatie tussen bijv. protocolair handelen en de continuiteit van de zorg?
(continuiteit van de zorg = beschikbaarheid van de zorg ook op langere termijn, of wordt bedoelt de aansluiting van de diverse ketens in de hulpverlening op elkaar of wellicht nog iets andes ?)

bedankt,

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 22 juni 2005, 09:57:55
Mee eens. Alles duidelijk op een rijtje, goed genuanceerd. Praktische termen.

Ik denk dat hij bedoeld het op elkaar aansluiten van de verschillende diensten, zodat er continuiteit geboden kan worden. De eerste dienst (ehv) maakt geen dingen onmogelijk voor de tweede dienst (ambu) enzovoorts.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #123 Gepost op: 22 juni 2005, 11:02:31
:-X
 :-X


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #124 Gepost op: 22 juni 2005, 11:15:56
En we hebben het hier over zuurstof eerste hulp van slachtoffers die verdacht worden van hypoxie, dus niet over therapeutische behandeling van patienten.. De DAN opleidingen gaan ook over zuurstof eerste hulp bij alle plotseling onstane letsels, waar bij Hypoxie word vermoed ?

Een DAN opgeleide (zuurstof) eerste hulpverlener, geeft alleen 100% zuurstof bij hypoxisch slachtoffers. dus het bekende rijtje, duikongevallen, drenkelingen, vergifitigingen, trauma. met maakt geen onderscheid of er nu wel een COPD patient is of niet..

***********************************
Eerste Hulp bij Duikongevallen:

Zoals bij elke sport komen er ook bij duiken ongevallen voor. De eerste hulp bij duikongeval is niet zoveel anders als bij de eerste hulp bij drenkeling. De kern van de hulpverlening bestaat uit het vrijmaken en vrij houden van de ademweg en zorgen voor een adequate ademhaling met een hoge concentratie zuurstof van 100%.

We spreken van een duikongeval als het slachtoffer heeft gedoken met samengeperste ademlucht of met nitrox of met andere gasmengsels (Tech-duikers). Dus als een snorkelaar of iemand die van een duikplank in ondiep water springt en nekletsel krijgt spreken we niet van geen duikongeval, maar van een drenkeling of slachtoffers met andere specifieke letsels.
***********************************

EHB-Duikongevallen gaat dus alleen over duikers met perslucht, ieder ander ongeval hoort daar niet bij.
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #125 Gepost op: 22 juni 2005, 11:23:15
:-X


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #126 Gepost op: 22 juni 2005, 13:19:24
Delta : BRON..??

Peter, je dramt een beetje door en dat wekt bij een hoop mensen irritatie op zoals je gemerkt hebt.

Bij je eigen stellingen (zoals die over het doel van zuurstof bij duikongevallen) vermeld je ook geen bronnen of onderbouwing .
Het wordt een hele vervelende discussie als we bij alles bronnen moeten gaan vermelden, vragen om een onderbouwing waar iets niet duidelijk is lijkt me een stuk zinvoller, leerzamer voor de overige forumleden en sneller.

Laten we het met zijn allen gezellig houden en discusieren op basis van argumenten met respect voor elkaars mening anders vrees ik dat het binnenkort gaat escaleren richting een ordinaire ruzie en daar is niemand mee gebaat.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 22 juni 2005, 13:37:07
Mensen, ik heb ergens iets gelezen over een op handen zijnde forum dag. Is het misschien een idee om Peter uit te nodigen daar wat demonstraties te geven? Dan weten we allemaal waar hij het over heeft en kunnen we ook een beter gefundeerde mening vormen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #128 Gepost op: 22 juni 2005, 13:53:59
:-X.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #129 Gepost op: 22 juni 2005, 14:37:09
Beste Jacques,

Als mensen verwijzen naar verouderde teksten, dan is het handig dat je de link dan ff vermeld..  Dat helpt dan ook om aan te tonen dat het een verouderde tekst is.. En dat je bij DAN europe ook de nieuwe teksten kan lezen..  Vermoedelijk verwijst Delta naar een oude tekst op een site van duikvereniging en niet naar de orginele tekst..

Ik heb al vrij veel bronnen genoemd, maar ik wil ze nog wel eens herhalen..
www.daneurope.org
diverse wetenschappelijke artikelen over zuurstof eerste hulp
verder kan je veel lezen op www.drowning.nl

Ik ga graag op een uitnodiging in voor een forumdag om te demonstreren. Verder kunnen mensen ook eens komen kijken op een nascholingsavond of dag van MedicalRescue.NL, waarbij we de diverse technieken dan beoefenen en kunnen demonstreren.

Dat klinkt heel goed en opbouwend, aan de organisatoren van een forumdag om met het aanbod iets te doen.

Wat onderbouwing betreft, verwijzingen naar homepages van websites/organisaties zeggen niet zoveel, geef waar mogelijk specifieke artikelen aan en dan nog gaat het om de inhoud, dus de onderbouwing.
Ik kan gerust verwijzen naar blz X in duikmedisch boek Y maar aangezien verder niemand op het forum dat boek zal hebben is dat niet zo interessant. Wat wel interessant is, is de onderbouwing en voor de mensen die geen toegang hebben tot de bron is het handig die onderbouwing op het forum te vermelden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources