toevoegen zuurstof

Auteur Topic: toevoegen zuurstof  (gelezen 45696 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

jo

  • Gast
Reactie #150 Gepost op: 23 juni 2005, 14:06:51
dat als je het niet zelf meemaakt het ook anderen niet kan overkomen

Ik denk dat ik onze blussers ook maar eens bij de chemokar ga aanbieden... Nog nooit brand gehad!

 :laugh:


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #151 Gepost op: 23 juni 2005, 14:07:54
In hoeverre is een zuurstof therapie levensreddend?  ::)
ik denk 3,56

Gerard, kun je vraag misschien iets specificeren zodat hij ook te beantwoorden is ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #152 Gepost op: 23 juni 2005, 14:09:22
Hmm. Ik dacht dat de vraag toch redelijk duidelijk was.

Ik zie zuurstof therapie niet als een levenreddende handeling. Reanimatie wel.  ::)

Maar misschien kun je mij ervan overtuigen dat het wel zo is. Jij praat namelijk alsof het allemaal één pot nat is.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #153 Gepost op: 23 juni 2005, 14:16:30
Ik zie zuustof therapie niet als een levenreddende handeling. Reanimatie wel.  ::)
Zuurstof voorziening is niet voor niets een onderdeel van de reanimatie door o.a. de ambu en in het ziekenhuis, die doen dat niet omdat normale lucht veel duurder is maar omdat de patient er beter van wordt.

Zuurstof kan wel degelijk levens redden maar het gaat niet alleen om het redden van levens maar ook om  erger/permanent  letsel te voorkomen/ te verminderen. In het uiterste geval is dat "erger" de dood.

De toepassingvoorbeelden heb ik een paar postings eerder al geplaatst. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je serieus geen toepassingen kunt verzinnen waar zuurstof als zodanig toepasbaar is.

Wel een populair onderwerp dit hoor, wat een lijst met reactie, vragen en opmerkingen. Als we het forum niet hadden wat moesten we dan doen .... ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


jo

  • Gast
Reactie #154 Gepost op: 23 juni 2005, 14:26:10
Ik zie zuurstof therapie niet als een levenreddende handeling. Reanimatie wel.  ::)

Ik zie bij jou sigma staan... Dan moet jou het nut van het geven van zuurstof (ook prehospitaal) toch bekend zijn.  :o


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #155 Gepost op: 23 juni 2005, 14:31:38
Ik zie bij jou sigma staan... Dan moet jou het nut van het geven van zuurstof (ook prehospitaal) toch bekend zijn.  :o
Dus?? Wij zetten ook niet bij iedereen een kapje of zijn of haar snufferd hoor.  ::)

En Jacues, bedankt voor je heldere antwoord.


jo

  • Gast
Reactie #156 Gepost op: 23 juni 2005, 14:38:52
Dus??

Volgens mij ben je dan globaal bekend met traumatologie en weet je waar de prioriteiten liggen. Of vergis ik me dan?

En dan heb ik het er niet over (spaar me) wie wel of niet opgrond van dit of dat mag of moet.

In de praktijk wordt bij letsel wordt snel naar de zuurstof gegrepen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #157 Gepost op: 23 juni 2005, 14:41:27
Wij geven zuurstof op indicatie van een ambulanceverpleegkundige of MMT-arts.

Als iemand op zijn kont valt heeft hij ook letsel. Maar dan pompen we hem nog niet gelijk vol met zuurstof.  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #158 Gepost op: 23 juni 2005, 14:45:28
Wij geven zuurstof op indicatie van een ambulanceverpleegkundige of MMT-arts.

Als iemand op zijn kont valt heeft hij ook letsel. Maar dan pompen we hem nog niet gelijk vol met zuurstof.  ;)

Gerard volgens mij leidt deze discussie nergens meer toe bij gebrek aan argumenten, vergis ik me of probeer je alleen maar de boel een beetje "op te stoken" ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


jo

  • Gast
Reactie #159 Gepost op: 23 juni 2005, 14:49:12
Wij geven zuurstof op indicatie van een ambulanceverpleegkundige of MMT-arts.

Ja, maar ik bedoel dat je als sigma toch een aardige theoretische achtergrond hebt meegekregen? je hebt toch wel enig idee waarom ze je die opdracht geven?

En nee, niet iedereen komt voor zuutstoftherapie in aanmerking natuurlijk.

De kans dat jij het prive zult moeten gebruiken is ook erg klein... maar probeer je nou ns te verplaatsen in andere doelgroepen en situaties.