Eerste hulp bij Wandelletsel

Auteur Topic: Eerste hulp bij Wandelletsel  (gelezen 1677 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ellen van Dam

  • Gast
Gepost op: 8 juni 2005, 14:47:19
Beste medehulpverleners,

Jullie hebben er vast wel eens van gehoord: de vierdaagse van Nijmegen.
Van dinsdag 19 juli t/m vrijdag 22 juli 2005 lopen heel wat mensen in en rondom Nijmegen dagelijks een wandeltocht van 30, 40 of 50 km per dag.

Nu zal je misschien denken: leuk, maar wat moet ik hiermee?!?
Je moet er niets mee, je kan er wel iets mee.

Ieder jaar wordt door de scouting een vierdaagsekamp georganiseerd. Dit is een kamp voor scouts en vrienden van scouting die de Nijmeegse vierdaagse lopen en onderdak nodig hebben. Op een kampterrein, waar de lopers hun tentjes geplaatst hebben, worden ze in de watten gelegd door onder andere een verzorgingsteam, een animatieteam en er worden natuurlijk voor goede maaltijden gezorgd.

Wat dit jou nu aangaat? Het volgende: voor de verzorging zijn wij nog op zoek naar EHBO-ers met een geldig Oranje Kruis diploma. Gedurende de vierdaagse verzorgen we wandelletsel, zoals blaren en dergelijke. Tevens houden we de lopers in de gaten ter voorkoming van uitdroging, flauwtes enzovoort. Voor de behandeling van spierklachten is een team van sportmasseurs en fysiotherapeuten aanwezig.

Lijkt het je leuk om ervaring op te doen met het verlenen van eerste hulp bij wandelletsel? Laat het me weten!

Ellen van Dam (coördinator verzorging)
Ellen_van_Dam@chemist.com




Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2005, 10:07:05
Goed plan, ik heb maar een kanttekening.

En dat is dat mensen met een oranjekruisdiploma alleen te weinig kennis van blaren hebben.
Zorg dat deze groep mensen een blaren cursus krijgen van een vierdaagse blarencursus opleider bij jou in de buurt. Vraag er naar bij het rode kruis.

Op de vierdaagse komen zeer veel slachtoffers binnen bij het rode kruis die door derde zijn geholpen. Vaak (dus niet altijd) heebn deze mensen net niet de kennis.

Een blaar prikken is niet moeilijk maar zorgen dat hij er nog een dag of 3 op lopen kan is een ander verhaal.

Doe er je voordeel mee.

Groeten eduard


Ellen van Dam

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2005, 21:08:21
Dank voor voorgaand bericht.

Ter aanvulling op mijn bericht:

Bij aanvang van het scoutingkamp, voordat er op de posten wordt gewerkt krijgt iedereen een training/les in het prikken en afplakken van blaren en de overige  aandoeningen die je tijdens een vierdaagse tegen kan komen.
Hiernaast komt het nooit voor dat een onervaren EHBO-er alleen op post staat. Er is altijd begeleiding van ervaren EHBO-ers aanwezig.