Ik begin even offtopic: volgens mij zijn er (nog) maar weinig Reddingsbrigade-mensen echt actief op dit forum, dus het uitblijven van reacties op dit soort hele specifieke zaken is volgens mij niet vreemd. De roadshow was beperkt tot max. 2 mensen per brigade, de kans dat precies die mensen hier ook lezen en willen posten is volgens mij klein, maar toevallig ben ik er eentje
Allereerst ben ik erg enthousiast over het feit dat Reddingsbrigade Nederland in een tijd waar verenigingen en goede doelen veel moeite hebben om sponsors en partners aan zich te binden toch zo'n mooi bedrijf als Gaastra heeft weten te strikken. En naar mijn idee zit er echt wel een stuk sponsoring in en is Gaastra niet zomaar 'een nieuwe kledingleverancier'. Waarom? Twee redenen:
1) Voor de meeste artikelen liggen de prijzen een stuk lager dan bij de vorige leverancier. Dit is in crisistijd een directe besparing voor de lokale Reddingsbrigades. De verwachte kwaliteit is beter dus ik verwacht dat Gaastra er nauwelijks tot geen marge op heeft zitten.
2) De kwaliteit van de vorige leverancier was sterk wisselend: in de loop van de jaren zijn het ook verschillende partijen geweest die zichtbaar anders waren. Dit kwam de uitstraling niet ten goede. Gaastra drukt haar logo op de kleding en dat geeft naar mijn idee de beste garantie voor een goed product: geen slechtere reclame dan je merknaam op slechte spullen die jij geleverd hebt.
De brigades en leden moeten de kleding uiteindelijk nog steeds zelf kopen, maar de prijs-kwaliteit-verhouding lijkt een flinke stap te zetten en daar is volgens mij iedereen bij gebaat.
Even heel concreet over de kleding die ik op de roadshow heb gezien: dat was eerlijk gezegd een beetje een rommeltje. Omdat de samenwerking pas kort daarvoor was beklonken en ze vóór dit strandwachtseizoen wilden gaan leveren, was nog niet alles beschikbaar zoals het moet gaan worden. Sommige artikelen waren er niet in de juiste kleur (blauw, zwart), met slecht gedrukte logo's (stickers) of andere logo's die dan weer afgeplakt waren. Ook de afwerking van bijvoorbeeld ritsen was hier en daar slecht te noemen.
Door de aanwezige vertegenwoordiger van Gaastra werd ook duidelijk benadrukt dat de roadshow bedoeld was om een indruk te geven van de mogelijkheden, maar dat er aan alles wat er getoond werd nog wel iets gedaan moest worden. In het proces zat ook eerst nog een moment met 'definitieve monsters' waar RN goedkeuring op moest geven voor de massaproductie gestart ging worden. Met de dingen die werden getoond en de toelichting die mondeling werd gegeven heb ik er wel vertrouwen in!