Oké Rob!! Dat zijn dan wel goede zaken. ik moet zeggen dat zo'n werkpak er flitsend uitziet. je hebt inderdaad een punt als het gaat om oppervlakte- en ijs reddingen.
Joost, daar zijn de meningen over verdeeld.
Het ligt er maar net aan of je een 6/5/ wetsuit aan hebt (met cap er aan vast, handschgoenen en, schoentjes
(eigen note)
Als veelvuldig zwemmer kan ik in ieder geval zeggen dat ik wel een uurtje door kan zwemmen in de huidige watertemp. in mijn materiaal. Maja, dat is natuurlijk de zee aan t strand. Mijn opvatting baseerde op mijn ervaring met droogpakken op t strand. (Ik heb er zelf ook in gezeten namelijk) 'vreselijk in de bewegingsvrijheid'
Als je een aparte zwemmer hebt, zoals bij een rescue heli of als je werkt op het strand vanaf een post, dan heeft de piloot of de postcommandant mogelijk een andere uitrusting dan de zwemmer. Maar waar dit pak voor is bedoeld, is als je met 2 of 3 personen vanaf een boot opereert en daarbij zowel de boot moet bedienen (schipper, bemanning) als de redder zijn.
Ik denk dat RN goed heeft gekeken naar de manier waarop de meeste Reddingsbrigades werken en daar de eisen op heeft afgestemd die ze bij de leverancier hebben neergelegd. De meeste Reddingsbrigades werken vanuit een kleine open boot, waarbij ze voor 95% (of meer) van de tijd aan het werk zijn op die boot: preventief patrouille varen, zoekslagen varen, transport verzorgen van andere hulpdiensten, drenkelingen vervoeren naar de wal, aanleggen, traileren etc. En dat in weersomstandigheden die varieren van hele hete zomerdagen tot hagel, sneeuw en ijs. Je hebt dan een pak nodig waarin je kan sturen, een gashendel kan bedienen of een lijntje kan leggen en een drenkeling in de boot kan nemen. Die je daarbij warm en droog houdt, urenlang, zonder in de weg te zitten. En in het uiterste geval moet je er mee het water in kunnen. Maar in de opleiding wordt aangeleerd dat een natte redding alleen het uiterste is als niks anders lukt, dus moet de uitrusting ook niet op zijn gemaakt.