Nieuwe werkkleding Reddingsbrigade (nieuws & ideeën)

Auteur Topic: Nieuwe werkkleding Reddingsbrigade (nieuws & ideeën)  (gelezen 114492 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #200 Gepost op: 24 december 2014, 10:56:11
Als je in de winter/ herfst of voorjaar op het strand vaart in een droogpak verstandig. Zeker als je wat storm is en je te water kam vallen. Bij de warmere temperaturen (water/ lucht en invloed wind) is een droogpak heel prettig zeker als me het risoco loop dat er iets met je boot gebeurt ( zeg hoge golven) dan duurt hulp vaak erg lang, als er 1 boot omslaat is er een risico voor de boot die hulp komt verlenen. Hiernaast wil je op binnenwater niet een hele dag in surfpak aan boord zitten, is ook niet erg prettig.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #201 Gepost op: 24 december 2014, 22:55:25
en nog meer foto's:





de helm is trouwens niet standaard, maar zie je wel steeds meer bij brigades
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #202 Gepost op: 24 december 2014, 23:09:13
Citaat van: Shifty link=msg=1316721 date=1419370652
Oké Rob!! Dat zijn dan wel goede zaken. ik moet zeggen dat zo'n werkpak er flitsend uitziet. je hebt inderdaad een punt als het gaat om oppervlakte- en ijs reddingen.

Joost, daar zijn de meningen over verdeeld.
Het ligt er maar net aan of je een  6/5/ wetsuit aan hebt (met cap er aan vast, handschgoenen en, schoentjes ;)

(eigen note)
Als veelvuldig zwemmer kan ik in ieder geval zeggen dat ik wel een uurtje door kan zwemmen in de huidige watertemp. in mijn materiaal. Maja, dat is natuurlijk de zee aan t strand. Mijn opvatting baseerde op mijn ervaring met droogpakken op t strand. (Ik heb er zelf ook in gezeten namelijk) 'vreselijk in de bewegingsvrijheid'

Als je een aparte zwemmer hebt, zoals bij een rescue heli of als je werkt op het strand vanaf een post, dan heeft de piloot of de postcommandant mogelijk een andere uitrusting dan de zwemmer. Maar waar dit pak voor is bedoeld, is als je met 2 of 3 personen vanaf een boot opereert en daarbij zowel de boot moet bedienen (schipper, bemanning) als de redder zijn.

Ik denk dat RN goed heeft gekeken naar de manier waarop de meeste Reddingsbrigades werken en daar de eisen op heeft afgestemd die ze bij de leverancier hebben neergelegd. De meeste Reddingsbrigades werken vanuit een kleine open boot, waarbij ze voor 95% (of meer) van de tijd aan het werk zijn op die boot: preventief patrouille varen, zoekslagen varen, transport verzorgen van andere hulpdiensten, drenkelingen vervoeren naar de wal, aanleggen, traileren etc. En dat in weersomstandigheden die varieren van hele hete zomerdagen tot hagel, sneeuw en ijs. Je hebt dan een pak nodig waarin je kan sturen, een gashendel kan bedienen of een lijntje kan leggen en een drenkeling in de boot kan nemen. Die je daarbij warm en droog houdt, urenlang, zonder in de weg te zitten. En in het uiterste geval moet je er mee het water in kunnen. Maar in de opleiding wordt aangeleerd dat een natte redding alleen het uiterste is als niks anders lukt, dus moet de uitrusting ook niet op zijn gemaakt.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #203 Gepost op: 29 december 2014, 12:53:50
Netjes uit gelegd Rob en Joost! Moet zeggen dat ik het mooie en opvallende pakken vind, helaas gebruiken wij ze te weinig om de pakken rendabel aan te kunnen schaffen. 9 van de 10x kunnen we in mooi weer kleding varen.

Vraagje waarom is het oog aan de achterzijde van het pak?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #204 Gepost op: 29 december 2014, 15:26:46
Dat oog is om aangelijnd te kunnen werken. Het is een quickrelease oog: aan de voorkant op de borst kun je zorgen dat het oog losgaat zodat je zelf kunt zorgen dat de lijn ontkoppelt.


evertdirksen

  • Lifeguard Schipper
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #205 Gepost op: 29 december 2014, 20:47:13
bij onze brigade zijn ze (helaas) al intensief gebruikt.
Ervaring:
Zitten prima.
Wederom weer onmogelijke maten gekregen van de bond, vooral de schoenmaten (44,46,47)
Lijken iets dunner dan de oude pakken, daardoor zitten ze wat beter maar zijn ook minder warm.
Niet echt brandveilig, pas op met roken o.i.d. een van onze pakken is nu lek door een brandgaatje van een flare.
onmogelijk om zelf de redvesten weer bruikbaar te maken dmv een nieuw co2 patroon.
Ze zitten met een rits vast, maar eenmaal los weet ik niet hoe hij weer vast moet, daar er geen sluiting op zit.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #206 Gepost op: 29 december 2014, 21:58:57
Citaat van: evertdirksen link=msg=1318048 date=1419882433
bij onze brigade zijn ze (helaas) al intensief gebruikt.
Ervaring:
Zitten prima.
Wederom weer onmogelijke maten gekregen van de bond, vooral de schoenmaten (44,46,47)
Lijken iets dunner dan de oude pakken, daardoor zitten ze wat beter maar zijn ook minder warm.
Niet echt brandveilig, pas op met roken o.i.d. een van onze pakken is nu lek door een brandgaatje van een flare.
onmogelijk om zelf de redvesten weer bruikbaar te maken dmv een nieuw co2 patroon.
Ze zitten met een rits vast, maar eenmaal los weet ik niet hoe hij weer vast moet, daar er geen sluiting op zit.
Dan moet je eens goed in het plastic zakje kijken waar ook de wasstift inzit...... Bij ons zitten er zippers in om een ritssluiting te openen....


evertdirksen

  • Lifeguard Schipper
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #207 Gepost op: 29 december 2014, 23:24:23
goeie tip, daar heb ik nog niet gekeken inderdaad.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #208 Gepost op: 2 januari 2015, 12:09:51
Citaat van: Rob van Munster link=msg=1317905 date=1419863206
Dat oog is om aangelijnd te kunnen werken. Het is een quickrelease oog: aan de voorkant op de borst kun je zorgen dat het oog losgaat zodat je zelf kunt zorgen dat de lijn ontkoppelt.
Oke erg benieuwd hoe dit werkt, klinkt goed en ben benieuwd naar meer ervaringen van collega's! Wij gaan misschien kijken of er straks nog 2e hands pakken overblijven bij de bond! Maar dan moet ik wel zeker weten dat dit nog redelijke pakken zijn ;-)
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #209 Gepost op: 4 januari 2015, 23:11:05
De eerste ervaringen zijn prima. De pakken zitten comfortabel en zijn individueel passend te maken met de bretels. Verder zijn de pakken erg zichtbaar, maar het geel is natuurlijk ook erg vuil-gevoelig.

Hoe het precies werkt met het reddingsvest, weet ik niet. Uitleg hierover is bij de afgifte niet gegeven. Bij een van de pakken was de voering verkeerd ingeritst. Dit hebben we zelf opgelost.


Foto: Reddingsbrigade Zwolle (Facebook)

Groeten,
Mark