Het is ook maar net hoe je het bekijkt: zelf zo'n jas aanschaffen voor je hobby is best prijzig. En ze als brigade aanschaffen voor je leden, dan heb je een goede sponsor nodig. Maar als zeiler weet ik ook wat een goede jas voor op het water kost. Kijk voor de grap eens op de Gaastra Pro webshop wat deze jassen voor op het water (werkjas, softshell) gewoon in de publieksuitvoering kosten:
'gewone' zeiljas 270-350 euro
softshell 140 euro
Team Brunel zeiljas 499 euro
Offshore Fastnet zeiljas 600 euro
en dan is Gaastra niet eens het duurste merk. Als de kwaliteit van de Reddingsbrigade-versie niet onderdoet voor die van de consumenten-versie, dan heb je een koopje?!
Daar komt ook nog bij dat de eerdere Reddingsbrigade-werkjassen die verkrijgbaar waren via Determeyer & Van Maanen ook ruim 200 euro per stuk waren, of is iedereen dat al weer vergeten? En dat waren eigenlijk 'wegwerkersjassen' (parka's) en niet echt praktisch op een boot: te lang, geen flap met elastiek om het middel (voor wind en water van onderaf), slechte windstoppers in de mouwen etc.
Ik heb al eerder op dit forum gezegd: als Gaastra de kwaliteit kan leveren die ik gewend ben van de échte Gaastra Pro, zoals die ook getoond is bij de 'roadshow' door RN in 2014, dan krijgen we een prijs-kwaliteit-verhouding waar geen andere leverancier aan kan tippen. Ik heb het nog terug gezocht, maar zowel de zwemshorts als de polo's van Determeyer waren duurder dan Gaastra én van zeer slechte kwaliteit.
Een goede uitstraling, maar nog belangrijker: goede persoonlijke bescherming. Dat kost gewoon geld. En je kunt ook bij de HEMA voor 5 euro 3 gele t-shirts kopen en voor 5 euro aan strijktransfers en zelf 'reddingsbrigade' erop printen, maar daar word ik als vrijwilliger niet vrolijk van....
Bij onze Reddingsbrigade hebben we als bestuur een heel duidelijk beleid: niemand krijgt bij ons betaald (in euro's), maar al het geld dat we als vereniging verdienen stroomt wel indirect terug naar de vrijwilligers. Dat betekent continue investeren in materiaal, feestjes, en dus ook in kleding. Sommige kledingstukken zetten wij bv. met korting door naar de leden, waarbij de vereniging als het ware een stuk 'sponsort'. Ik ken ook brigades die werken met spaarpunten, waarbij je met het maken van inzet-uren punten verdient waarmee bv. kleding kan worden aangeschaft. Hoe meer je doet voor de brigade, hoe sneller je een jas bij elkaar hebt gespaart ;-)