Ik hoor geluid dat ze de hele kust waar strandwacht en reddingsbrigade is willen straktrekken aan 1 kledinglijn.
Het voordeel van een volledig geüniformeerde kleding lijn is dat de kleding op voorraad kan liggen en direct opvraagbaar kan zijn bij bestellingen. (Breaking Bulk) Dit bespaart Reddingsbrigades een hoop gedoe en geld.
Maarja er blijven altijd brigades die hun eigen samengestelde kleding wellicht willen behouden.
Daar moet alles apart gemaakt en evt. geassembleerd worden op order.(Neem ik aan) In ieder geval in lagere hoeveelheden uitgeleverd worden.
Dat vind ik een hele grote dikke LOL..
Een jaar of 10 geleden (of misschien wel meer) heeft Reddingsbrigade Nederland dat al eens gedaan: 1 vaste leverancier met een volledige kledinglijn voor Reddingsbrigades. Met overal al 'Reddingsbrigade' en het logo van RN op gedrukt en geborduurd. Met een eigen foldertje, bestelsite etc. Iedere brigade kon dat zo van de plank bestellen, of je kon er nog je eigen logo bij laten drukken of borduren tegen meerkosten. Ook in kleine hoeveelheden, uit voorraad. Wel met het voorraadrisico bij de leverancier, niet bij RN. Is toen groots gepresenteerd, iedereen dezelfde uitstraling, eenheid in brigadeland etc.
Maar binnen een jaar gingen veel brigades al elders shoppen: de een vond het te duur, de ander wilde net dat ene kledingstuk dat niet in het assortiment zat, de volgende wilde zijn eigen logo anders of groter, de volgende wilde 'lifeguard' of 'strandwacht' op de rug ipv 'reddingsbrigade'. Leverancier verprutste vervolgens ook nog een hoop bestellingen en daardoor is het allegaartje ontstaan wat we nu hebben.
Nu beginnen we dus weer opnieuw begrijp ik? Volgens mij moet RN zich afvragen voor welk probleem dat een oplossing is. Hebben we echt 100% uniforme kleding nodig? Of volstaat het als het zo op elkaar lijkt dat het publiek denkt dat we 1 zijn? Geef vooral goede richtlijnen over kleurgebruik enzo, en laat iedereen zelf kiezen wat de brigade betaalbaar vind, of goed vind, of wat dan ook. Kijk maar naar de Brandweer of Ambulance, voor een buitenstaander zijn ze allemaal hetzelfde, maar als je goed kijkt is het allemaal anders.
Besteed liever aandacht aan bijvoorbeeld oranje boten: dat is nu echt iets wat opvalt bij het grote publiek. Een reddingsboot is oranej. Dat valt op, dat zie je meteen. Dus niet zwart of geel. En als de redder die erop zit dan rood/geel is, dan is het goed. Welke kleding dat ook is.
Ik heb van de week contact het de bond gehad over de nieuwe kleding. De bond is inderdaad bezig met het ontwikkelen van kleding en binnenkort wordt er door de bond meer bekend gemaakt.
Ik ben benieuwd!