Nieuwe werkkleding Reddingsbrigade (nieuws & ideeën)

Auteur Topic: Nieuwe werkkleding Reddingsbrigade (nieuws & ideeën)  (gelezen 114508 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #80 Gepost op: 9 maart 2014, 23:04:39
De bond gaat er nog al eens vanuit dat alle brigades kleding kunnen financieren voor hun leden.

Zo schijnt er de verplichting te zijn om in rood/geel tenue bij bondsoefeningen te verschijnen, maar het enige wat de bond levert, zijn de droogpakken (waarvan we zelf de afwijkende maten meenemen).

Maar wel prettig dat de prijzen wat lager liggen. Ben vooral ook benieuwd naar de "buitenkleding" met reflectie. Net na de introductie van de "vorige" lijn liet een andere leverancier me zien dat de reflectie van LDM niet optimaal reflecteert als de reflectie nat is. Hopelijk is daar nu wel naar gegeken.

Groeten,
Mark


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #81 Gepost op: 9 maart 2014, 23:19:31
Citaat van: bAdemArk link=msg=1249404 date=1394402679
De bond gaat er nog al eens vanuit dat alle brigades kleding kunnen financieren voor hun leden.

Zo schijnt er de verplichting te zijn om in rood/geel tenue bij bondsoefeningen te verschijnen, maar het enige wat de bond levert, zijn de droogpakken (waarvan we zelf de afwijkende maten meenemen).

Voor de leden/vrijwilligers die geen operationele taken verrichten is het ook simpeler op te lossen. Men haalt een doos marine-blauwe t-shirts en laat daar een RB logo op de rug drukken en klaar. Sterker nog, ik ben daar juist voorstander van. Alleen (bekwaam) operationeel personeel in het geel-rood en al het volk er omheen (zwembad, bestuur, jeugd, ondersteunend etc.) in een afwijkend tenue.

Binnenkort zullen er ook nieuwe werkpakken worden uitgeleverd t.b.v. de NRV, mag hopen dat die ongeveer dezelfde uitstraling hebben als voorheen. Indien dat niet het geval is gaan we de komende jaren al helemaal met alle mogelijke variaties rondlopen...


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #82 Gepost op: 10 maart 2014, 22:26:37
^^ dat bestaat al. Je hebt toch roode reddingsbrigade shirts voor stagiairs en jeugd en geel is voor de vrijwilligers.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #83 Gepost op: 10 maart 2014, 22:46:39
Citaat van: Shifty link=msg=1249805 date=1394486797
^^ dat bestaat al. Je hebt toch roode reddingsbrigade shirts voor stagiairs en jeugd en geel is voor de vrijwilligers.

Dat jullie dat in Westland gebruiken betekend niet dat het overal zo werkt, ken ook een brigade waar de leidinggevenden in het rood lopen en een ander waarde "beroepsploeg" rode shirts draagt. Daarbuiten ziet het publiek het verschil niet en dragen de meeste strandcollegae rood/geel door elkaar, qua truien en polo's. ;)


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #84 Gepost op: 10 maart 2014, 22:54:25
Ja dat klopt, het maakt idd ook niks uit want het publiek ziet het verschil toch niet.

Bij de ene werkgever draag ik rood en bij de andere draag ik geel.

Brigades mogen zelf kiezen wat ze met het kleurverschil doen. Ik vind t allemaal wel best zolang het lekker zit een beetje normaal eruit ziet en functioneel is.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #85 Gepost op: 10 maart 2014, 22:58:06
Citaat van: Shifty link=msg=1249805 date=1394486797
^^ dat bestaat al. Je hebt toch roode reddingsbrigade shirts voor stagiairs en jeugd en geel is voor de vrijwilligers.

Dat is maar net de eigen interpretatie die een brigade geeft aan de kleuren: wij gebruiken de rode shirts juist voor de leidinggevenden (commandanten, hoofd opleidingen zwembad) de gele voor de vrijwilligers...  8) O0

Ik weet wel dat er brigades zijn waar de stagiairs het gele shirt dragen, maar dan met 'stagiair' of 'in opleiding' erop gedrukt onder of in plaats van het woord 'Reddingsbrigade'.

Bij ons krijgt iedereen die een actieve rol vervult meteen het gele shirt, ook als het stagiairs of beginners zijn. Het is dan wel zo dat zij altijd gekoppeld zijn aan een ervaren kracht en dus nooit alleen kunnen komen te staan.

Ik vind het zelf altijd maar raar om beginners in een vakgebied een 'stempel' te geven, dat hebben ze bij de Kruidvat bij de cassieres ook. Vind dat zo raar minderwaardig. Iedereen moet onderaan beginnen, maar ik mag toch aannemen dat iedere nieuwe medewerker een bepaalde basiskennis heeft en een soort intake heeft gehad, waardoor ze vanaf dag 1 weliswaar nog veel moeten leren, maar toch wel gewoon voor vol mogen worden aangezien?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #86 Gepost op: 10 maart 2014, 23:18:52
Citaat van: joostvankempen link=msg=1249823 date=1394488686
Ik vind het zelf altijd maar raar om beginners in een vakgebied een 'stempel' te geven, dat hebben ze bij de Kruidvat bij de cassieres ook. Vind dat zo raar minderwaardig. Iedereen moet onderaan beginnen, maar ik mag toch aannemen dat iedere nieuwe medewerker een bepaalde basiskennis heeft en een soort intake heeft gehad, waardoor ze vanaf dag 1 weliswaar nog veel moeten leren, maar toch wel gewoon voor vol mogen worden aangezien?

Er zit natuurlijk een verschil tussen een collega-in-opleiding en een hele grote groep lui die binnen diverse brigades rondlopen zonder operationele functie. Hieronder vallen voor mij ook jeugdleden, "zwembad instructeurs" en mensen die niet aan de "professionele standaard" kunnen voldoen.

Iedereen die een intake en/of selectieprocedure voor een operationele functie met positief eindresultaat heeft doorlopen mag wat mij betreft in het rood/geel gestoken worden.

Na diverse incidenten ben ik van mening dat je jeugdleden (<14-15) niet in een operationele omgeving moet willen zetten, al helemaal niet in het normale werktenue, dat is vragen om (serieuze) problemen. Ik vind het zelfs belachelijk dat het vandaag de dag op sommige plekken gebeurd. Organiseer dan een jeugddag of jeugdavonden. Tussen de 14 en de 16 is, afhankelijk van de persoonlijkheid, een mooie leeftijd om ze onder begeleiding te laten proeven aan de praktijk. Hiervoor zou je als minimale eis de nieuwe Lifesaver OW/Beach diploma's kunnen hanteren. Vanaf 16 is een leeftijd waarop je, na het aantonen van vaardigheden en capaciteiten, kan gaan werken binnen een operationele omgeving.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #87 Gepost op: 11 maart 2014, 19:38:10
Citaat van: -Joost- link=msg=1249829 date=1394489932
Er zit natuurlijk een verschil tussen een collega-in-opleiding en een hele grote groep lui die binnen diverse brigades rondlopen zonder operationele functie. Hieronder vallen voor mij ook jeugdleden, "zwembad instructeurs" en mensen die niet aan de "professionele standaard" kunnen voldoen.

Het 2e deel van je verhaal kan ik me wel in vinden, maar dit deel vind ik wel raar: instructeur lijkt me toch zeker wel een operationele functie? En ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons zijn de instructeurs opgeleid volgens de 'professionele standaarden' van Reddingsbrigade Nederland. Lijkt mij dat je deze vrijwilligers die notabene garant staan voor de opleiding van je toekomstige redders wel in professionele kleding steekt?

Bij onze brigade is dat in ieder geval wel: alle instructeurs, ook bij het ZwemABC, dragen de rood-gele kleding. Dit maakt ons ook voor de ouders en anderen herkenbaar als Reddingsbrigade. Zo onderscheiden we ons van de zwem- en waterpoloclubs die gewoon in een bedrukt t-shirt lopen. En het scheelt ook nog in de kledingkosten: veel instructeurs zijn ook strandwachter en gebruiken hun kleding voor beide activiteiten.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


guest11765

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 12 maart 2014, 07:40:45
Wat is eenheid toch een mooi iets  :D :D :D :D :D :D :D :D

Gelukkig zijn jullie het weer allemaal met elkaar eens.  0098  98uiye


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #89 Gepost op: 14 maart 2014, 10:29:16
Tja dat blijft het risico van allemaal aparte organisatie's onder 1 vlag. Je kan proberen wat uit te stralen maar als de financiele middelen er niet zijn dan zal je toch naar alternatieve moeten zoeken. En dan krijg je toch weer verschil.

Zit je bij een grote organisatie zoals de KNRM dan wordt er van bovenaf van alles geregeld. Ook moet ik hier eerlijk zeggen dat ik per station verschillen zie in de niet officiele kleding maar voor de rest draagt iedere opstapper/schipper een pak. De lifegaurds krijgen ook een kledingpakket al hoorde we daar ook wel is geluiden van hier op het forum dat dit niet helemaal voldeed/voldoende was.

Dus wat is eenheid  998765 98uiye 098uo
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!