Tja dat blijft het risico van allemaal aparte organisatie's onder 1 vlag. Je kan proberen wat uit te stralen maar als de financiele middelen er niet zijn dan zal je toch naar alternatieve moeten zoeken. En dan krijg je toch weer verschil.
Zit je bij een grote organisatie zoals de KNRM dan wordt er van bovenaf van alles geregeld. Ook moet ik hier eerlijk zeggen dat ik per station verschillen zie in de niet officiele kleding maar voor de rest draagt iedere opstapper/schipper een pak. De lifegaurds krijgen ook een kledingpakket al hoorde we daar ook wel is geluiden van hier op het forum dat dit niet helemaal voldeed/voldoende was.
Dus wat is eenheid
En nog belangrijker: is eenheid wel zo veel beter dan verscheidenheid? Toevallig vorige week nog even mijn studieboeken doorgebladerd en mooie verhalen tegengekomen over de voor- en nadelen van centraal of juist decentraal organiseren. En ook nog iets gevonden over het 'prisoner's dilemma', waarom je juist wel of niet zou willen samenwerken. En als laatste theorie van Mintzberg over dat iedere organisatie een structuur moet kiezen die past bij de doelen die ze op dat moment willen bereiken. En dat is soms centraal en soms juist decentraal.
Daarom zie je grote bedrijven, multinationals ook iedere paar jaar reorganiseren: alles centraal levert efficiency, structuur, duidelijkheid etc. op, maar maakt de boel ook log, inflexibel en uiteindelijk weer inefficient. Dan gaan ze decentraliseren: bevoegdheid laag in de organisatie leggen, iedere lokale afdeling voor zichzelf, etc. Dat is weer lekker flexibel, lokaal iedereen tevreden, maatwerk per team etc., maar de kosten rijzen de pan uit en op centraal niveau kan niemand het overzicht houden. En dan gaan we weer centraliseren.
Die golfbeweging zitten volgens mij zowel RN als KNRM in: RN is hard op weg om te centraliseren, dat was ook nodig. Maar is moeizaam omdat het heel erg decentraal was. De KNRM is centraal georganiseerd, maar daar klinkt steeds vaker de roep om lokaal maatwerk. En dat gebeurt ook steeds meer, kijk naar de Lifeguards, daar zijn echt wel lokale verschillen te bespeuren zeker op bestuurlijk niveau. Ergens zullen de lijnen elkaar kruisen hoop ik