Ik denk dat het heel logisch is wat er gebeurt.
Het huidige bijstandsmodel is gedateerd (ik meen dat het SIGMA in 1995 is bedacht en in 1999 is opgericht(mogelijk per regio verschillend)). De ALS zorg is nu relatief eerder beschikbaar. Dit door landelijke dekking en geen eilandjes meer op zich, doelend op een meldkamer per provincie.
Natuurlijk gaat er kennis verloren, niet alleen bij de SIGMA's maar ook bij de docenten en nog meer groepen waar ik even niet op kom.
De vraag is alleen waar draait het uiteindelijk om? In mijn optiek de best mogelijke zorg leveren in tijden van nood. Dat behoord voorop te staan.
Ik denk dat er een goede nieuwe afspraken zullen worden gemaakt die van deze tijd zijn. Wat mij persoonlijk stoort, zoals hoe ik het nu begrepen heb, is dat de ambulance bedrijven zelf mogen beslissen hoe zij invulling gaan geven aan de GGB(grootschalige geneeskundige bijstand) en dat dat niet meer vanuit BIZA wordt geregeld. Hiermee doel ik op dat er geen uniformiteit meer is. Het kan inprincipe per veiligheidsregio verschillen hoe een "noodhulpteam" wordt ingezet.
Dus ik ben heel benieuwd welke rol het Rode Kruis gaat spelen, inspraak die ze zullen hebben en hoe de oud SIGMA's zullen worden opgeleid. Kortom benieuwd naar wat de toekomst ons gaat brengen.
Tot die tijd gewoon tot 2015 en eventueel langer inzetbaar blijven!