SIGMA-teams worden Noodhulpteams

Auteur Topic: SIGMA-teams worden Noodhulpteams  (gelezen 46898 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 26 november 2013, 10:56:53
Hoi Chris,

Zeker is er ook de militaire tak, maar als die vanuit het militair hospitaal in Utrecht moeten vertrekken duurt het ook ruim twee uur voordat ze in Limburg arriveren, en dan ga ik nog ervan uit dat de reistijd niet negatief wordt beïnvloed door verkeersopstoppingen t.g.v. de calamiteit.
Maar zoals je misschien weet hangt Zuid Limburg met een slechts 6 kilometer breed streepje land vast aan de rest van Nederland, daar loopt ook de A2 doorheen.....tel maar uit als dat vol staat met verkeer wat dat weer doet met je inzet tijd......

Ruud

Chris81

• Rechercheur
  • Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 26 november 2013, 11:20:54
Citaat van: RuudF link=msg=1223055 date=1385459813
Hoi Chris,

Zeker is er ook de militaire tak, maar als die vanuit het militair hospitaal in Utrecht moeten vertrekken duurt het ook ruim twee uur voordat ze in Limburg arriveren, en dan ga ik nog ervan uit dat de reistijd niet negatief wordt beïnvloed door verkeersopstoppingen t.g.v. de calamiteit.
Maar zoals je misschien weet hangt Zuid Limburg met een slechts 6 kilometer breed streepje land vast aan de rest van Nederland, daar loopt ook de A2 doorheen.....tel maar uit als dat vol staat met verkeer wat dat weer doet met je inzet tijd......

Ruud

Ruud, je denkwijze bevat wat nuance, niet alle geneeskundige eenheden zitten in Utrecht. De brigades in Oirschot, Havelte en Schaarsbergen hebben een geneeskundige compagnie, 400 geneeskundig bataljon zit in Ermelo.

Daarnaast zullen bij calamiteiten deze eenheden met spoed ter plaatse komen begeleid door de KMar gok ik zo.
Omdat tegenwoordig elke veiligheidsregio een liaison van defensie heeft zitten voor dit soort Nationale Operaties, zijn de lijntjes erg kort.

Het blijft een uitdaging voor het Rode Kruis. En ik ben van mening dat de vereniging in Den Haag gewoon duidelijk moet zeggen wat ze willen en daar op insteken. Nu blijft het maar een beetje rommelen in de marge....
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 26 november 2013, 11:52:36
Citaat van: RuudF link=msg=1223042 date=1385456932
Bovendien worden telkens de T3 slachtoffers hier weggezet al niet ter zake doende, maar uit deze groep zullen ook nog een groot aantal T2's ontstaan.
Zeker weten, en er zal dus ook goed naar deze groep gekeken moeten worden, en dat kan in mijn ogen prima met de voorgestelde noodhulpteams. Ik weet niet precies hoe dat in de toekomst vorm gegeven gaat worden maar ik kan me iets voorstellen dat iedere Rode Kruis afdeling een eigen noodhulpteam krijgt. Daardoor krijg je hele kleine gebiedjes met korte opkomst- en aanrijdtijden.

Hier in Limburg Zuid is regelmatig gebleken dat het eerste complete team al na 20 minuten kon uitrukken
Lees je hier wel wat je zelf schrijft? 20 minuten! Brandweer vrijwilligers moeten ook van thuis komen en op een vergelijkbare manier opkomen naar de post. Als daar het eerste voertuig pas na 20 minuten weg kan dan is die post op het eind van het jaar opgeheven denk ik zo.....

Winst valt hier te halen uit het meteen mee alarmeren van het Sigma en niet pas na een uur voor het eerst aan het Sigma denken.
Blijkbaar heeft het SIGMA geen grote rol van betekenis als ze zo lang niet gemist worden in een rampsituatie......
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Chris81

• Rechercheur
  • Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 26 november 2013, 12:02:41
De eventuele noodhulpteams zullen per district worden geregeld. Dit heeft er onder andere mee te maken dat de afdelingen hun zelfstandigheid gaan verliezen ihkv van de reorganisatie.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 26 november 2013, 12:05:07
Citaat van: Chris81 link=msg=1223071 date=1385463761
De eventuele noodhulpteams zullen per district worden geregeld. Dit heeft er onder andere mee te maken dat de afdelingen hun zelfstandigheid gaan verliezen ihkv van de reorganisatie.
Ja dat had ik ook gehoord. Maar de brandweer is ook regionaal geregeld maar iedere gemeente heeft vaak een eigen post. Ik bedoelde zo'n zelfde/vergelijkbare constructie.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 26 november 2013, 12:05:59
Citaat van: Chris81 link=msg=1223058 date=1385461254
Het blijft een uitdaging voor het Rode Kruis. En ik ben van mening dat de vereniging in Den Haag gewoon duidelijk moet zeggen wat ze willen en daar op insteken. Nu blijft het maar een beetje rommelen in de marge....

Kan het Rode Kruis de concurrentie met de hedendaagse (commerciële) evenementen-ehbo-organisaties nog wel aan? Daar waar het Rode Kruis stil staat, zie ik dat die commerciële organisaties zich behoorlijk aan het professionaliseren zijn. Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat het Rode Kruis zegt:"..overheid, bekijk het maar en los het zelf maar op...". Want waarom zou het Rode Kruis geld steken in organisatievorm (Noodhulp Nationaal) om een bezuiniging van de overheid op te vangen?

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 26 november 2013, 12:11:13
In theorie klinkt dat inderdaad als de waarheid, echter in de praktijk komt het erop neer dat de bulk van de slachtoffers pas uit de wrakken en ingestorte gebouwen zijn bevrijdt als het Sigma al operationeel is.

Blijf even reëel. Hoe vaak doen dat soort situaties zich voor in Nederland?

Sinds 1953 hebben zich geen rampen van betekenis meer voorgedaan in Nederland. Goed, er zijn wel eens incidenten die wat groter zijn dan anders (Bijlmer, Enschede) maar dan blijkt dat die rampen toch goed te bestrijden zijn met hulp van de reguliere/parate diensten. Er is de afgelopen twintig jaar geen incident geweest waarbij een SIGMA-team "HET VERSCHIL" maakte.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 26 november 2013, 12:16:27
Citaat van: Koekerdt link=msg=1223064 date=1385463156
Lees je hier wel wat je zelf schrijft? 20 minuten!

Zeker lees ik wat ik schrijf: De GHOR gaat in haar uitlatingen telkens uit van een opkomst tijd van een uur!!
Uit de praktijk kan je je dus zeggen dat men hier binnen 20 minuten al uitrukgereed was.
En uit eerdere post van elders uit het land weet ik dat er ook elders kortere opkomsttijden reeel zijn.
De vergelijking met de Brandweer gaat heel scheef, voor de Sigma-inzet gaat het om slachtoffers die ook dan pas van het rampterrein af komen.

Ruud

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #38 Gepost op: 26 november 2013, 12:18:16
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1223073 date=1385463959
Kan het Rode Kruis de concurrentie met de hedendaagse (commerciële) evenementen-ehbo-organisaties nog wel aan? Daar waar het Rode Kruis stil staat, zie ik dat die commerciële organisaties zich behoorlijk aan het professionaliseren zijn. Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat het Rode Kruis zegt:"..overheid, bekijk het maar en los het zelf maar op...". Want waarom zou het Rode Kruis geld steken in organisatievorm (Noodhulp Nationaal) om een bezuiniging van de overheid op te vangen?

En daar heb je gelijk 2 punten. Het Rode Kruis heeft de afgelopen jaren niet tot zeer weinig geïnvesteerd in noodhulp bij calamiteiten en evenementenhulpverlening, hierdoor is zij haar leidende positie al enige tijd geleden kwijtgeraakt. Ten tweede inderdaad het gegeven dat de overheid wederom bezuinigd op hulpverlening. Waarom zou het Rode Kruis dit moeten oppakken. Aan de andere kant is dit uitgerekend iets dat wel door het Rode Kruis opgepakt had kunnen worden, zeker in het licht van zelfredzaamheid en terugtrekkende overheid. Maar ik denk dat het Rode Kruis daar een beetje te laat mee is...Zie punt 1.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #39 Gepost op: 26 november 2013, 12:25:11
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1223076 date=1385464273
Blijf even reëel. Hoe vaak doen dat soort situaties zich voor in Nederland?

Sinds 1953 hebben zich geen rampen van betekenis meer voorgedaan in Nederland. Goed, er zijn wel eens incidenten die wat groter zijn dan anders (Bijlmer, Enschede) maar dan blijkt dat die rampen toch goed te bestrijden zijn met hulp van de reguliere/parate diensten. Er is de afgelopen twintig jaar geen incident geweest waarbij een SIGMA-team "HET VERSCHIL" maakte.

Ook daar heb je een punt, zie ook een van mijn eerdere posts. Bij Enschede ligt het wel iets genuanceerder. De THW, het Duitse rode kruis en Duitse ambulancediensten (ook van het rode kruis in dit geval) zijn daar allen ingezet. Allemaal voor het grote deel vrijwilligersorganisaties en ingericht op grote calamiteiten.

In Nederland is er niets meer buiten de reguliere hulpverlening en defensie. Daarnaast vindt er meer verschraling plaats bij bijvoorbeeld de brandweer (SIV's, wegbezuinigen tankautospuiten dus personeel etc.) Ik vraag mij oprecht af of Nederland daadwerkelijk nog een grote calamiteit aankan zonder de rest van de samenleving ook te laten ontwrichten. Zolang het goed gaat, gaat het goed... :|

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.