Het verschil kan hem er al inzitten dat de Sigma een warme tent direct aan het rampterrein heeft staan
Het verschil kan ook zitten in een Sigma-lid dat de hele tijd bij een gewond slachtoffer kan blijven zitten in tegenstelling tot de Ambu-pleeg
Het verschil zit juist erin dat je een getraind persoon de bewaking van mogelijk instabiele patiënten kunt laten doen.
En al 20 jaar geen enkel incident? Azijn volgens mij heb jij de afgelopen jaren dan onder de grond geleefd, want door deze opmerking doe je de Sigma-leden ernstig tekort die in al je jaren goed werk hebben verricht bij talloze inzetten.
Nou ja, oprechte excuses hoor omdat je zo emotioneel wordt van mijn reactie.
Nu even naar de feiten:
Er heeft zich in Nederland de afgelopen 20 jaar geen incident voorgedaan waarbij SIGMA-teams het verschil maakten. Goed, soms was het misschien handig dat ze erbij waren. Maar als SIGMA-teams er niet bij geweest zouden zijn, dan was het incident ook goed afgesloten door inventieve oplossingen door andere disciplines. Tent is leuk, maar er is vrijwel altijd elders ook wel onderdak te vinden of te vorderen.
(Mentale) Begeleiding van een gewond slachtoffer kan ook perfect door burgerhulpverleners, bijvoorbeeld in de vorm van EHBO'ers, BHV'ers enzovoort. De bron kan ik even niet vinden, maar enige tijd geleden was in het nieuws dat de overheid de burgerhulpverlening bij calamiteiten meer wil stimuleren. Argument was onder andere dat er altijd wel EHBO'ers direct aanwezig zijn nadat er zich ergens een calamiteit voorgedaan heeft.
Tegen de tijd dat een SIGMA-team operationeel is (vrijwel altijd is het incident dan minstens 1 uur oud) zijn instabiele patiënten al vervoerd en/of de ambulancehulpverlening is dan al zodanig opgeschaald dat er veel ambulances beschikbaar zijn of komen.
Persoonlijk heb ik enorm veel respect voor mensen die in een SIGMA-team willen werken (of die überhaupt iets bij dat Rode Kruis willen doen). Ik zeg niets lelijks over die mensen. Rationeel gezien kan ik mij voorstellen dat de overheid vindt dat SIGMA-teams geen bestaansrecht hebben en er geen geld meer in wil steken. Ik kan mij zo voorstellen dat bepaalde taken bij veiligheidsregio's ondergebracht worden, dat zo'n veiligheidsregio de kosten dan draagt en dat de brandweer een grotere rol gaat spelen.