SIGMA-teams worden Noodhulpteams

Auteur Topic: SIGMA-teams worden Noodhulpteams  (gelezen 46899 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #50 Gepost op: 26 november 2013, 20:21:16
Citaat van: -Joost- link=msg=1223211 date=1385492136
Dat het e.e.a anders georganiseerd moet worden lijkt me duidelijk, maar om meteen het hele concept van grootschalige geneeskundige hulpverlening in de prullenbak te deponeren is ook zo wat...

O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 26 november 2013, 20:22:47
Citaat van: Chris81 link=msg=1223216 date=1385493499
Er zijn mij tot nu toe een paar zaken opgevallen sinds dat ik in de evenementenhulpverlening actief ben.
1. Het Rode Kruis is niet zo handig in PR.
2. Er zitten gewoon mensen op cruciale posten die niet beschikken over het juiste netwerk en weinig verstand hebben van de materie waarover ze iets moeten vinden.
3. Bestuur wil een hoop van afdelingen etc... maar staan er ver weg van en hebben over het algemeen geen idee waar de afdelingen tegenaan lopen...
4. De vereniging in Den Haag verzint van alles... Maar een gezameliijk antwoord vanuit de districten komt er niet door de verdeeldheid.

Om even in mijn eigen district te blijven, Twente heeft nu een klein jaar een nieuw bestuur dat wel actief netwerkt en mensen met de juiste ervaring en inzicht en achtergrond op de juiste plek. Je merkt gelijk dat je dan een stuk makkelijker binnenkomt bij een GHOR/Gemeente/Brandweer/Veiligheidshuis etc.. De meesten weten niet eens wat het Rode Kruis kan.

Bovenstaand betoog is natuurlijk gechargeerd. Er zijn vast districten waar het prima voor elkaar is en het goed loopt.

Dit is op zichzelf al een flinke discussie waard. Ik herken overigens wat je schetst.

RemRoof

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 26 november 2013, 20:37:18
Citaat van: RuudF link=msg=1223083 date=1385465500
Het verschil kan hem er al inzitten dat de Sigma een warme tent direct aan het rampterrein heeft staan
Het verschil kan ook zitten in een Sigma-lid dat de hele tijd bij een gewond slachtoffer kan blijven zitten in tegenstelling tot de Ambu-pleeg
Het verschil zit juist erin dat je een getraind persoon de bewaking van mogelijk instabiele patiënten kunt laten doen.

En al 20 jaar geen enkel incident? Azijn volgens mij heb jij de afgelopen jaren dan onder de grond geleefd, want door deze opmerking doe je de Sigma-leden ernstig tekort die in al je jaren goed werk hebben verricht bij talloze inzetten.

Nou ja, oprechte excuses hoor omdat je zo emotioneel wordt van mijn reactie.

Nu even naar de feiten:

Er heeft zich in Nederland de afgelopen 20 jaar geen incident voorgedaan waarbij SIGMA-teams het verschil maakten. Goed, soms was het misschien handig dat ze erbij waren. Maar als SIGMA-teams er niet bij geweest zouden zijn, dan was het incident ook goed afgesloten door inventieve oplossingen door andere disciplines. Tent is leuk, maar er is vrijwel altijd elders ook wel onderdak te vinden of te vorderen.

(Mentale) Begeleiding van een gewond slachtoffer kan ook perfect door burgerhulpverleners, bijvoorbeeld in de vorm van EHBO'ers, BHV'ers enzovoort. De bron kan ik even niet vinden, maar enige tijd geleden was in het nieuws dat de overheid de burgerhulpverlening bij calamiteiten meer wil stimuleren. Argument was onder andere dat er altijd wel EHBO'ers direct aanwezig zijn nadat er zich ergens een calamiteit voorgedaan heeft.

Tegen de tijd dat een SIGMA-team operationeel is (vrijwel altijd is het incident dan minstens 1 uur oud) zijn instabiele patiënten al vervoerd en/of de ambulancehulpverlening is dan al zodanig opgeschaald dat er veel ambulances beschikbaar zijn of komen.

Persoonlijk heb ik enorm veel respect voor mensen die in een SIGMA-team willen werken (of die überhaupt iets bij dat Rode Kruis willen doen). Ik zeg niets lelijks over die mensen. Rationeel gezien kan ik mij voorstellen dat de overheid vindt dat SIGMA-teams geen bestaansrecht hebben en er geen geld meer in wil steken. Ik kan mij zo voorstellen dat bepaalde taken bij veiligheidsregio's ondergebracht worden, dat zo'n veiligheidsregio de kosten dan draagt en dat de brandweer een grotere rol gaat spelen.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 26 november 2013, 21:04:03
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1223223 date=1385494638
(Mentale) Begeleiding van een gewond slachtoffer kan ook perfect door burgerhulpverleners, bijvoorbeeld in de vorm van EHBO'ers, BHV'ers enzovoort. De bron kan ik even niet vinden, maar enige tijd geleden was in het nieuws dat de overheid de burgerhulpverlening bij calamiteiten meer wil stimuleren. Argument was onder andere dat er altijd wel EHBO'ers direct aanwezig zijn nadat er zich ergens een calamiteit voorgedaan heeft.

Zullen we het niet doen? De chaos op een incident lokatie is al helemaal niet meer te overzien indien er allerlei volk, dat ooit een ehbo diploma heeft gehaald bij een of andere organisatie, iets gaat doen waar ze totaal niet voor zijn opgeleid...

Ik zie persoonlijk meer kansen in het inzetten van kleine flexibele teams (bijv. een ALS VPK met enkele BLS-ers, ik noem maar wat...) en een apart georganiseerde logistieke keten voor de aanvoer van hulpmiddelen, tenten en dergelijke. Kortom groepen vrijwilligers die laagdrempelig inzetbaar zijn voor verschillende taken en de mogelijkheid om grote hoeveelheden materiaal binnen afzienbare tijd ter plaatse te krijgen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 26 november 2013, 21:52:44
Citaat van: -Joost- link=msg=1223229 date=1385496243
...

Ik zie persoonlijk meer kansen in het inzetten van kleine flexibele teams (bijv. een ALS VPK met enkele BLS-ers, ik noem maar wat...) en een apart georganiseerde logistieke keten voor de aanvoer van hulpmiddelen, tenten en dergelijke. Kortom groepen vrijwilligers die laagdrempelig inzetbaar zijn voor verschillende taken en de mogelijkheid om grote hoeveelheden materiaal binnen afzienbare tijd ter plaatse te krijgen.

Zoals bij het Duitse rode kruis.

RemRoof

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 26 november 2013, 23:17:11
Zullen we het niet doen? De chaos op een incident lokatie is al helemaal niet meer te overzien indien er allerlei volk, dat ooit een ehbo diploma heeft gehaald bij een of andere organisatie, iets gaat doen waar ze totaal niet voor zijn opgeleid...

Er werd ook nog iets bijgezegd dat "professionele" hulpverleners de burgerhulpverlening moest leren waarderen of woorden van gelijke strekking.

Anyway: lees dit maar eens en houdt de meerwaarde van SIGMA-teams in je achterhoofd....: http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/Burgerhulp%20bij%20rampen.pdf

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 27 november 2013, 02:48:44
(...) en een apart georganiseerde logistieke keten voor de aanvoer van hulpmiddelen, tenten en dergelijke. Kortom groepen vrijwilligers die laagdrempelig inzetbaar zijn voor verschillende taken en de mogelijkheid om grote hoeveelheden materiaal binnen afzienbare tijd ter plaatse te krijgen.
Zoals bij de Nederlandse (vrijwillige) brandweer
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 27 november 2013, 13:47:17
Citaat van: Chris81 link=msg=1222980 date=1385414102
Het sigma materiaal is per 31-12-2014 afgeschreven.  ALS zal gaan verdwijnen en naar BLS+ gaan.  
De overheid heeft aangegeven van het sigma af te willen en aangegeven in staat te zijn dit zelf op te vangen met de professionele ambulance organisatie in Nederland.
Haha echt??!  De medewerkers van die professionele ambulancezorgorganisaties weten nog van niets....Er is nog niets bekend of geregeld qua vervanging, extra/andere taken enz.

En met de bezuinigingen de afgelopen 2 jaren op de ambulancezorg, minder ambulances beschikbaar etc. komen er zeker niet meer zorgverleners acuut beschikbaar bij een grootschalig incident of ramp, of die moeten van te voren aangekondigd worden...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 27 november 2013, 13:51:24
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1223076 date=1385464273
Blijf even reëel. Hoe vaak doen dat soort situaties zich voor in Nederland?

Sinds 1953 hebben zich geen rampen van betekenis meer voorgedaan in Nederland. Goed, er zijn wel eens incidenten die wat groter zijn dan anders (Bijlmer, Enschede) maar dan blijkt dat die rampen toch goed te bestrijden zijn met hulp van de reguliere/parate diensten. Er is de afgelopen twintig jaar geen incident geweest waarbij een SIGMA-team "HET VERSCHIL" maakte.
Heeft ambulancezorg en of MMT daar dan wel een verschil gemaakt??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 27 november 2013, 13:55:07
Nederlandse bestuurders zijn er zeer goed in om kind met badwater en kuip en al weg te gooien, jammer maar t is de Nederlandse kortzichtigheid.
In de ons omringende landen hebben rode kruis, THW en andere reddingsorganisaties meer voet aan de grond dan in ons eigen landje. Het lijkt erop dat de nederlandse overheid alles in eigen hand wil houden, ''goedkoop'' en lekker klein houden, vooral heel veel er bovenop zitten en regie willen voeren en weinig uit handen kunnen geven, niet echt flexibel en openminded.....
Ik wens de militaire zorgcollegae veel succes bij het bereiken van de potentiele rampgebieden, overigens is bij defensie ook al t nodige bezuinigd en is men daar nog niet klaar met bezuinigen...
De toekomst zal t leren. :-\