SIGMA-teams worden Noodhulpteams

Auteur Topic: SIGMA-teams worden Noodhulpteams  (gelezen 46661 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #60 Gepost op: 27 november 2013, 14:23:54
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1223344 date=1385556684
Heeft ambulancezorg en of MMT daar dan wel een verschil gemaakt??

Ik begrijp je opmerking niet.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #61 Gepost op: 27 november 2013, 21:05:14
Citaat van: -Joost- link=msg=1223229 date=1385496243
Zullen we het niet doen? De chaos op een incident lokatie is al helemaal niet meer te overzien indien er allerlei volk, dat ooit een ehbo diploma heeft gehaald bij een of andere organisatie, iets gaat doen waar ze totaal niet voor zijn opgeleid...

Dat is wel een beetje oud denken hoor Joost :) In Nederland hebben we de reflex om bij incidenten een lint te spannen en iedereen weg te sturen die daar geen officiële functie heeft. Vervolgens schalen we maximaal op om voldoende handjes bij elkaar te krijgen. Voor een deel is dat natuurlijk prima, het zorgt voor rust en orde bij het incident. Maar het is wel een misvatting om te denken dat 'allerlei volk' onbekwaam is en de verkeerde dingen doet als het op eerste hulp verlenen aankomt. Het is de praktijk van alledag dat omstanders eerste hulp verlenen bij incidenten, alleen weten we daar bij grootschalige incidenten niet altijd goed op in te spelen. Een voorbeeld waar dat wel goed ging, is brand in het verzorgingshuis in Nieuwegein, waar o.a. bouwvakkers hielpen met ontruimen.

Citaat van: -Joost- link=msg=1223229 date=1385496243
Ik zie persoonlijk meer kansen in het inzetten van kleine flexibele teams (bijv. een ALS VPK met enkele BLS-ers, ik noem maar wat...) en een apart georganiseerde logistieke keten voor de aanvoer van hulpmiddelen, tenten en dergelijke. Kortom groepen vrijwilligers die laagdrempelig inzetbaar zijn voor verschillende taken en de mogelijkheid om grote hoeveelheden materiaal binnen afzienbare tijd ter plaatse te krijgen.

Ben ik helemaal met je eens, laagdrempelig kunnen inzetten en flexibiliseren zijn m.i. de belangrijkste punten die in de nieuwe organisatievorm verbeterd moeten worden. En daarbij zo goed mogelijk aan te sluiten op de bekende werkwijzen en procedures uit de dagdagelijkse praktijk. Ik denk dat het concept van de geneeskundige combinatie zichzelf wat dat betreft 'uit de markt geprijsd' heeft, door de personele en materiële omvang en de responsetijd die daarmee verband houdt. Er komt immers nogal wat op je af, als je op de knop drukt.

Wat dat betreft zie ik meer in het concept van de snelle geneeskundige groep zoals Maarssen die kent. Een kleine logistieke footprint, lokaal georganiseerd, dicht tegen de brandweer aangeplakt (interactie, medegebruik van faciliteiten, etc.) en laagdrempelig oproepbaar. Tevens heb je daarmee een groep die kan voorzien in de first responder rol, zoals dat in sommige gebieden is georganiseerd. Dat is dan gelijk ook bevorderlijk voor het opdoen van praktijkervaring.

Wanneer het incident zodanig groot is dat er meer van de logistiek gevraagd wordt, kun je een aparte logistieke component activeren voor containers, tenten, strechers, etc. etc.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #62 Gepost op: 28 november 2013, 00:57:33
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1223355 date=1385558634
Ik begrijp je opmerking niet.

Je stelde zelf de vraag of SIGMA vrijwilligers ooit het verschil hebben gemaakt.... zelfde vraagsteling maar dan met ander lijdend voorwerp.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #63 Gepost op: 28 november 2013, 01:00:31
Citaat van: Maarten link=msg=1223489 date=1385582714
Dat is wel een beetje oud denken hoor Joost :) In Nederland hebben we de reflex om bij incidenten een lint te spannen en iedereen weg te sturen die daar geen officiële functie heeft. Vervolgens schalen we maximaal op om voldoende handjes bij elkaar te krijgen. Voor een deel is dat natuurlijk prima, het zorgt voor rust en orde bij het incident. Maar het is wel een misvatting om te denken dat 'allerlei volk' onbekwaam is en de verkeerde dingen doet als het op eerste hulp verlenen aankomt. Het is de praktijk van alledag dat omstanders eerste hulp verlenen bij incidenten, alleen weten we daar bij grootschalige incidenten niet altijd goed op in te spelen. Een voorbeeld waar dat wel goed ging, is brand in het verzorgingshuis in Nieuwegein, waar o.a. bouwvakkers hielpen met ontruimen.

Ben ik helemaal met je eens, laagdrempelig kunnen inzetten en flexibiliseren zijn m.i. de belangrijkste punten die in de nieuwe organisatievorm verbeterd moeten worden. En daarbij zo goed mogelijk aan te sluiten op de bekende werkwijzen en procedures uit de dagdagelijkse praktijk. Ik denk dat het concept van de geneeskundige combinatie zichzelf wat dat betreft 'uit de markt geprijsd' heeft, door de personele en materiële omvang en de responsetijd die daarmee verband houdt. Er komt immers nogal wat op je af, als je op de knop drukt.

Wat dat betreft zie ik meer in het concept van de snelle geneeskundige groep zoals Maarssen die kent. Een kleine logistieke footprint, lokaal georganiseerd, dicht tegen de brandweer aangeplakt (interactie, medegebruik van faciliteiten, etc.) en laagdrempelig oproepbaar. Tevens heb je daarmee een groep die kan voorzien in de first responder rol, zoals dat in sommige gebieden is georganiseerd. Dat is dan gelijk ook bevorderlijk voor het opdoen van praktijkervaring.



Wanneer het incident zodanig groot is dat er meer van de logistiek gevraagd wordt, kun je een aparte logistieke component activeren voor containers, tenten, strechers, etc. etc.

De groep in Maarsen ontstond volgens mij uit een zgn. BIZOM groep van de EHBO verenigign met bezielende goedkeuring van de toenmalige brandweercommandant. Voorloper van de SIGMA groep  ;) :)

En de taak die je daarna beschrijft is exact de noodhulptaak van plaatselijke rode kruis afdelingen(geweest)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #64 Gepost op: 28 november 2013, 07:42:55
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1223600 date=1385596653
Je stelde zelf de vraag of SIGMA vrijwilligers ooit het verschil hebben gemaakt.... zelfde vraagsteling maar dan met ander lijdend voorwerp.

Ik begrijp je vraag nog steeds niet. Of wil je een andere discussie? Een hulpverleningsketen zonder ambulances (inzetbaar en opschaalbaar vanuit paraatheid) lijkt mij ondenkbaar. Over het MMT zijn ook interessante discussies te voeren, maar die vallen ver buiten dit topic.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #65 Gepost op: 28 november 2013, 16:25:06
Het lijkt er in ieder geval op dat het rendement van SIGMA-teams relatief laag is. Er zijn hoge kosten voor het onderhouden van de verbruiksmaterialen en het materieel. Daarnaast zijn er de kosten voor het opleiden en getraind houden van de vrijwilligers. Wegen deze kosten op tegen de voordelen van een inzet? De meeste SIGMA-leden zullen heel hard ja roepen, prekende voor eigen parochie. Maar is het ook zo? De overheid vindt blijkbaar van niet.

Het concept van de noodhulpteams is zo gek nog niet, maar er is wat mij betreft nog veel onduidelijkheid over de vorm en het takenpakket. Zoals gezegd blinkt het Rode Kruis niet uit in communicatie en wordt nu vooral onrust gecreëerd in plaats van duidelijkheid. Daarnaast ben ik het er mee eens dat de huidige structuur niet in alle regio's en districten optimaal is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #66 Gepost op: 28 november 2013, 17:53:35
Citaat van: Lunatum link=msg=1223746 date=1385652306
Zoals gezegd blinkt het Rode Kruis niet uit in communicatie en wordt nu vooral onrust gecreëerd in plaats van duidelijkheid.

Voor mijn geneeskundige eenheid kan ik dat niet zo zeggen.
Er is nog veel onduidelijk over de toekomst, maar we worden wel geïnformeerd mondeling en per brief.


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #67 Gepost op: 28 november 2013, 18:01:49
Citaat van: RAdeR link=msg=1223770 date=1385657615
Voor mijn geneeskundige eenheid kan ik dat niet zo zeggen.
Er is nog veel onduidelijk over de toekomst, maar we worden wel geïnformeerd mondeling en per brief.

Dat is ook alleen maar goed.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


Murvin

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #68 Gepost op: 7 december 2013, 17:35:59
Collega's,

Een SIGMA-lid heeft mij geattendeerd op deze discussie. Een aantal van jullie kennen mij en heb ik eerder gesproken, maar lang niet allemaal. Mijn naam is Murvin Chan en ik neem namens het Rode Kruis deel aan de projectgroep Grootschalig Geneeskundige Bijstand van GHOR Nederland.

We begrijpen dat er aantal onduidelijkheden zijn en proberen jullie dan ook zo goed en vaak als mogelijk op te hoogte via de, nieuwsberichten, intranet, brieven en regionale bijpraatsessies.

Samen met zeven HGE-en ontwikkelen we een nieuw burgerhulpverleningsmodel waar de "Noodhulpteams" onderdeel van kunnen zijn. In dit model krijgen burgers een nadrukkelijkere rol en is het de bedoeling dat Noodhulpteams sneller en flexibeler worden. Ook wordt er inderdaad meer richting BLS+ gedacht. Wat is BLS+ dan precies? Je kunt hierbij denken aan vaardigheden uit de Evenementenhulpverlening en de HOC, maar zijn dit nu aan het uitwerken.  

Jullie input hierbij is belangrijk en daarom zijn er 21 bijpraatsessies georganiseerd het afgelopen jaar. We blijven graag met jullie in gesprek dus mochten jullie behoefte hebben aan een sessie, geef dit dan aan bij je HGE of CN, zodat we dit kunnen organiseren.

Voor verdere vragen kunnen jullie uiteraard terecht bij jullie Coördinator Noodhulp of bij mij.

Hartelijke groet,

Murvin Chan
Accounthouder Geneeskundige Eenheden (SIGMA)
Mchan@redcross.nl


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #69 Gepost op: 7 december 2013, 18:02:54
Citaat van: Murvin link=msg=1226553 date=1386434159
Ook wordt er inderdaad meer richting BLS+ gedacht. Wat is BLS+ dan precies? Je kunt hierbij denken aan vaardigheden uit de Evenementenhulpverlening en de HOC, maar zijn dit nu aan het uitwerken.  

Ik wil adviseren om andere begrippen te gebruiken binnen deze context, het zal namelijk alleen maar voor verwarring zorgen. Er bestaat , in de praktijk, geen eenduidige definitie voor BLS en ALS. Het wordt er dan niet duidelijker op als er gesmeten wordt met termen als "BLS+". Zo wordt in sommige organisaties hiermee bedoeld dat er wel medisch professionals aanwezig zijn, maar die maar beperkt kunnen handelen binnen het ALS kader. Dat je niet de eerste beste OK-opgeleide EHBO-er op een ramp gaat afsturen lijkt me evident, dus in die zin begrijp ik wel waar men naartoe wil. O0

Kan je misschien iets meer vertellen van de handelingen waar je over spreekt? Ik ben namelijk niet bekend met de opleidingsmethodiek binnen het Rode Kruis. Ik werk zo nu en dan ook op verschillende evenementen, waarbij er door BLS personeel* medisch ondersteunend wordt gehandeld, maar deze mensen kunnen toch beperkt handelen zolang er geen (afgestudeerde) medisch professional naast hen staat. Hetzelfde heb ik laatst gemerkt tijdens een rampenoefening waarbij het SIGMA team zelfstandig aanwezig was. Hoe ziet men de plaats van de hulpverleners in kwestie binnen de acute zorgketen?

* Veelal medisch professionals in opleiding, dus voorzien van de nodige achtergrondkennis en de mogelijkheid om mee te kunnen denken binnen het medische domein.