Zullen we het niet doen? De chaos op een incident lokatie is al helemaal niet meer te overzien indien er allerlei volk, dat ooit een ehbo diploma heeft gehaald bij een of andere organisatie, iets gaat doen waar ze totaal niet voor zijn opgeleid...
Dat is wel een beetje oud denken hoor Joost
In Nederland hebben we de reflex om bij incidenten een lint te spannen en iedereen weg te sturen die daar geen officiële functie heeft. Vervolgens schalen we maximaal op om voldoende handjes bij elkaar te krijgen. Voor een deel is dat natuurlijk prima, het zorgt voor rust en orde bij het incident. Maar het is wel een misvatting om te denken dat 'allerlei volk' onbekwaam is en de verkeerde dingen doet als het op eerste hulp verlenen aankomt. Het is de praktijk van alledag dat omstanders eerste hulp verlenen bij incidenten, alleen weten we daar bij grootschalige incidenten niet altijd goed op in te spelen. Een voorbeeld waar dat wel goed ging, is brand in het verzorgingshuis in Nieuwegein, waar o.a. bouwvakkers hielpen met ontruimen.
Ik zie persoonlijk meer kansen in het inzetten van kleine flexibele teams (bijv. een ALS VPK met enkele BLS-ers, ik noem maar wat...) en een apart georganiseerde logistieke keten voor de aanvoer van hulpmiddelen, tenten en dergelijke. Kortom groepen vrijwilligers die laagdrempelig inzetbaar zijn voor verschillende taken en de mogelijkheid om grote hoeveelheden materiaal binnen afzienbare tijd ter plaatse te krijgen.
Ben ik helemaal met je eens, laagdrempelig kunnen inzetten en flexibiliseren zijn m.i. de belangrijkste punten die in de nieuwe organisatievorm verbeterd moeten worden. En daarbij zo goed mogelijk aan te sluiten op de bekende werkwijzen en procedures uit de dagdagelijkse praktijk. Ik denk dat het concept van de geneeskundige combinatie zichzelf wat dat betreft 'uit de markt geprijsd' heeft, door de personele en materiële omvang en de responsetijd die daarmee verband houdt. Er komt immers nogal wat op je af, als je op de knop drukt.
Wat dat betreft zie ik meer in het concept van de snelle geneeskundige groep zoals Maarssen die kent. Een kleine logistieke footprint, lokaal georganiseerd, dicht tegen de brandweer aangeplakt (interactie, medegebruik van faciliteiten, etc.) en laagdrempelig oproepbaar. Tevens heb je daarmee een groep die kan voorzien in de first responder rol, zoals dat in sommige gebieden is georganiseerd. Dat is dan gelijk ook bevorderlijk voor het opdoen van praktijkervaring.
Wanneer het incident zodanig groot is dat er meer van de logistiek gevraagd wordt, kun je een aparte logistieke component activeren voor containers, tenten, strechers, etc. etc.