Murvin, bedankt voor je bericht, fijn dat je meeleest met de ideeen die hier naar boven komen.
Zoals wellicht al duidelijk is is er nog veel in ontwikkeling omtrent de opvolger van het SIGMA /de herpositionering van het NRK in de Noodhulp.
Wat zeker duidelijk is, is dat BiZa in 2015 stopt met de GNK zoals die nu bestaat, en er een heel ander model voor Grootschalige Geneeskundige Bijstand voor terug komt, Dat GGB model is nog in ontwikkeling, maar het NRK heeft al duidelijk laten zien hier een plaats in te hebben.
Als we kijken naar de capaciteit in NL dan zien we dat we goed zijn voorbereid op de opvang van T1 en T2 slachtoffers ( ernstig gewond) en we de T3's ( die tot 6 uur mogen wachten op behandeling) eigenlijk aan hun lot overlaten totdat we met de T1 en T2 slachtoffers klaar zijn. Bij die T3's zitten alle mensen die kunnen lopen ( en dus alsnog ernstig letsel kunnen hebben of kunnen verslechteren) en die schifting vindt 1x plaats.
Hier gaan we ons nu als noodhulpteams op richten als ik het goed begrepen heb, en we zullen ons hier als zelfstandige partner in veiligheid op moeten gaan richten, daar er nu een "gat in de markt" is en de al dan niet gewonde T3's verzorgd moeten worden.
Dit zal een verschuiving opleveren van benodigde handelingen, en zal betekenen dat een deel van de medisch assisterende handelingen zullen verdwijnen, en er zelfstandige behandeltaken voor terugkrijgen, zoals we op evenementen altijd al doen. De evenementen worden dus ons basisproces, waarbij je je ehbovaardigheden en " bedside manner" bijhoudt, en daarnaast word je opgeleid om een aantal aanvullende vaardigheden te beheersen, maar de basis is een proces dat je al beheerst en heel regelmatig uitvoert.
Welke vaardigheden ( zowel medisch als anders) er in die kopopleiding horen is nog niet vastgelegd, er is nog veel in ontwikkeling.
Zo heb ik het in een bijpraatbijeenkomst en een gesprek met Murvin in ieder geval begrepen, ik hoor het graag als ik dingen niet goed heb begrepen of weergegeven.
Golly