Evaluatie wet veiligheidsregio20 November 2013
AlgemeenIn Nederland was sprake van uniform denken over opkomsttijden en voertuigbezettingen tot het moment
van het van kracht worden van het Besluit Veiligheidsregio’s. Wij hanteerden collectief de Handleiding
Brandweerzorg en de Leidraad Brandweerzorg. Er was geen verwarring over opkomsttijden en
voertuigbezettingen. In de beide ‘Branche richtlijnen’’ was het preventieve niveau uitgangspunt voor de
repressieve sterkte en slagkracht.
Besluit Veiligheidsregio’sHet Besluit Veiligheidsregio’s legt de opkomsttijden en voertuigbezettingen vast, echter creëert
uitzonderingsbepalingen die hebben geleid tot grote misvattingen en wanorde op dit gebied. Hierdoor zijn
ten onrechte kazernes gesloten en experimenteert men er op los zonder dat er deugdelijke RI&E wordt
opgesteld en opleidingen voorhanden zijn. (RI&E is verplicht volgens de Inspectie SZW) Hierdoor wordt het
brandweerpersoneel blootgesteld aan gevaren waarop zij niet bedacht zijn. Landelijke regie en aansturing
is vanuit het Veiligheidsberaad en de RBC niet geregeld. De minister vraagt dwingend om verbetering van
opkomsttijden en krijgt van de slechtst presterende regio (Drenthe) een verslechtering (kazernesluiting
Diever) als antwoord en niemand die ingrijpt! Hierdoor moeten burgers zorg inleveren vaak zonder dat er
compenserende maatregelen zijn getroffen. Het rapport IOOV ‘dekkingsplannen 2013’ geeft aan dat men in
de meeste gevallen niet verder komt dan plannen voorbereiden.
Veiligheidsregio’sEr ontstaan eigen normen die afwijken van de normen die in de wet zijn gesteld, zoals wij die hebben
gelezen in hun dekkingsplannen en beleidstukken. De trend lijkt zijn minder voertuigen, minder mensen,
minder brandweerkazernes. Enkele voorbeelden:
Drentse Norm: generiek voor 15 minuten gekozen. Diever wordt gesloten per 31 december as.
Friese Norm: men heeft 50% opgehoogd van 8 naar 12 minuten
Limburgse Norm: generiek opgehoogd zodat Swalmen dicht kon
Uit verschillende andere regio’s komen ook dergelijke geluiden.
Variabele voertuigbezettingDe VBV komt rapporten tegen die de verdenking op zich laden een achteraf onderbouwing te zijn voor een
reeds eerder ingezet beleid om voertuigbezettingen te reduceren. Een voorbeeld is het rapport ‘Variabele
Voertuigbezetting en de eerste 5 minuten’ door de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek van september
2013. Samen met de VBV hebben het Instituut of Fire Engineers Nederland (IFE)en de Nederlandse
Vereniging Van Veiligheidskundigen (NVVK) dit rapport kritisch bekeken. De VBV , IFE en de NVVK zijn van
mening dat er aan dit rapport geen duidelijke visie ten aanzien van het brandweerwerk ten grondslag ligt.
De mogelijkheden van een SIV2 (brandweervoertuig met een bezetting van 2 personen) wordt overschat en
er wordt onjuist geciteerd uit internationale rapporten en meer of minder ter zake doende
nevenargumenten opgevoerd, die schijnbaar moeten leiden naar de conclusie dat het concept van
gereduceerde voertuigbezettingen effectief, efficiënt en veilig is.
OpkomsttijdenMet het Besluit is op een of andere manier de relatie ondergesneeuwd tussen opkomsttijden en
voertuigbezettingen. Ook de aankomsttijd van het 2de (en volgende tot het 4de) brandweervoertuig was
voor de komst van het besluit vastgelegd. Op basis hiervan was ook de doctrine van de rampenbestrijding
georganiseerd en de sterkte en slagkracht van de brandweer compagnieën gevormd. Door het loslaten van
de opkomsttijd van een tweede voertuigen wordt het aantal voertuigen en bezettingen vermindert in de
overgebleven kazernes. Volkomen ontoelaatbaar voor de burger die en veel later hulp ontvangt want de
opvolgende voertuigen kunnen wanneer zij op tijd zijn een vermindering van bezetting mede compenseren.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/3298/evaluatie-wet-veiligheidsregio/Als je alles zo leest, moeten we dan niet concluderen dat het een puinhoop is binnen brandweer Nederland?