YMRB bemanning in de problemen en Donateur assisteert

Auteur Topic: YMRB bemanning in de problemen en Donateur assisteert  (gelezen 2845 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KNRM-veere

• Gast
YMRB bemanning in de problemen en Donateur assisteert

Gistermiddag, omstreeks 13.45 uur, bevond de bemanning van de Donateur zich, voor een oefening, ten zuiden van de zuidpier van IJmuiden. Op een gegeven moment bleek dat er een oranje speedboot op de kop tegen de zuidpier aan lag en dat er een auto van de IJmuidense reddingbrigade, op de pier, bij stond. Direct hierna bleek dat de 3 bemanningsleden van de speedboot van de IJmuidense Reddingbrigade, zich nog in het water bevonden. Deze drie bemanningsleden zijn door de bemanning van de Donateur aan boord genomen en daarbij bleek dat zij gelukkig nagenoeg geen verwondingen hadden opgelopen bij het ongeval. Slechts een beetje rillerig werden de bemanningsleden van de YMRB in de Marina IJmuiden aan de wal gezet. De bemanning van de Donateur heeft vervolgens nog geprobeerd om te assisteren bij de berging van de speedboot, echter dit bleek door de zeegang en de ongunstige positie van de speedboot tegen de pier lag, niet mogelijk.

Zie onder de volgende link het verhaal op de site van de Reddingbrigade IJmuiden.

http://www.ijrb.nl/nieuws040605_rescueomgeslagen.shtml

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2005, 12:59:38
Dit is niet de 1e keer geloof ik hè?
Een duidelijk voorbeeld dat hulpverleners wel eens moeten inleveren om anderen te redden of in dit geval te waarschuwen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2005, 14:02:25
Het is goed als redder af en toe ook eens mee te maken wat je doelgroep moet doorstaan. Jammer dat de boot niet- en gelukkig dat de bemanning wel gered kon worden. Mooi dat er zo open over gedaan wordt, het kan ons dan ook allemaal overkomen. Wij gaan immers op het water als ieder ander er af gaat. Dat brengt risico met zich mee. Wij hebben een megafoon om mensen te waarschuwen, hoef je niet zo dichtbij te komen. En een héél zwaar anker met lange lijn. Kun je je mooi met de kop in de wind af laten zakken.

Henk

Laura

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2005, 14:35:32
Ik vind dit geen reclame voor die jongens!

Laura

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2005, 16:29:33
Ik vind dit geen reclame voor die jongens!

Laura

Je kan nooit uitsluiten dat je iets overkomt. Als je iets overkomt, zijn de gevolgen beperkt als je je professioneel hebt voorbereid. Zoals de droogpakken die deze jongens droegen. Zoals de boot die standby stond en snel gelanceerd kon worden. De schade is beperkt gebleven tot een rednedbootje, dus te overzien: het is maar spul.

Ik heb scheldende en tierende reddingsbootschippers meegemaakt in situaties waarbij minder aan de hand was als hier, dat is pas onprofessioneel. Wat ik ook niet professioneel vind is het steeds maar breeduit publiceren van ongelukjes van collega's en het soms zelfs overdrijven. Volgende keer (met alle gevaar van dien) wachten ze om zulk soort publicaties te voorkomen misschien wel in het water om door hun eigen mensen opgepikt te worden... Plus dat alles wat je over collega's vertelt, als een boemerang terugslaat naar jezelf.
Laura, ga maar eens met ons mee als het lekker stormt.

Henk

Laura

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2005, 12:41:14
Met jou mee, ik kijk wel uit!
Lullig trouwens voor die knrm jongens op dat eiland. Ze vlogen met hun bootje over de strekdammetjes. Schipper zwaargewond, bootje total loss.

Waarom worden dat soort zaken niet vermeld op de knrm site?

Laura

AS

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2005, 14:05:21
Helaas zal berichtgeving zoals deze niet echt bijdragen aan een goede samenwerking :(

http://www.ijmuidercourant.nl/Index/0,4448,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.ijmuidercourant.nl%2FPagina%2F0%2C7101%2C11-1-6520--2630362-1488--%2C00.html

overigens hoorde ik wel dat de krant de boel enigzins verdraait heeft.. dus hopelijk stelt het niks voor...

KNRM-veere

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2005, 14:07:19
Lullig trouwens voor die knrm jongens op dat eiland. Ze vlogen met hun bootje over de strekdammetjes. Schipper zwaargewond, bootje total loss.

Laura

Laura,
Wil je niet zo oneerbiedig daar over spreken? De schipper is met zware verwondingen opgenomen in het ziekenhuis. En wil je eerst goed kijken als je wat typt want het staat er wel op. Zie onderstaande link:
http://www.knrm.nl/actueel/05persinformatie/default.asp?TheArticle=5254

Dus niet zeggen dat er geen aandacht aan wordt geschonken, maar we zijn niet allemaal ramptoeristen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2005, 18:54:53

Laura

Als je daar geen kennis over wilt nemen, kun je ook geen goed oordeel vormen. Makkelijk roepen vanaf de wal hoe "lullig" het allemaal is, maar het wordt pas echt lullig als er niemand meer bereid is die met slecht weer naar buiten te gaan, omdat ze het zat zijn afgezeken te worden door mensen die zelf geen poot uitsteken. Want iedere collega die wel regelmatig op het water is weet dat onder de omstandigheden waarin wij ons werk doen altijd iets mis kan gaan. Iedereen maakt fouten, maar als je niets doet maak je maar één fout: je doet niets. Maar daar val je niet echt mee op  ;D .

Henk

KNRM-veere

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2005, 19:11:55
Mooi gesproken  ::)