GPS maakt gebruik van WGS84. Geografische software converteerd dit signaal naar een projectie zoals UTM of het Rijksdriehoekstelsel (RD) zoals wij dat in Nederland kennen (dus Peter, jou verhaal is neit geheel correct). Per land is de projectie anders door o.a. hoogteverschillen en de vorm/bolling van de aarde. Hier zit een heel complexe uitleg achter waar ik verder niet op in zal gaan.
In NL gebeurd dus het volgende: Een GPS-ontvanger ontvangt het WGS84 signaal (oosterlengte en noorderbreedte) en converteerd dit (hoeft niet per sé maar gebeurd soms wel) naar een RD-coördinaten (X,Y) zoals 134046.62, 434572.77 (het nulpunt 0,0 ligt ergens in Parijs zodat de x- en y-as netjes om Nederland staan). Ik denk dat de meeste routeplanners of GIS-software in de meldkamers wel de RD-coordinaten kunnen zien. Het is maar de vraag of de centralisten de achtergronden hiervan weten. Maar dan mogen ze wel met mij contact opnemen
En wanneer zijn coordinaten makkelijk? Bijvoorbeeld in de bosbrandbestrijding! Vandaar dat BRUL ook voertuigen wil uitrusten met AVLS.
Maar denk ook eens aan inzetten op het water, daar heb je geen straatnamen hoor
Groet,
Michel
Actief in het GIS-wereldje