positie bepaling

Auteur Topic: positie bepaling  (gelezen 4919 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 5 juni 2005, 14:09:30
Ik zie regelmatig in de praktijk, dat veel mensen niet goed weten waar ze zijn. en laat staan dat ze een goede positie melding kunnen doen.. ?

Ik merk zelfs dat zelf hele evementenorganisaties niet altijd goed weten waar ze zijn..  Maar goed dat bracht me op de volgende vraag..
En die is wel eens eerder gesteld maar toen was er nog onvoldoende info ter beschikking.. en waarschijnlijk is dat nu wat beter...

In het Maritieme wereldje gebruiken ze voor de postitie GPS coordinaten... WGS84
Bij de luchtmacht inmiddels UTM en WGS84, de meeste stafkaarten zijn inmiddels ook in WGS84 met UTM aanpassing.
Bij landmeten gebruiken ze nu UTM maar ook nog RD tegen.
Verder kom je nog vrij veel de Rijksdriehoek meeting coordinaten tegen..
Kunnen de meldkamers nu inmiddels met alle soorten coordinaten overweg ?




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2005, 14:38:19
Of ze er op de centrale mee overweg kunnen weet ik niet.

Volgens mij is het zo dat met C2000 (althans in onze regio toch) de voertuigen tijdens alarmering in het display de melding gegevens kunnen krijgen en daarnaast het GPS systeem de route automatisch bepaalt.

Ik denk dat daarmee weinig misverstanden meer kunnen ontstaan mits de juiste gegevens vanaf de centrale worden ingevoerd uiteraard.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2005, 20:23:38
Denk dat het vooral gaat om een gevalletje ik sta op een landweg tussen lelystad en zwolle en er ligt een auto in de sloot ::) hoewel ik geen idee heb hoe je dat uit zou kunnen vragen....misschien iets met gsmdriehoeksmeting?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2005, 22:12:00
Denk dat het vooral gaat om een gevalletje ik sta op een landweg tussen lelystad en zwolle en er ligt een auto in de sloot ::) hoewel ik geen idee heb hoe je dat uit zou kunnen vragen....misschien iets met gsmdriehoeksmeting?

We hebben wel eens een incident middel op hei, of midden op het water waar je niet precies bent waar we wel GPS coordinaten kunnen aflezen.. Positie voor de traumaheli en dergelijke..

Ben ff benieuwd welke coordinaten stelsels er dan gebruikt worden.. Een eenduidigheid of dat een centralist het eenvoudig kan omrekenen zou erg handig zijn.


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2005, 21:21:01
Als iets meer bekend of ze met het niewe gms-systeem ook met geografische posities kunnen werken met Noorderbreedte en Oosterlengte?

Zou op zich wel handig zijn.

Nu vragen ze bij meldingen altijd een adres met huisnummer of postcode maar er zijn niet overal huisnummers en postcodes.

Geef gewoon een geografische positie en het werkt ook.

Gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2005, 21:53:30
Een melder geeft geen geografische posities door bij een melding, althans niet bij de brandweer  ;)

Daarnaast zeggen straatnamen, objectnamen en noem maar op veel meer dan een coördinaat of iets dergelijks. En daarnaast heeft elk brandweerkorps tegenwoordig wel stratenboeken in de wagen liggen alsmede een kaartenboek van de regio zodat elke straat in de regio te vinden is.

Bij ons hebben de auto's die ook naar de buitengemeenten gaan een navigatie systeem dus het moet raar lopen willen we een straat niet vinden denk ik ;D

Het probleem dat iemand niet weet waar die zit houd je toch wel ben ik bang. Niet iedereen is in heel Nederland bekend toch  ;)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2005, 15:06:10
GPS maakt gebruik van WGS84. Geografische software converteerd dit signaal naar een projectie zoals UTM of het Rijksdriehoekstelsel (RD) zoals wij dat in Nederland kennen (dus Peter, jou verhaal is neit geheel correct). Per land is de projectie anders door o.a. hoogteverschillen en de vorm/bolling van de aarde. Hier zit een heel complexe uitleg achter waar ik verder niet op in zal gaan.

In NL gebeurd dus het volgende: Een GPS-ontvanger ontvangt het WGS84 signaal (oosterlengte en noorderbreedte) en converteerd dit (hoeft niet per sé maar gebeurd soms wel) naar een RD-coördinaten (X,Y) zoals 134046.62, 434572.77 (het nulpunt 0,0 ligt ergens in Parijs zodat de x- en y-as netjes om Nederland staan). Ik denk dat de meeste routeplanners of GIS-software in de meldkamers wel de RD-coordinaten kunnen zien. Het is maar de vraag of de centralisten de achtergronden hiervan weten. Maar dan mogen ze wel met mij contact opnemen  ;)

En wanneer zijn coordinaten makkelijk? Bijvoorbeeld in de bosbrandbestrijding! Vandaar dat BRUL ook voertuigen wil uitrusten met AVLS.  :) Maar denk ook eens aan inzetten op het water, daar heb je geen straatnamen hoor  ;)

Groet,

Michel
Actief in het GIS-wereldje


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2005, 21:21:15
GPS maakt gebruik van WGS84. Geografische software converteerd dit signaal naar een projectie zoals UTM of het Rijksdriehoekstelsel (RD) zoals wij dat in Nederland kennen (dus Peter, jou verhaal is neit geheel correct). Per land is de projectie anders door o.a. hoogteverschillen en de vorm/bolling van de aarde. Hier zit een heel complexe uitleg achter waar ik verder niet op in zal gaan.


Helaas klopt je verhaal niet helemaal..

GPS maakt gebruik van zijn eigen systeem om een positie op aarde te bepalen.  (Wat en hoe zal me een worst wezen) Om deze positie te kunnen gebruiken zal die eerst in een gestandaardiseerde norm gezet moeten worden. Dit KAN WGS84 zijn maar ook European 1950 of Zanderij. In de setup van je GPS kan je deze instellen. Je hebt keuze uit meer dan 50 soorten.
Het is belangrijk dat de gekozen output overeenkomt met je kaartprojectie. Dus is je kaart WGS84 dan moet de GPS ook op WGS84 ingesteld worden anders klopt de weegegeven positie niet.
De meeste kaarten zijn inderdaad WGS84 maar voor de kaarten van de hydrografische dienst (1800 serie) is tot 2000 gebruik gemaakt van European 1950 Mean.

Groeten,

Ton.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2005, 21:33:36
Ik heb zelf een tijdje een speciale PDA gehad met ingebouwde GPS-ontvanger:


In het GPS-scherm was duidelijk te zien dat hij oosterlengte en noordebreedte (WGS84) aangaf maar het GIS-programma gaf dmv een conversiebestand mijn positie in RD-coordinaten weer.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2005, 21:56:27
Ik heb zelf een tijdje een speciale PDA gehad met ingebouwde GPS-ontvanger:

Jeetje da's nogal een apparaat. Deze is wat kleiner (heb ik zelf) :



Groeten, Peter.