Ik denk dat het niet te veel detail is. Ik zou zeggen, steek van wal?
Goed, dan. Om te beginnen met een belangrijk detail.
(Disclaimer: alles wat volgt is in de context van de veiligheidscontroles volgens de luchtvaartwet. Het gaat dus niet over beveiligers in andere gebieden van een Luchthaven)
- De controles op Luchthavens zijn juridisch niet op vrijwillige basis, omdat de luchtvaart wet passagiers verplicht om die te ondergaan.
(Wat weer niet betekend dat een beveiliger een bevoegdheid heeft om personen fysiek te dwingen.)
De personen die aan boord gaan van een luchtvaartuig, zijn verplicht:
a. zich te onderwerpen aan een controle als bedoeld in artikel 37f, eerste lid en tweede lid, onderdeel b en
b. medewerking te verlenen aan de handelingen ter uitvoering van de verplichting, bedoeld in artikel 37hb, onderdeel a tot en met c.
Artikel 37f eerste lid beschrijft controle van passagiersHet niet meewerken met die controles is dan ook een strafbaar feit, met een
strafbepaling die is vastgelegd in diezelfde Luchtvaartwet.
Verder, een aantal verschillen voor de beveiliger zelf:
- Uit de verplichting en strafbepaling vloeit voort dat een beveiliger, als burger, iemand die niet mee wil werken aan kan houden. Iets wat een beveiliger bij een evenement niet mag, als iemand de controle weigert.
- Klachten over Veiligheidspersoneel hoeven niet gericht te zijn aan de luchthaven of werkgever, maar kunnen ook formeel aan de Commandant KMar gericht worden. De Minister van Veiligheid (voorheen Justitie) is dan verantwoordelijk voor de afhandeling van de klacht, met alle toeters en bellen die volgens Wet algemeen bestuursrecht daar bij horen.
- De Luchtvaartwet stelt de controle, en de beschreven methodes. ook verplicht voor de exploitant. Een beveiliger die namens de exploitant optreed is dus ook verplicht om de beschreven "methodes" te gebruiken. Juridisch gezien is het bewust niet (correct) uitvoeren van die controles dus ook strafbaar. Ook dit geldt niet voor controles bij een evenement.
- Voor controles die verder gaan dan beschreven in de Luchtvaartwet is wel toestemming nodig.
Nogmaals:
Dit zijn juridische details die in de praktijk niet altijd een grote rol spelen. Het vragen om toestemming voorkomt juist veel juridische rompslomp. Want wanneer
Er zijn mij ook geen zaken bekend die puur draaien om het niet meewerken aan de toegangscontrole, of beveiligers die vervolgd worden voor het niet voldoen aan de luchtvaart wet
.
Voor passagiers is er dus wel degelijk sprake van dwang (wettelijke verplichting), maar een beveiliger mag geen geweld gebruiken om handhaving af te dwingen. Iets wat AO's wel (gedeeltelijk) mogen, indien er sprake is van een gegronde reden voor fouillering.