Supporter Ajax-Barcelona zwaargewond na val van tribune in gracht Arena - Amsterdam 26-11-2013

Auteur Topic: Supporter Ajax-Barcelona zwaargewond na val van tribune in gracht Arena - Amsterdam 26-11-2013  (gelezen 18626 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Citaat van: thetwin84 link=msg=1223468 date=1385578901
Het is een bekend gegeven dat "wachten" lang duurt...
Wanneer er iemand gewond is en er is een EHBO'er bij die wacht op een ambulance dan duurt dit "lang"
Al is het maar 2 a 3 min dan is dat lang...

En als je als omstander niets kunt doen en het so niet kan helpen en ook nog is een beetje teveel alc achter de kiezen hebben dan duurt alles nog veel langer!
Tja, de omstanders zien een steward die gaat kijken, vervolgens weer weg loopt om hulp te gaan halen (niet in bezit van porto), dus in de ogen van de omstanders het slachtoffer 'hulpeloos' achter laat.
Dan komt er vervolgens een tweede steward bij die ook eigenlijk niks kan doen (ik bedoel, wat kun je met alleen EHBO hier nu uitrichten), wat dan weer over komt alsof hij wat doelloos erbij staat (in de ogen van de menigte dan).
Kortom, het is wel te begrijpen dat de omstanders uit 'machteloosheid en paniek' wat zaken gaan lopen roepen. Denk zelf dat het voor de hulpverleners in het algemeen niet zo vreemd zal zijn dat dit gebeurd...
Destijds met Koen Everink duurde het ook best wel 'lang' voor EMS ter plaatse was en het enige wat wij konden doen was de mensen op afstand houden en het slachtoffer proberen te kalmeren (voor zover dat mogelijk was). In paniek en door hulpeloosheid en woede (vanwege het incident) werd er toen ook van alles naar ons hoofd geslingerd...

Tis natuurlijk niet 'prettig' om te moeten aanhoren maar echt schandalig vind ik het niet van mensen die zelf in paniek zijn en op dat moment waarschijnlijk ook niet weten wat ze ermee aan moeten. (Soort van menselijke reactie...)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Misschien een hele vreemde vraag, maar er ligt echt heel veel bloed. Zouden dat liters zijn? Zo ja, met zoveel bloedverlies zou je toch snel in een shock raken? Het lijkt er wel uit te stromen joh..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Hoofdletsels gaan bijna altijd gepaard met veel bloedverlies.
En dan heb ik het nog niet eens over inwendig bloedverlies.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
wie zegt dat hij niet met shock is afgevoerd.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1223529 date=1385586970
wie zegt dat hij niet met shock is afgevoerd.

Dat wordt ook niet gezegd, ik vraag of hij met zoveel bloedverlies in shock raakt.. beetje een waardeloze toevoeging dit..

Ben benieuwd wat de kenners hiervan zeggen. Ik heb er weinig ervaring mee..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: FF4266 link=msg=1223532 date=1385587117
Dat wordt ook niet gezegd, ik vraag of hij met zoveel bloedverlies in shock raakt.. beetje een waardeloze toevoeging dit..

Ben benieuwd wat de kenners hiervan zeggen. Ik heb er weinig ervaring mee..
http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Shock
Ik heb maar even terug gegrepen naar Wiki, en met ernstig bloedverlies kom je inderdaad in shock terecht. Gezien de plas bloed, lijkt mij het gevaar van een shock zeker aanwezig. :-\


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1223415 date=1385569855
Onder applaus. Yeah right. Nadat de hulpveleners eerst een serie scheldwoorden naar hun hoofd kregen geslingerd; om te janken.

Filmpje op Dumpert: http://www.dumpert.nl/mediabase/6573901/89153e77/hulpverleners_arena_de_tiefus_gescholden.html
Voetbalpubliek, wat verwacht je.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Een ingezonden antwoord vanuit de medische tak:

Citaat
* Tot een halve liter bloedverlies: Geen veranderingen in bloeddruk, geen mentale veranderingen, normale ademhalingsfrequentie. De hartslag is lichtelijk versneld. De ambulancedienst zal een infuusje prikken.
* Tot anderhalve liter bloedverlies: Lichte daling van de bloeddruk, subtiele verandering van gedrag (onrustig/angstig), versnelde pols (100 - 120/minuut). De ambulancedienst zal een infuusje prikken.
* Tot twee liter bloedverlies: Lage bloeddruk (zowel de boven- als onderdruk), versnelde ademhaling (meer dan 20/min), versnelde pols (boven 120/minuut). De ambulancedienst zal een infuusje prikken, echter is aanvulling met bloedtransfusie noodzakelijk.
* Meer dan twee liter bloedverlies: Levensbedreigende situatie, alle klassieke kenmerken van shock zijn aanwezig. De huid is koud, bleek en klam. Deambulancedienst zal een infuusje prikken, echter is aanvulling met grote hoeveelheden bloedvervangers en bloedtransfusie noodzakelijk. Als het lukt om de patient te blijven vullen is een spoedoperatie door een chirurg vaak noodzakelijk om het leven te redden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 27 november 2013, 23:46:42
Bijeenkomst n.a.v. val supporter

27 november 2013

Dinsdagavond is tijdens de Champions League-wedstrijd Ajax - FC Barcelona een supporter vanuit de eerste rij van vak 126 naar beneden gevallen en zwaar gewond geraakt. Naar aanleiding van dit schokkende incident nodigt Ajax iedere toeschouwer uit die behoefte heeft om hierover na te praten.
Bij deze bijeenkomst zullen onder andere mensen van Ajax, de Amsterdam ArenA en de medische en professionele hulpverlening aanwezig zijn. De bijeenkomst wordt donderdagavond 28 november om 19:00 uur gehouden en vindt plaats in het Supportershome nabij de ArenA.

Vanwege het gevoelige karakter van de bijeenkomst wordt aanwezigheid van media hierbij niet op prijs gesteld.

Tekst: Ajax.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #29 Gepost op: 28 november 2013, 08:24:04
Citaat van: Live link=msg=1223583 date=1385592402
Bijeenkomst n.a.v. val supporter

Ik vind de laatste regel van de supporters vereniging van deze voetbal club wel heel vreemd.

Tijdens het incident is er genoeg media aanwezig (buiten de voetbal supporters).

N.a.v. de beelden die de hele wereld over gegaan zijn, nu ineens zeggen "gevoelig karakter"  geen media gewenst ?

Dat kan duiden op GEEN ongeluk maar opzet in het spel.

Anders laat je toch de vrije nieuwsgaring toch zijn werk doen.. Het is aan de journalisten zelf om te bepalen hoe integer men met de informatie omgaat.

Men zorgt nu voor meer aandacht dan wellicht gehoopt / gewenst.


Wie is het mijn stukje eens OF wie heeft er een andere invalshoek ?