Kwaliteit ambulancezorg in Amsterdam is ver onder de maat volgens abvakabo en IGZ

Auteur Topic: Kwaliteit ambulancezorg in Amsterdam is ver onder de maat volgens abvakabo en IGZ  (gelezen 17691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Ambulancezorg in Amsterdam is ver onder de maat'

AMSTERDAM De gezondheid van patiënten die in Amsterdam en omstreken acuut een ambulance nodig hebben, is in het geding. Vakbond Abvakabo FNV spreekt na signalen van ambulancemedewerkers van een 'alarmfase'.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
In het artikel staat dat driekwart van het personeel vindt dat de kwaliteit onder de maat is.

Enkele van de problemen die worden genoemd:
* werkdruk die te hoog is
* slechte samenwerking met huisartsen en meldkamer
* directie mist het vertrouwen van personeel

RAdeR

• Senior gebruiker
Kwaliteit van zorg bij Ambulance Amsterdam steeds verder onder druk

De kwaliteit van zorg en de kwaliteit van het werk bij Ambulance Amsterdam staan steeds meer onder druk. Dat blijkt uit een intern onderzoek van de Amsterdamse zorgorganisatie, in handen van Abvakabo FNV. De vakbond vindt dat er snel orde op zaken moet worden gesteld bij Ambulance Amsterdam.

Onderzoeksbureau Panteia hield een uitgebreid onderzoek onder de medewerkers van Ambulance Amsterdam. Het rapport is niet openbaar, maar ambulancemedewerkers slaan via hun vakbond alarm. Er is sprake van toenemende ontevredenheid over de leiding, een steeds hogere werkdruk en geen goede planning van in te zetten ambulances. De werknemers maken zich daardoor ernstige zorgen over de kwaliteit van ambulancezorg in Amsterdam.

Dochterbedrijf
De problemen spelen al langer en worden nu nog eens door dit onderzoek uitgebreid beschreven en chronologisch op een rijtje gezet. Met name de samenvoeging van ambulancedienst van de GGD en de VZA lijkt niet aan de ingezette koersverbetering te voldoen. Ambulance Amsterdam is een jaar geleden overgegaan in private handen, daarvoor viel het gewoon onder de gemeente. Sinds Ambulance Amsterdam een dochterbedrijf is van het AMC, staat de kwaliteit steeds verder onder druk.

Verbetersuggesties
Het rapport bevat een scala aan verbetersuggesties die door Abvakabo FNV ook al eerder zijn gesignaleerd en bij de directie zijn aangekaart. Het bevestigt het beeld van een zorgelijke ontwikkeling waar snel een einde aan moet komen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: RAdeR link=msg=1223293 date=1385536669

Geweldig, de hele ambulancedienst over in private handen, een WOB verzoek om de waarheid boven tafel te krijgen heeft dan geen enkele zin....

Ben benieuwd of V&VN Ambulancezorg zich al gemeld heeft...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

RAdeR

• Senior gebruiker
Wethouder bezorgd over Ambulance Amsterdam

De Amsterdamse wethouder Eric van der Burg (Zorg en Welzijn) maakt zich zorgen over de kwaliteit van het ambulancevervoer in de hoofdstad. Hij neemt ook geen genoegen met een sussend e-mailtje dat de directie van Ambulance Amsterdam hem woensdagmiddag stuurde tijdens de gemeenteraadsvergadering.

Op mondelinge vragen van de SP antwoordde Van der Burg dat hij zich hoogstpersoonlijk met de kwestie gaat bemoeien en het niet als een interne aangelegenheid beschouwt. Hij gaat onder meer de medewerkersonderzoeken opvragen waaruit blijkt dat de ambulancezorg in Amsterdam en omstreken ver onder de maat is. Hij wil ook weten wat de Inspectie voor de Gezondheidszorg van de alarmerende rapporten vindt.
lees verder

Bart v Wijk

• Arts
  • Forum gebruiker
Citaat van: RAdeR link=msg=1223292 date=1385536577

Enkele van de problemen die worden genoemd:
* slechte samenwerking met huisartsen

Hiermee zal ik gerust ook kritiek op mijn hals halen, Er zijn echter wel 2 welwillende partijen nodig voor een goede samenwerking. Vanuit de HAP gaan ook verhalen op om eens bij elkaar te komen om elkaars werkwijzen en handelen of niet handelen beter te kunnen begrijpen.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1223445 date=1385573754
Hiermee zal ik gerust ook kritiek op mijn hals halen, Er zijn echter wel 2 welwillende partijen nodig voor een goede samenwerking. Vanuit de HAP gaan ook verhalen op om eens bij elkaar te komen om elkaars werkwijzen en handelen of niet handelen beter te kunnen begrijpen.
Dat staat buiten kijf, veel dingen gaan mis door communicatie... maar meestal niet met de HAP, dat gaat over het algemeen wel goed :)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Geweldig, de hele ambulancedienst over in private handen, een WOB verzoek om de waarheid boven tafel te krijgen heeft dan geen enkele zin

Niet per se, als een private partij beleid uitvoert dat onder de verantwoordelijkheid valt van een bestuursorgaan, dan valt data wat gedeeld wordt met dat orgaan, in principe onder de Wob.
Voorbeelden zijn rapportages over uitvoeren van afgesproken taken etc...
(details zijn ingewikkelder, met veel uitzonderingen. Privatisering betekend echter niet dat er geen openheid van bestuur meer bestaat.)

Wat ik me wel afvraag, in hoeverre valt de verantwoording voor de uitvoering van de ambulancedienst onder een Amsterdamse wethouder?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Citaat van: zwelgje link=msg=1223920 date=1385716411
Wat ik me wel afvraag, in hoeverre valt de verantwoording voor de uitvoering van de ambulancedienst onder een Amsterdamse wethouder?
Als de zorg weggehaald is bij de GGD kan ik mij dit wel voorstellen dat hij er zich mee bemoeid.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zorgen bij wethouder over kwaliteit ambulances
Zorgen bij wethouder over kwaliteit ambulances
AT5
Gepubliceerd op 29 nov 2013
Citaat
Zorgen bij wethouder over kwaliteit ambulances in de stad. Lees verder: http://www.at5.nl/s/uii

Ambulancepersoneel is vertrouwen in directie kwijt
Ambulancepersoneel is vertrouwen in directie kwijt
AT5
Gepubliceerd op 28 nov 2013
Citaat
Zelf ambulances schoonmaken, slecht materiaal, te hoge werkdruk. Ambulancepersoneel is vertrouwen in directie kwijt. Lees verder: http://www.at5.nl/s/ugs
Samen sterk in de hulpverlening!