Ik had een vraag over de verplichting danwel eis bij het hebben van een nooduitgang/route in een gymzaal op een school, ik noemen gaan namen maar het gaat om de volgende situatie.
Een basisschool heeft een inpandige gymzaal die voorzien is van 1 toegang, die grenst aan de gang. De ramen aan de buitenzijde zijn hiervoor aangepast (veiligheidsglas). De gymzaal wordt gebruikt door kleutergroepen in de leeftijd 4 t/ 6 jaar met 1 begeleider, in het geval van een calamiteit moet de begeleider nu als de gang niet meer begaanbaar is het veiligheidsglas kapot zien te maken. Nu lijkt het mij zeer onwenselijk om dit in een ruimte met kleine kinderen te doen, zeker in combinatie met paniek en huilende kinderen.
Mijn vraag is dus, zijn hier standaard eisen voor danwel richtlijnen te vinden, tijdens de jaarlijkse oefening wordt deze ruimte nooit gebruikt. Kan je een veiligheidsraam makkelijk inslaan met een speciale hamer of dient er een voorziening gemaakt te worden.
Ik hoop dat jullie de situatie begrijpen en mij een passend antwoord kunnen geven.