0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
MEPPEL - Waterschappen zetten de gemalen weer aan - en daarmee is het over en uit met het schaatsen op natuurijs.In de nacht van zaterdag op zondag is de dooi ingevallen, en zondagmorgen hebben de waterschappen de gemalen weer aangezet. Als gevolg daarvan is het water in kanalen en meren weer gaan stromen. En dus wordt het ijs op veel plaatsen snel dunner - en daarmee levensgevaarlijk.
Gemeente Zuidplas @ZuidplasSchaatsen op de Rottemeren wordt afgeraden vanwege de slechte conditie van het ijs. Kijk op KNSB.nl voor locaties. #zuidplas10:42pm · 25 Jan 13Jan van Leeuwen @JvanLeeuwen_RR#GHOR stand by bij #Rottemeren vanwege de te verwachten schaatsdrukte. Gnk-C, rapid responders. Klaar staan voor hen die hulp behoeven.10:50am · 26 Jan 13
Hier ook twee foto's die door mij zijn gemaakt vanmiddag;
In het bovenstaande filmpje geeft de RAV aan dat zij zelf de coördinatie willen houden over slachtoffervervoer op het ijs en dat men niet wil dat andere diensten cq. ijsclubs met slachtoffers "gaan slepen"...Hier zit deels wat in als het gaat om ernstige slachtoffers, ik snap ook zeker wat men ermee wil, maar dan zou een ijsclub volgens de RAV niet iemand van het ijs kunnen halen met een fractuur o.i.d. Dit is natuurlijk totale onzin, het gevaar op onderkoeling is zeer groot en het zolang er geen ernstig letsel is is de eerste prioriteit om iemand aan de kant te krijgen. In ernstige gevallen kan eerst de ambulancedienst worden afgewacht, maar dit hoeft nog niet te betekenen dat alleen de ambulancedienst slachtoffers kan c.q. mag vervoeren op het ijs. In de eerste casus wil je z.s.m. hulp ter plaatse hebben, of dit nou de lokale ijsclub is of een boer met een quad maakt niet veel uit. Het liefst heb je natuurlijk een waterreddingsdienst die op het ijs kan werken en/of een ambulance eenheid, maar die liggen ook niet voor het oprapen... Denk even aan de situatie van het strand; De reddingsbrigade treedt daar als firstresponder op, vervoert de slachtoffers en bij ernstig letsel komt daar de ambulance ter plaatse voor uitgebreide medische verzorging. Bij minder ernstig letsel wordt er door de RB zelf uitbehandeld of wordt men zelfstandig doorverwezen. Daarvoor gaat de ambulancedienst toch ook niet met 4x4 voertuigen rijden... Met betrekking tot het grote plaatje; Bij incidentbestrijding op het ijs komt veel meer kijken dan even met een scooter ernaartoe, persoon in het bakkie en weer terug kachelen. Dat is alleen het geval op zeer betrouwbaar ijs, in rustige weersomstandigheden, bij een standaard patiënt en waarbij iemand goed bereikbaar is... Op het ijs werken is per definitie gevaarlijk en daarom wordt er bij waterdiensten uitgebreid op geoefend. Het optreden van die waterdiensten kan ook veel verder gaan, zoals het werken op onbetrouwbaar ijs, het redden van drenkelingen, het opsporen van vermiste personen en dergelijke. Daarnaast zijn wij uitgerust met de benodigde persoonlijke beschermingsmiddelen, zo is een waterdicht overlevingspak wel het minimale wat je aan moet hebben op groot water... Kortom, ik vind het een prima initiatief en ook iets om van te leren, ik zou het alleen persoonlijk liever in een andere setting zien: Een professionele dienst (rb/brw/knrm/etc) welke zorg draagt voor incidentbestrijding op het ijs, incl vervoer in nauwe samenwerking met de RAV. Daarmee kom ik meteen op de prestige projecten, deze situatie is te vergelijken met de zogenaamde "ambulanceboot" die in de regio Friesland actief is. Ook een goed initiatief, maar ik en diverse andere waterredders kijken er toch met argusogen naar... In plaats van dat er wordt gekeken naar een goede oplossing op het gebied van waterhulpverlening komt de ambulancedienst met een bootje (Wauw kijk wij hebben een primeur!....) Dat is leuk om met 30 graden en windkracht 2 iemand van een bootje af te halen, maar inzetten onder moeilijke omstandigheden zijn van een heel ander kaliber...