Voor het accurate alarm misschien niets, behalve dan het verschil brandgerucht en brand woning. Bij brandgerucht is het niet zeker of er wel brand is. Men ruikt iets, denkt iets te zien, maar allemaal onduidelijk. Dan gaan we dus eerst goed uitvragen alvorens te alarmeren(het verschil tussen brandgerucht en brand woning is zo'n 7 voertuigen namelijk)..
Maar voor het specifiekere gebeuren is het inderdaad relevant extra vragen te stellen. Denk aan kleur rook(wat zegt het je als de rook grijs, wit, zwart of geel is?), etage, welke ruimte, aard bebouwing etc. Toch wel fijn als je dat mee kunt geven aan de bevelvoerders onderweg.. Ik heb ook wel eens woningbranden aan de lijn voor een minuut of 3 (ondertussen wel al gealarmeerd), gewoon om een zo goed mogelijk beeld te vormen van het complete incident.
Ga ik toch weer eventjes offtopic:
Rijst bij mij wel de vraag, gebeurt dat niet in Belgie? Is het daar een kwestie van adres, brand, rijden maar, en de brandweer zoekt het maar ff uit ter plaatse?
Wat is de opleidingsachtergrond van centralisten in Belgie? Tevens manschappen of bevelvoerders met ervaring?