Voor het accurate alarm misschien niets, behalve dan het verschil brandgerucht en brand woning. Bij brandgerucht is het niet zeker of er wel brand is. Men ruikt iets, denkt iets te zien, maar allemaal onduidelijk. Dan gaan we dus eerst goed uitvragen alvorens te alarmeren(het verschil tussen brandgerucht en brand woning is zo'n 7 voertuigen namelijk)..
Owkay, dat vind ik al een leerrijk verschil. Jullie gaan dus echt doorvragen vooraleer te alarmeren. Dat doen wij dus anders. Een 'brandgerucht' (bij ons classificatie
BR: brandgeur/rook) is bij ons qua inzet hetzelfde als daadwerkelijke brand (
BR: brand gebouw) ==> commandowagen + 2 TS'en + 1 AL + 1 TW. Dat doorvragen doen wij niet (meer) omdat we van mening zijn dat je veel te veel tijd verliest met zo een zaken. Iemand die bijvoorbeeld 's nachts een brandgeur in een appartementsgebouw meldt, is voor ons meteen uitruk, niet twijfelen. Tegen de tijd dat die brave melder eventueel dat pand heeft doorzocht en naar die kelder is gewandeld (liften niet te gebruiken
) om die bron op te sporen en één-en-ander te verifiëren, is die TS daar al en zullen die experten met ademlucht wel die verkenning doen. Voor hetzelfde geld trekt die brave jongen daar nog een deur met daarachter een vuurzee open en heb je nog meer hommeles. We zoeken het dus liever zelf uit met een thermische camera of een bijl om dat vals plafond open te breken. In de meeste gevallen zou er na een kwartier telefonisch gepalaver toch een TS worden gestuurd omdat men er niet wijs uit geraakt.
Maar voor het specifiekere gebeuren is het inderdaad relevant extra vragen te stellen. Denk aan kleur rook(wat zegt het je als de rook grijs, wit, zwart of geel is?), etage, welke ruimte, aard bebouwing etc. Toch wel fijn als je dat mee kunt geven aan de bevelvoerders onderweg.. Ik heb ook wel eens woningbranden aan de lijn voor een minuut of 3 (ondertussen wel al gealarmeerd), gewoon om een zo goed mogelijk beeld te vormen van het complete incident.
Ga ik toch weer eventjes offtopic:
Rijst bij mij wel de vraag, gebeurt dat niet in Belgie? Is het daar een kwestie van adres, brand, rijden maar, en de brandweer zoekt het maar ff uit ter plaatse?
Ja, eigenlijk wel. Als ik zo iemand aan de lijn kreeg, wilde ik weten:
1) WAT staat er in brand (heel simpel: auto, huis, caravan)? Eén woord is voldoende ==> ik tik enkele letters in in het juiste veld en het correcte type noodhulp komt tevoorschijn.
2) WAAR gebeurt het? (heel simpel: straat en gemeente)? Dat weten oproepers/bewoners vaak nog wel, dat huisnummer volgt eventueel later wel ==> ik tik dat in, één muisklik en die pagers gaan af. Dankzij gebruiksvriendelijke software doe je dat op 15 à 20 seconden. Die info uit een beller krijgen lukt meestal nog wel, dat zijn rudimentaire zaken.
Achter het gekozen noodhulptype zit een standaarduitruk, die wagens worden meteen automatisch gealarmeerd, er wordt altijd ademlucht aangedaan en die mannen vertrekken. En al die zaken zoals gele of zwarte rook zien ze wel als ze aankomen. Ademlucht hebben ze toch aan en die bevelvoerder kan dat beter met zijn eigen ogen inschatten. Uiteindelijk is bij zo een brand datgene wat zo een melder vertelt ofwel onbetrouwbaar ofwel is het al lang achterhaald bij aankomst en is die zwart rook al geel of is dat gebouw ondertussen al ingestort of nog iets anders. Allemaal tijdverlies. Enkel de aanwezigheid van mensen in het gebouw wordt ASAP gemeld maar ook niet meer dan dat.
Wat is de opleidingsachtergrond van centralisten in Belgie? Tevens manschappen of bevelvoerders met ervaring?
Doorgaans een mengeling van brandweermensen en burgers, die beiden ongeveer een jaar "meldkameropleiding" hebben gevolgd. Eerlijk gezegd, in mijn ervaring presteren de burgers trouwens beter dan de brandweermannen maar dat heeft bij ons verschillende redenen.