Ze hebben niet voor niets beroeps gekozen. Die moeten ook vaker een groter gebied dekken. Dus dat is echt onzin. Er moet gewoon zo snel mogelijk gealarmeerd worden bij dringende zaken. Het systeem kan dat in principe. Het ligt aan de gebruiker die het systeem bediend.
Bij mij in de regio is er 1 beroeps (regio)kazerne met een dekkingsgebied van ongeveer 30 km in een straal, die alleen overdag bemand is en hiervandaan 15 km verder zit.
De eerste dekking wordt gedaan door de vrijwilligerskorpsen in de omliggende gemeentes die soms meer dan 6 km moeten afleggen om bij een incident te komen.
Als je dan de norm wilt halen, moet je toch met dat rode gevaarte aardig door kachelen.
En dan gaan er ook nog kleine kazernes opgeheven worden waardoor die langere afstanden soms alleen maar langer worden.
Dus als je bij het aannemen van een melding je korps met een vooralarm richting kazerne kan laten gaan tijdens het uitvragen, dan lijkt dit mij pure tijdwinst.
Na het uitvragen kan dan een definitief alarm gegeven worden met een eventuele opschaling.
De kans dat je dan met je eerste voertuig binnen de norm bij het incident bent (want daar gaat het uiteindelijk om) neemt in mijn ogen dan maar alleen toe.
Correct me if i'm wrong......, ik ben immers een geïnteresseerde en geen vakman in deze.
Ik juich het alleen maar toe dat men probeert om nog ergens wat tijd te winnen....... want aan de manschappen (vrijwillig of beroeps) gaat het niet liggen, die zullen zich toch zo snel mogelijk richting incident begeven.
Waarvoor hulde