Plaats hier foto's van Landrover voertuigen

Auteur Topic: Plaats hier foto's van Landrover voertuigen  (gelezen 139527 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #180 Gepost op: 25 februari 2006, 10:16:48
Jeroen

het verhaal rond de UR416 voertuigen is mijn nu duidelijk. maar het andere wat je me nu meld. kijk ik toch wel van op. ik ben nu toch wel benieuwd hoe die twee Landrover pantserwagens van politie Haarlemmermeer er uit zagen. en dan het gene wat je meld van net na de oorlog in den Haag. waren dit wagens van de Haagse politie of hoorde deze bij de Marechaussee.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #181 Gepost op: 25 februari 2006, 10:50:11
De Land Rover die van Haarlemmermeer zou zijn was van het type: Shorland MK3 Armoured Patrol. Of dit voertuig inderdaad van deze GPwas, weet ik niet, het werd me verteld. Zeker weet ik dat er een GP logo op de deur stond. Ik heb hier foto's van, maar die zijn niet van mij. Dus geen idee of dit lopt. Ik weet alleen zeker dat er vier van dit type waren met opvolgende kentekenplaten, daar bestaat namelijk een groepsfoto van.
De Halftrack was, wat ik begrepen heb, van Den Haag. Alleen weet ik wel zeker dat het voertuig in de garage van de Haagche politie stond en blauw was geverfd. De twee kleine Engelse Pantserwagens (helaas maar een onduidelijke foto en ook weer van iemand anders) waren blauw van kleur, werden gebruikt voor objectbewaking en zijn tegelijk midden jaren '70 van de vorige eeuw afgevoerd (heb ik bij staan kijken). Een vergelijkbaar voertuigje staat momenteel in het depot van het leger museum. Waarschijnlijk was dit een Daimler Ferret. Of de voertuigen daadwerkelijk van de GP Den Haag waren of uitgeleend door Binnenlandse zaken durf ik niet te zeggen. Voor zover ik weet worden dergelijke voertuigen eigenlijk altijd door BZ aangeschaft en vervolgens uitgeleend aan Den Haag. Dat geld bijvoorbeeld ook voor de huidige pantserbakken voor de ambassadebewaking.

Jeroen


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #182 Gepost op: 27 februari 2006, 08:51:12
nog wat oplossingen wat betreft het verhaal over de Shorland pantserwagens van de Rijkspolitie en enkele andere pantserwagens welk dienst deden bij de politiediensten hierin Nederland. de beide Shorlands van de gemeentepolitie Haarlemmermeer zijn in 1988 vervangen door twee Mercedes-Benz Gelandewagen jeeps welk ook gepantserd waren. de gemeentepolitie Haarlemmermeer deed hiermee de bewaking van de buitenring om Schiphol mee. ik denk dat men misschien nog wel voor de geest kan halen dat als men bij de startbaan stond te kijken en een bepaalde luchtvaartmaatschappij ging landen of starten dat er dan een gepantserd voertuig naast de startbaan reed langs alle dagjesmensen en vliegtuigspotters. dat was dus de gemeentepolitie Haarlemmermeer. van de UR416 is bekend dat deze in 1976 een koepel kregen. daarnaast blijkt dat de Rijkspolitie in 1973 de beschikking kreeg over een serie van 8 stuks GKN Sankey AT104 pantserwagens. deze voertuigen zijn in die jaren vol op gebruikt bij allerei acties die toendertijd gebeurden. zo als o.a. bij de rechtszaken van verschillende gevaarlijke verdachtes. 
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #183 Gepost op: 27 februari 2006, 18:55:15
ik heb al eens de voorkant van de afbeelding laten zien hierop het forum. dus hierbij de achterkant met de pomp van deze Landrover 86 Carmichael autospuitje uit 1957. door het verhaal over de Shorlands kwam het er even niet van om hem te plaatsen dus bij deze.

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #184 Gepost op: 24 maart 2006, 16:12:11
even een up to date over de beide brandweer Landrovers van de Koninklijke Marine. beide wagens zijn inmiddels afgevoerd en staan bij de domeinen op Soesterberg. ze zullen binnenkort te koop worden gezet. wat er precies met de twee mobiele hospitaalwagens gaat gebeuren is mijn nog niet bekend. vermoedelijk worden deze elders ondergebracht. maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het exemplaar van MVK Valkenburg overgeplaatst word naar de marinehaven Den Helder.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #185 Gepost op: 16 april 2006, 19:10:55
Ik kreeg van iemand te horen dat er bij de poort van de voormalige Fokker fabriek op Schiphol een gepantserde Landrover zou staan. Heeft iemand een idee of dat klopt en weet iemand hier iets meer van? Is het bv een voormalige Shorland van Rijkspolitie of Marechaussee?
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #186 Gepost op: 16 april 2006, 19:24:04
ik zal eens kijken als ik in de buurt ben  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #187 Gepost op: 23 april 2006, 08:35:26
gisteren tijdens een dienstrit. heb ik nu zelf gezien dat er bij de poort van de voormalige Fokker fabriek een gepantserd Landrover staat. maar het was er niet een maar twee van deze gepantserde landrovers die hier stonden. ze zijn grijs van kleur en vierkant van uittelijk. het zijn dus geen Shorland modelen zo als gebruikt door de rijkspolitie en de marechaussee. ze doen mijn weer aan geldtransportwagens denken of een voertuig van een particulier bewakingsbedrijf. dit aangezien er een bewakingsbedrijf nabij Schiphol werkt welk met grijze voertuigen rijd. heeft iemand een idee wat dit voor wagens zijn en van wie ze zijn.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #188 Gepost op: 23 april 2006, 14:29:11
zijn ze grijs en langwerpig zeg maar? Niet hoog maar lang?
Dan zijn het waarschijnlijk geldwagens, die reden ook met Sail in de rondte!

Edit:

Gevonden  :D

http://www.tjoeten.be/D4/pages/d291_jpg.htm





GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #189 Gepost op: 23 april 2006, 17:22:25
Ja volgens mijn zijn dat de gepantserde Landrovers die ik gisteren zag staan. leuke site trouwens.
we weten nu dat het om geldtransportwagens gaat.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief