Brandweer haakarmvoertuig met schuimbluscontainer gekanteld Bonegraafseweg - Ochten 02-12-2013

Auteur Topic: Brandweer haakarmvoertuig met schuimbluscontainer gekanteld Bonegraafseweg - Ochten 02-12-2013  (gelezen 10530 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: SniperEye link=msg=1225381 date=1386151091
Weer een Volvo haakarmvoertuig. Was het niet dat bij deze voertuigen de container erg hoog op de wagen ligt waardoor topzwaar?
Zo op het oog ( van de leek ! ) lijkt het nog een imposante hoek ( kantelpunt ) wanneer de wagen terugstuiterd op 2 min. 44 van het filmpje.  Maar dan realiserend dat de haakarmbak nog uit het lood hangt en er daarvoor 2000 liter schuim in zat kennelijk toch te veel.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: bart007 link=msg=1225386 date=1386152367
Zo op het oog ( van de leek ! ) lijkt het nog een imposante hoek ( kantelpunt ) wanneer de wagen terugstuiterd op 2 min. 44 van het filmpje.  Maar dan realiserend dat de haakarmbak nog uit het lood hangt en er daarvoor 2000 liter schuim in zat kennelijk toch te veel.
Plus 8 ton water...


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: GLZ link=msg=1225547 date=1386173685
Plus 8 ton water...
Kwam ik inderdaad eerder tegen. Ik vroeg me af hoe dat is opgeslagen ? 2 units op de bodem ? Met wandjes of iets dergelijks tegen het klotsen ??
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: bart007 link=msg=1225548 date=1386173991
Kwam ik inderdaad eerder tegen. Ik vroeg me af hoe dat is opgeslagen ? 2 units op de bodem ? Met wandjes of iets dergelijks tegen het klotsen ??
Dat weet ik niet precies, maar je moet je voorstellen dat er een motor in die bak zit, een paar haspels en kasten met los materiaal en verder 10 ton water en schuim. Het grootste deel van die bak is dus gevuld met vloeistof. Ik neem aan dat er schotten in zitten want het is goed mogelijk dat de SBH half leeg vervoerd wordt na een klus.


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
ik ken die bocht en die is redelijk flauw, ik vind het raar dat hij daar is gekanteld,


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,364
Dit soort voertuigen (tankwagens en-containers zijn per definitie instabiel omdat de vloeibare lading altijd in beweging is, daarom is het zeer goed opletten geblazen bij het nemen van bochten en bij uitwijkmanoeuvres. Vwb total-loss: als de flenzen van de chassisbalken vervormd zijn kun je hem weggooien; komt nooit meer door de keuring heen...


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Waarom überhaupt schuim en water in een bak vervoeren en niet in een ronde tank? Ik neem aan dat tankwagens voor gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld niet voor niets zo ontworpen zijn, dus waarom ook niet voor water en schuim...


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,364
Daar gebeurt, zeker als ze niet tot de maximale vullingsgraad geladen zijn precies hetzelfde mee; tanks zijn doorgaan cilindrisch van vorm omdat je ze dan met behulp van lucht- of stikstofdruk kunt lossen.


STIMP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
    • Persoon Schadeherstel en Carrosserie BV
Citaat van: André Welten link=msg=1225654 date=1386187857
Dit soort voertuigen (tankwagens en-containers zijn per definitie instabiel omdat de vloeibare lading altijd in beweging is, daarom is het zeer goed opletten geblazen bij het nemen van bochten en bij uitwijkmanoeuvres. Vwb total-loss: als de flenzen van de chassisbalken vervormd zijn kun je hem weggooien; komt nooit meer door de keuring heen...

Zie mijn website. Zeer veel gekantelde voertuigen kunnen wij gewoon richten. Ongeacht of de flenzen krom zijn. De vraag is alleen: tot hoever wil de verzekering het herstel vergoeden.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Adriaan1988 link=msg=1225588 date=1386180611
ik ken die bocht en die is redelijk flauw, ik vind het raar dat hij daar is gekanteld,
Maar lag het aan die bocht, of aan iets anders? Misschien een andere weggebruiker of modder of andere gladheid bijvoorbeeld?