Middel hulpverlening Dinxperlosestraatweg (N819) - Aalten 05-12-2013

Auteur Topic: Middel hulpverlening Dinxperlosestraatweg (N819) - Aalten 05-12-2013  (gelezen 6577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
p2kflex
17:30:24 05-12-13GROUP-1PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : : Dinxperlosestraatweg - N819 : 4,0 Aalten 8991 9433
0803092BRW Noord- en Oost-Gelderland (Dinxperlo) (Alle Blusploegen)
0803083BRW Noord- en Oost-Gelderland (Dinxperlo) (Bevelvoerder)
0803085BRW Noord- en Oost-Gelderland (Dinxperlo) (Kazernecode)
0803110BRW Noord- en Oost-Gelderland (Dinxperlo) (Lichtkrant)
0806468BRW Noord- en Oost-Gelderland (Dinxperlo) (TS 9433)
0803066BRW Noord- en Oost-Gelderland (Monitorcode Achterhoek Oost)
0803071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (Infocode klein Incident)
0805870BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OVD Achterhoek Oost piket)
0806240Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
p2kflex
17:31:29 05-12-13GROUP-2Prio 1 Ongeval Wegvervoer Letsel Dinxperlosestraatweg - N819 4,0 Aalten
0830999Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
0830220Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Achterhoek)
p2kflex
17:39:24 05-12-13GROUP-1PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : : Dinxperlosestraatweg - N819 : 4,0 Aalten 9471 9431 (HV: middel)
MHV0803043BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (Bevelvoerder)
MHV0803046BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (Blusploeg 1)
MHV0803047BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (Blusploeg 2)
MHV0803048BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (Blusploeg 3)
MHV0806462BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (HV-2 9471)
MHV0803045BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (Kazernecode)
MHV0803070BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (Lichtkrant)
MHV0806460BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (TS 9431)
MHV0803066BRW Noord- en Oost-Gelderland (Monitorcode Achterhoek Oost)
MHV0803071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (Infocode klein Incident)
MHV0803072BRW Noord- en Oost-Gelderland (Aalten) (Infocode middel Incident)
MHV0806240Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)




Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426




Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #3 Gepost op: 6 december 2013, 08:49:14
De brandweerman die op 1:27 met de hydraulische stempel bezig is, zit op een niet geheel ongevaarlijke plaats.... Zo'n boom weegt al snel een ton of 10, en het zwaartpunt zit meestal niet in het midden van de stam. Kantelen / omrollen is dan ook niet uitgesloten. Een telekraan met een korte mast kan sneller en veiliger de stam liften, zodat de boom ontmanteld kan worden.
Mister Livingstone, I presume?


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #4 Gepost op: 6 december 2013, 09:09:40
Citaat van: Walker link=msg=1226152 date=1386316154
De brandweerman die op 1:27 met de hydraulische stempel bezig is, zit op een niet geheel ongevaarlijke plaats.... Zo'n boom weegt al snel een ton of 10, en het zwaartpunt zit meestal niet in het midden van de stam. Kantelen / omrollen is dan ook niet uitgesloten. Een telekraan met een korte mast kan sneller en veiliger de stam liften, zodat de boom ontmanteld kan worden.

Helemaal goed kan ik het niet zien maar aan de linker kant staat een trekker met frontlader tegen de boom. En gezien de communicatie tussen de brandweer collega's hebben ze goed contact met de bestuurder van de trekker. Natuurlijk heb je gelijk over de telekraan maar helemaal onveilig zou ik het niet noemen :).


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #5 Gepost op: 6 december 2013, 10:30:05
Ik denk dat er een wel overwogen keuze is gemaakt dat de bewuste persoon daar op veilige wijze zijn werkzaamheden kan verrichten.
- er staat een trekker met frontlader om de kroon van de boom te ondersteunen.
- kroon van de boom ligt rond een andere boom met een grote tak aan weerszijden van de boom waar hij tegen aanligt.
- Het autowrak dient ook nog als buffer

Al met al vind ik het allemaal wel loslopen wat de brandweermedewerker doet, ook blijkt uit de film de reden niet dat de man daar zit maar kan me voorstellen dat dit is om middels de vijzel het SO (helpen) te bevrijden.
Natuurlijk is een kraan een optie die beter is maar, niet op elke hoek van de weg staat een kraan... de boom is waarschijnlijk om gegaan vanwege de harde wind dus ook de kraan (ook met korte mast) vangt die zelfde (ruk)wind en wellicht stond de trekker wel om de hoek het is tenslotte een agrarisch gebied. Ook blijkt uit het filmpje niet of en hoe zwaar het SO verwond is en hoe ernstig de beknelling is geweest. Allemaal zaken die meespelen om te kiezen voor een bepaalde werkwijze.....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #6 Gepost op: 6 december 2013, 12:39:13
Enige doemdenken dat ik kan bijdragen is:
Als de boom op de auto rust, zit er naar mijn idee nog veel ruimte in de auto, om het als steunpunt op te geven en 40 cm in te zakken.
Dan is het ene offcentrische borgpunt van de vorklifter of hoogwerker ook onzeker.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #7 Gepost op: 6 december 2013, 15:42:51
ik vind de manier hoe de ram/vijzel ingezet staat meer iets voor de zeggen, ik zou hem niet "kaal"op de weg zetten. maar met de bijbehoorende plaat van bijv de velgenadapterset? kans op wegschieten is nu wel stukje groter?
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2013, 16:03:33
Citaat van: Walker link=msg=1226152 date=1386316154
De brandweerman die op 1:27 met de hydraulische stempel bezig is, zit op een niet geheel ongevaarlijke plaats.... Zo'n boom weegt al snel een ton of 10, en het zwaartpunt zit meestal niet in het midden van de stam. Kantelen / omrollen is dan ook niet uitgesloten. Een telekraan met een korte mast kan sneller en veiliger de stam liften, zodat de boom ontmanteld kan worden.
Zolang die boom op de auto ligt zal hij niet zomaar verder vallen, die auto houdt het zaakje keurig omhoog. De ram die moet je op de kale weg zetten. De pinnen die aan beide zijde van de ram zitten zullen zich vastgrijpen in het asfalt, ga je daar een plaat onder leggen zelfs een houten plaat zal het wegschieten alleen maar bevorderen.
In dit soort gevallen verdient de ram juist de voorkeur omdat je zeer gedoseerd de boom kan heffen. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #9 Gepost op: 6 december 2013, 16:04:25
Veel belangrijkere vraag, hoe sterk is deze ram als de tweede plunjer uitkomt ?? en is dat voldoende om te doen wat je wilt, ook als de last door schuiven etc toeneemt. Plaasting verdient ook geen dikke voldoende. Maar ja het S.O moet er wel uit....
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar