VRT: KOPPEN Engelbewaarders

Auteur Topic: VRT: KOPPEN Engelbewaarders  (gelezen 1586 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Gepost op: 14 juni 2005, 23:48:11
Engelbewaarders
 
"Een motorrijder omvergereden door een auto? Oké, mevrouw, het urgentieteam is onderweg." De centrale van de Samu, de medische spoeddienst in Parijs, draait op volle toeren.

Dokter Delpech en z'n team springen de ambulance in, binnen de tien minuten moeten ze ter plaatse zijn. De Samu krijgt tweeduizend oproepen per dag, bij de medische spoeddienst van de brandweer is het nog drukker, tot vijfduizend oproepen per dag. Koppen ging mee op stap met de medische urgentieteams van Parijs. Want als u in Parijs een ongeluk krijgt of onwel wordt, dan doen zij alles om u te redden. Hoe houden ze het vol, elke dag, tussen leven en dood?
 
 
"Oké, masseer maar. Oppassen, loslaten, want we gaan elektroshocks geven." Een man is ineengezakt in het station Montparnasse, z'n hart staat stil, hij is eigenlijk al dood als het urgentieteam arriveert, maar Hélène vecht tot het uiterste. Eerste elektroshock, geen reactie. Maar dan, bij de tweede shock, hervindt het hart z'n normale ritme. De patiënt die dood was, leeft weer, dankzij de engelbewaarders van de Samu. Hélène loopt nu nog stage, maar keert na haar studies zeker terug naar de Samu. "Je moet het voelen. De eerste keer dat ik voet zette in een ambulance, wist ik, dit wil ik doen."
 
 
Maar het loopt niet altijd goed af. Dokter Delpech en z'n team vechten voor een leven, maar de kansen zijn klein. Een motorrijder is door het rood gereden en frontaal op een auto gebotst. Hij ademt niet meer en z'n hart staat stil. "Eén miligram adrenaline per minuut, snel." Dokter Delpech probeert alles maar moet de harde realiteit onder ogen zien: "Oké, stop maar, we houden ermee op. De reanimatie stoppen, dat is een moeilijke beslissing, maar tegelijk een evidente, want je hebt geen alternatief."
 
 
"Bij de spoeddienst leer je hoe fragiel het leven is," zegt dokter Alain Gaffinel van de Samu. "Het is een métier waar je je menselijkheid kunt uitdrukken, dat is zeldzaam, en dat bevalt me." Hij is in de metro, waar een man al aan z'n vijfde aanval van epilepsie is in minder dan een half uur, en in diepe coma is. "We moeten een beademingsbuisje inbrengen, terwijl hij hier op de grond ligt, da's heel delicaat, maar zulke situaties zijn we gewoon. Al wil dat niet zeggen dat we op ons gemak zijn." Sophie Lagrange is spoedarts bij de brandweer van Parijs. "Een klein meisje vroeg me waarom ik het hart van haar papa niet kon vervangen, dat gestopt was. Daarom doe ik het, opdat zoiets geen andere familie zou overkomen."
 
Donderdag 16 juni, 21.45 uur op VRT (één)  ;)

http://www.een.be/televisie1_master/programmas/e_kopp_r2005_a0437/index.shtml




DDJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2005, 21:22:46
Ga zo even kijken of het wat is


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2005, 22:25:08
1e 5 minuten gemist, maar de rest was zeker het kijken waard!


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2005, 12:27:57
Ik heb het ook gezien ja, het was zeker de moeite waard om te kijken, en als je zo per 24 uur 6000  :o :o meldingen krijg!!!

Dan weet je wel wat je te doen staat. ;)
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


ambudennis

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2005, 14:30:57
Ook ik heb het gezien, gewoonweg schitterend, iemand die al een uur geen hartritme meer heeft, weer tot leven brengen,

Knap werk  :)