Middel hulpverlening Dinxperlosestraatweg (N819) - Aalten 05-12-2013

Auteur Topic: Middel hulpverlening Dinxperlosestraatweg (N819) - Aalten 05-12-2013  (gelezen 6561 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 6 december 2013, 16:09:43
Citaat van: tower-ladder link=msg=1226237 date=1386342265
Veel belangrijkere vraag, hoe sterk is deze ram als de tweede plunjer uitkomt ?? en is dat voldoende om te doen wat je wilt, ook als de last door schuiven etc toeneemt. Plaasting verdient ook geen dikke voldoende. Maar ja het S.O moet er wel uit....
Ik heb zo de indruk dat ze de ram er meer als stut eronder hebben gezet, dan dat hij daadwerkelijk heeft moeten heffen gezien het dak van de auto. ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #11 Gepost op: 6 december 2013, 16:12:26
De ram is zo sterk als het kleinste oppervlak van de cilinder (meestal de tweede trap want dan komt de eerste eerst omhoog)
Daarnaast ben je druk afhankelijk want de formule vertelt ons F=PxA ofwel de kracht is het product van de druk vermenigvuldigd met het oppervlak.
De druk regel je middels een overstort / veiligheidsventiel....

Meestal zul je tussen de 10 en 20 ton hangen.... afhankelijk van de instellingen (ja veel sterker kan ook)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #12 Gepost op: 7 december 2013, 23:46:05
Deze ram kan met de laatste plunjer 8 ton tillen. De term eerste en tweede trap wordt gebruikt bij de opbrengst van de pomp, niet bij het aantal telescoopcilinders van hydraulische rammen.
Citaat
Ik heb zo de indruk dat ze de ram er meer als stut eronder hebben gezet, dan dat hij daadwerkelijk heeft moeten heffen gezien het dak van de auto
Dat maakt geen verschil, stutten met een voorwerp dat de kracht niet kan dragen is net zo gevaarlijk als tillen. Waarbij het laatste nog de waarschuwing heeft dat de cilinder niet meer uitschuift omdat de pomp de maximale druk levert, en de ram de last dus niet kan tillen.(olie wordt vanaf de pomp direkt terug gepompt naar de tank van de pomp(overdrukklep gaat open) Bij stutten, kom je er pas achter als de stut bezwijkt onder de last.
Verder wordt de ramcilinder hier scheef belast, en vooral bij telescoopcilinders is dit een KO, daar kunnen deze niet tegen.
Optie, kelderwinch (dommekracht) gebruiken, zijn sterker en robuuster, of onderstoppen en de oude 50 t vijzels van de Basis BZK bak gebruiken.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar