Mark, voor je verhaal is best wat te zeggen evenals het verhaal van red, het verhaal knijpt mij vooral omdat van verschillende andere (waarvan ik steeds probeer geen namen te noemen) wel gewoon met de stripping mogen rijden, of in elk geval nog niet zijn aangeschreven / aangepakt.
Het IFV maakt (lees zoekt) een probleem op basis van argumenten die uit de lucht gegrepen zijn, de gelijkenis is in het geval van de limo zo'n beetje onzin (er is mij over de limo al gezegd als dit een brandweerauto is ben ik een olifant) en men vergeet (ook ingeval van de wens ambu's) de doelstellingen van de voertuigen. Het ergste vind ik het nog dat juist middels dit soort voertuigen ook op een andere wijze de hulpverleners in de picture staan die mee helpt in het kader van respect hebben voor hulpverleners, het zijn in meer of mindere mate promotievoertuigen in de vorm van "we doen meer voor u dan u ziet of denkt, we staan midden in de maatschappij". In mijn optiek een belangrijk neven effect van deze (en vele andere) voertuigen die een taak hebben verricht binnen de hulpverlening.
In plaats van zwart wit een stukje regelgeving te willen handhaven kan het IFV er ook voor kiezen de meerwaarde van deze voertuigen voor de hulpverlening in te zien.
De regeldrift in Den Haag begint op deze manier buitensporige effecten te vertonen waar figuren (die kennelijk verder niet in de samenleving staan) zichzelf op een voetstuk plaatsen met argumenten die kant noch wal raken. Al zou een voertuig 1 op 1 een kopie zijn van een HV voertuig welke nog in dienst is dan nog heeft dit voertuig geen enkel extra recht in het verkeer zolang de uitrusting op het dak en onder de bumper niet gelijktijdig inwerking zijn, de uiterlijke gelijkenis mag er dan misschien zijn maar de functionele gelijkenis is er in de verste verte niet.
En wat gaat de volgende stap in de regel en handhavingsdrift worden.... kijkend naar de OGS op verschillende voertuigen strikt genomen mag een voertuig welke niet in dienst is bij een HV dienst al niet meer over OGS beschikken, dit betekent dus ook dat alle voertuigen die nu bij de diverse korpsen gebruikt worden voor evenementen en promotie niet mogen beschikken over OGS, de particulier wordt hier al op gehandhaafd, gaat men daar straks ook strenger op handhaven en de korpsen aanspreken....
De overheid, met het IFV voorop, draait op deze wijze elke vorm van goodwill door zowel de hulpverleningsdiensten als particulieren de nek om, in dit geval gaat het om de stripping en het beeldmerk (de OGS heeft het IFV geen moer over te vertellen) en door de kortzichtige wijze van handelen van het IFV voorzie ik dat er zeker een vervolg stap gaat komen, kijkend naar de nieuwe regelgeving betreffende blauwe lampjes per 1-1-2014 komt dat al sneller dan je denkt.
Ik vrees voor de goodwill, het erfgoed als zodanig en de inzet van de hulpverleners (binnen en buiten de HV) als men deze ontwikkelingen door zet. Met deze werkwijze jaag je een hoop medewerkers weg omdat er geen waardering meer lijkt te zijn voor je inzet als hulpverlener buiten je taakveld en dat moeten we in Nederland niet willen, zeker niet als hulpverleners.
@skippy,
In andere landen is het soms beter en soms nog erger maar overal, zelfs in het uiterst strenge oostenrijk, zijn er uitzonderings mogelijkheden.
In Duitsland bijvoorbeeld krijg je heel eenvoudig een ontheffing om aan evenementen te kunnen deelnemen (zelfs als buitenlander).
Een zelfde soort regelgeving kent Oostenrijk ook maar daar gaat het dan enorm moeilijk (je moet van alles en nog wat aan kunnen tonen) maar het kan.
In België weet ik het voor Belgische voertuigen niet voor buitenlandse voertuigen moet het evenement officieel en melding doen bij de politie / overheid en valt het voertuig vervolgens onder wetgeving van het land van herkomst (voor politie zijn aanvullende voorwaarden)
@JAB,
Leg een foto van de limo en de KLF naast elkaar....welke heeft er meer overeenkomsten....
En welke kan het IFV niet aanpakken......