Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok

Auteur Topic: Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok  (gelezen 93176 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #100 Gepost op: 17 december 2013, 20:29:56
wil je zeggen die Mb dan wel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #101 Gepost op: 17 december 2013, 22:32:25
Maar aan zo'n peacekeeping missie zit in 99% van de gevallen wel een verhoogt dreigingsniveau, en daar zijn de Amaroks dan weer niet voor bedoelt.

Snap je werkelijk het punt niet? Men zegt vredesbedrijf maar in de praktijk zal dit voertuig ook voor missies worden ingezet, simpelweg omdat dat ook binnen het kader van het vredesbedrijf gebeurt. Vredesbedrijf is niet synoniem aan risicoloos of niet-operationeel. Voor die omstandigheden lijkt het, om diverse praktische redenen, ongeschikt voor.

Men kan "bedoelen" tot St. Juttemis, maar we zullen toch voertuigen moeten hebben in het uitzendgebied. Er zijn niet voldoende geschikte voertuigen om de taken van een simpele 4x4 over te nemen.

Lt.Col.Me kletst echt niet zomaar wat in de rondte, hij werkt met dat materieel en kent de omstandigheden waarin geopereerd moet worden. Zelf werk ik niet met 4x4s, maar ik weet wel wat militair materieel aan moet kunnen en in welke omstandigheden dat materieel moet blijven functioneren.

En ja, de MB is beter geschikt door zijn technische robuustheid en eenvoud.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #102 Gepost op: 17 december 2013, 23:24:53
Citaat van: Highfield link=msg=1229419 date=1387315945
Snap je werkelijk het punt niet? Men zegt vredesbedrijf maar in de praktijk zal dit voertuig ook voor missies worden ingezet, simpelweg omdat dat ook binnen het kader van het vredesbedrijf gebeurt. Vredesbedrijf is niet synoniem aan risicoloos of niet-operationeel. Voor die omstandigheden lijkt het, om diverse praktische redenen, ongeschikt voor.
Bij welke missies in het buitenland is de MB in de afgelopen jaren ingezet?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #103 Gepost op: 17 december 2013, 23:30:25
Citaat van: Red link=msg=1229435 date=1387319093
Bij welke missies in het buitenland is de MB in de afgelopen jaren ingezet?

Alle denkbare missies die in je opkomen. Joegoslavië, Afghanistan, Irak, Turkije en alle andere missies de afgelopen jaren waar NL aanwezig was.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #104 Gepost op: 18 december 2013, 06:12:05
Hihi in joego zijn we begonnen met de laro. Om je een beter veiligheids gevoel te geven werden er een paar scherfwerende doeken opgehangen en dat was het.
Alleen de voertuigen van de monitoren waren geheel gepantserd.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #105 Gepost op: 18 december 2013, 09:31:10
Hoe je het went of keert, die voertuigen worden nou eenmaal aangeschaft. Er is door Defensie een programma van eisen opgesteld en blijkbaar voldeed de Amarok daaraan. Wij kunnen er verder weinig tegen doen, of je het ermee eens bent of niet. Ze zullen wel geen geld hebben in dit land voor betere/duurdere voertuigen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #106 Gepost op: 18 december 2013, 12:04:39
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1229438 date=1387319425
Alle denkbare missies die in je opkomen. Joegoslavië, Afghanistan, Irak, Turkije en alle andere missies de afgelopen jaren waar NL aanwezig was.
En in de laatste missies in Irak en Afghanistan gingen de MB's zonder probleem mee naar de frontlinie, compleet met bemensing, bewapening en belading.

Als de Amarok daar niet meer voor gebruikt kan of mag worden, dan moet het gebeuren met infanteriegevechtsvoertuigen en daar hebben we er niet zoveel van. Bovendien betekent dat ook dat er in het optreden met dat soort voertuigen geoefend moet worden zodat het totale aantal inzetbare voertuigen nog verder daalt.

Feitelijk zou je je dus moeten voorstellen dat ieder personen/materiaal busje (vgl. Amarok) bij de brandweer niet meer ingezet kan of mag worden, en dat er in plaats daarvan altijd een TS (vgl. pantservoertuig) gestuurd moet worden. Dat werkt dus ook niet.

Een inzet - of dat nu bij de brandweer of bij Defensie is - gebeurt altijd met een samenspel van verschillende voertuigen. In dat samenspel kun je niet zonder een terreinvoertuig, vanwege snelheid, wendbaarheid, zicht, openheid, sociale betrokkenheid, etc. etc. En dat staat nog los van allerlei nationale taken waar terreinvoertuigen essentiële rollen spelen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #107 Gepost op: 18 december 2013, 16:43:35
Mijn probleem in deze zit eigenlijk in de aanbesteding van de voertuigen, bij zowel de politievoertuigen aanbesteding als nu bij defensie lijkt het er op dat men de aanbesteding heeft geschreven specifiek op één merk. En dat vind ik heel vreemd, ik snap werkelijk niet dat de overheid zich op deze manier door Pon laat gijzelen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #108 Gepost op: 18 december 2013, 17:51:25
Citaat van: Panigale link=msg=1229646 date=1387381415
Mijn probleem in deze zit eigenlijk in de aanbesteding van de voertuigen, bij zowel de politievoertuigen aanbesteding als nu bij defensie lijkt het er op dat men de aanbesteding heeft geschreven specifiek op één merk. En dat vind ik heel vreemd, ik snap werkelijk niet dat de overheid zich op deze manier door Pon laat gijzelen.
Kan best zijn dat de VW Amarok de aanbesteding heeft binnengehaald voor dat type voertuig.
Voor de gewone personenvoertuigen zijn we juist van de VW golf overgestapt op de Renauld Megane.
(En daar rijden er ondertussen ook alweer aardig wat van rond)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #109 Gepost op: 18 december 2013, 18:13:25
Citaat van: Panigale link=msg=1229646 date=1387381415
Mijn probleem in deze zit eigenlijk in de aanbesteding van de voertuigen, bij zowel de politievoertuigen aanbesteding als nu bij defensie lijkt het er op dat men de aanbesteding heeft geschreven specifiek op één merk. En dat vind ik heel vreemd, ik snap werkelijk niet dat de overheid zich op deze manier door Pon laat gijzelen.

Als dat echt zo was geweest dan waren er andere automerken naar de rechter gestapt. Er wordt bij Europese aanbestedingen voor minder naar de rechter gegaan. Het blijft wel risicovol om veel bij een partij onder te brengen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.