Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok

Auteur Topic: Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok  (gelezen 93178 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #110 Gepost op: 18 december 2013, 18:43:44
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1229535 date=1387364679
En in de laatste missies in Irak en Afghanistan gingen de MB's zonder probleem mee naar de frontlinie, compleet met bemensing, bewapening en belading.

Als de Amarok daar niet meer voor gebruikt kan of mag worden, dan moet het gebeuren met infanteriegevechtsvoertuigen en daar hebben we er niet zoveel van. Bovendien betekent dat ook dat er in het optreden met dat soort voertuigen geoefend moet worden zodat het totale aantal inzetbare voertuigen nog verder daalt.

Feitelijk zou je je dus moeten voorstellen dat ieder personen/materiaal busje (vgl. Amarok) bij de brandweer niet meer ingezet kan of mag worden, en dat er in plaats daarvan altijd een TS (vgl. pantservoertuig) gestuurd moet worden. Dat werkt dus ook niet.

Een inzet - of dat nu bij de brandweer of bij Defensie is - gebeurt altijd met een samenspel van verschillende voertuigen. In dat samenspel kun je niet zonder een terreinvoertuig, vanwege snelheid, wendbaarheid, zicht, openheid, sociale betrokkenheid, etc. etc. En dat staat nog los van allerlei nationale taken waar terreinvoertuigen essentiële rollen spelen.

Je moet het zo zien, de brandweer zet voor een binnenbrand ook geen DA in omdat dit voertuig niet volstaat voor die missie.
Maar voor de preventiecontrole is de TS weer overdone en sommige missies heb je beide nodig
De Amarok word voor huis tuin en keuken vervoer aangeschaft voor peacekeeping missies in het buitenland zullen er voertuigen worden gebruikt zoals de Air Transportable Tactical Verhicles welke KTC verkrijgt of zullen er misschien wel een aantal terreinvoertuigen ala MB in dienst blijven.
Deze zullen alleen niet voor huis tuin en keuken vervoer bestemd zijn.
Door differentiatie van middelen zul je met meer op de missie toegesneden voertuigen en eenheden beter je doel bereiken.

Defensie heeft tussen de Amarok en het Infanteriegevechtsvoertuig nog steeds een aantal gradaties andere voertuigen in dienst.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #111 Gepost op: 18 december 2013, 18:59:12
Citaat van: Highfield link=msg=1229419 date=1387315945
En ja, de MB is beter geschikt door zijn technische robuustheid en eenvoud.
Dan hebben we het over de MB G klasse uit de jaren 80, als we dit voertuig moeten gaan vervangen voor een nieuwe G klasse dan hebben we deze eenvoudige dieseltechniek niet meer. Nog steeds een betrouwbaar voertuig, maar de common rail dieseltechniek vraagt wat meer onderhoud, en dat is ook gelijk duurder, terwijl Volkswagen het nog steeds af kan met pompverstuivers.

Citaat van: CMKmaat link=msg=1229683 date=1387385485
Kan best zijn dat de VW Amarok de aanbesteding heeft binnengehaald voor dat type voertuig.
Voor de gewone personenvoertuigen zijn we juist van de VW golf overgestapt op de Renauld Megane.
(En daar rijden er ondertussen ook alweer aardig wat van rond)
Daar komen ze ook nog wel van terug, er zijn tegenwoordig lease maatschappijen die geen Renaults meer leasen, dit komt door de hoge onderhoudskosten.
( ik heb bij een Renault garage gewerkt, zoiets krijg je dan te horen van collegas die direct contact hebben met de lease maatschappijen)

Citaat van: Panigale link=msg=1229646 date=1387381415
Mijn probleem in deze zit eigenlijk in de aanbesteding van de voertuigen, bij zowel de politievoertuigen aanbesteding als nu bij defensie lijkt het er op dat men de aanbesteding heeft geschreven specifiek op één merk. En dat vind ik heel vreemd, ik snap werkelijk niet dat de overheid zich op deze manier door Pon laat gijzelen.
Word de aanbesteding voor een merk geschreven, of voor de meest gunstige prijs, ik denk zelf het laatste.
Politie Volvo's vallen uit met de ene motormanagement storing naar de andere, en de VW Tourans blijven heel, misschien is die nieuwe VW jeep toch niet zon heel slechte keuze.  ;)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #112 Gepost op: 18 december 2013, 19:02:03
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1229694 date=1387388624
Je moet het zo zien, de brandweer zet voor een binnenbrand ook geen DA in omdat dit voertuig niet volstaat voor die missie.
Maar voor de preventiecontrole is de TS weer overdone en sommige missies heb je beide nodig
De Amarok word voor huis tuin en keuken vervoer aangeschaft voor peacekeeping missies in het buitenland zullen er voertuigen worden gebruikt zoals de Air Transportable Tactical Verhicles welke KTC verkrijgt of zullen er misschien wel een aantal terreinvoertuigen ala MB in dienst blijven.
Deze zullen alleen niet voor huis tuin en keuken vervoer bestemd zijn.
Door differentiatie van middelen zul je met meer op de missie toegesneden voertuigen en eenheden beter je doel bereiken.

Defensie heeft tussen de Amarok en het Infanteriegevechtsvoertuig nog steeds een aantal gradaties andere voertuigen in dienst.

Het hele idee is standaardiseren. Dus geen MB+LaRo meer, maar slechts 1 voertuig. Het KCT, MARSOF zullen inderdaad wel specialistische voertuigen houden, maar alle overige reguliere eenheden zullen met een Amarok uitgerust worden. Anders kom je nooit en te nimmer aan 1600 stuks.

Er zal echt geen "uitzendpool" met materieel blijven bestaan, want dan train je dus met materieel waarmee je niet gaat opereren, en je haalt je doelmatigheidsoogpunt niet.

Kortom, die Amaroks gaan gewoon ingezet worden bij iedere inzet waarbij non-SF een rol speelt. Zoals al uitgebreid aangegeven in dit topic kan je op uitzending je dreiging niet uitkiezen, al je materieel wat mee gaat moet om kunnen gaan met lomp onbenullige mishandeling in geval van nood. Dat heeft niets te maken met "ergens bestemd voor zijn", je vijand gaat je counteren op je zwakte. Als dat je materieel is, zullen ze dat gelijk uitbuiten.Een bermbom is zo'n voorbeeld, maar zullen we in Afrika (om redenen waar ik hier niet uitvoerig in wil gaan) waarschijnlijk niet tegenkomen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #113 Gepost op: 18 december 2013, 20:34:11
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1229694 date=1387388624
(...)
Defensie heeft tussen de Amarok en het Infanteriegevechtsvoertuig nog steeds een aantal gradaties andere voertuigen in dienst.
Kunt u voor de reguliere infanterist de typen voertuigen tussen de MB/Amarok en een pantservoertuig/infanteriegevechtsvoertuig noemen? En dan praten we dus niet over voertuigen die specifiek voor het KCT aangeschaft worden want daar gaat de reguliere infanterist niet mee op stap. Ik bedoel gewoon Jan Soldaat met zijn club.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #114 Gepost op: 18 december 2013, 23:19:22
Citaat van: mark hes link=msg=1229702 date=1387389552
Dan hebben we het over de MB G klasse uit de jaren 80, als we dit voertuig moeten gaan vervangen voor een nieuwe G klasse dan hebben we deze eenvoudige dieseltechniek niet meer. Nog steeds een betrouwbaar voertuig, maar de common rail dieseltechniek vraagt wat meer onderhoud, en dat is ook gelijk duurder, terwijl Volkswagen het nog steeds af kan met pompverstuivers.

Waar haal jij eigenlijk vandaan dat Volkswagen nog steeds met pompverstuivers werkt?
VW zit al jaren aan de common rail...


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #115 Gepost op: 18 december 2013, 23:34:16
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1229736 date=1387395251
Kunt u voor de reguliere infanterist de typen voertuigen tussen de MB/Amarok en een pantservoertuig/infanteriegevechtsvoertuig noemen? En dan praten we dus niet over voertuigen die specifiek voor het KCT aangeschaft worden want daar gaat de reguliere infanterist niet mee op stap. Ik bedoel gewoon Jan Soldaat met zijn club.

de LSV = nu luchtmobiel uiteindelijk de enige eenheid welke echt infanterie zijn, een  MB G280 dit type word nog niet uitgefaseerd, de YA 4442 als er meer mensen vervoerd moeten worden, Bushmaster ook ooit als noodoplossing aangeschaft.

En natuurlijk een landmacht welke dusdanig is uitgekleed dat het grote operaties, zoals in Afghanistan hoe dan ook, niet meer zelfstandig kan ontplooien.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #116 Gepost op: 18 december 2013, 23:39:32
Citaat van: Loekie link=msg=1229776 date=1387405162
Waar haal jij eigenlijk vandaan dat Volkswagen nog steeds met pompverstuivers werkt?
VW zit al jaren aan de common rail...

Je hebt gelijk ik zit ernaast... VW heeft ook een common rail systeem, met jah wel pompverstuivers. Ik bedoelde overigens niet dat pompverstuivers oude rotzooi is. ;)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #117 Gepost op: 19 december 2013, 00:39:15
de LSV = nu luchtmobiel uiteindelijk de enige eenheid welke echt infanterie zijn, een  MB G280 dit type word nog niet uitgefaseerd, de YA 4442 als er meer mensen vervoerd moeten worden, Bushmaster ook ooit als noodoplossing aangeschaft.

En natuurlijk een landmacht welke dusdanig is uitgekleed dat het grote operaties, zoals in Afghanistan hoe dan ook, niet meer zelfstandig kan ontplooien.

Dat zullen de pantserinfanteristen en de mariniers je niet in dank afnemen. Waar haal je de kennis vandaan dat de G280 in dienst blijft?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #118 Gepost op: 19 december 2013, 15:28:45
Citaat van: mark hes link=msg=1229785 date=1387406372

Je hebt gelijk ik zit ernaast... VW heeft ook een common rail systeem, met jah wel pompverstuivers. Ik bedoelde overigens niet dat pompverstuivers oude rotzooi is. ;)
Ik vermoed dat je bedoelt: met verstuivers (injectoren) ipv pompverstuivers. Pompverstuivers zijn een compleet andere technologie, maar goed, we wijken af.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #119 Gepost op: 19 december 2013, 22:37:10
De rijksoverheid gaat de komende jaren alle 12.000 dienstauto's vervangen. Daarover is vandaag een overeenkomst gesloten met 18 autofabrikanten.

Het contract werd getekend door een topambtenaar van het ministerie van Defensie. Van de 12.000 dienstauto's rijden er 5200 bij Defensie. Het gaat om personen-, bestel- en terreinauto’s, maar geen militaire voertuigen. Defensie wil niet zeggen hoeveel geld er met het contract gemoeid is.
 
De voertuigen worden de komende jaren vervangen als ze daaraan toe zijn. Aan de nieuwe auto's worden strenge milieueisen gesteld.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/rijk-sluit-megadeal-12000-nieuwe-dienstautos
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.