Je weet het nooit bij MinDef. Ik heb een hoop vreemde beslissingen meegemaakt in 15 jr tijd.
Verder als ik eens door het www vlieg en dan specifiek op de bekenste rally ter wereld zoek, de Dakar. Hierin rijdt de VW Amarok al sinds 2011 rond. Zowel als serviceauto van de organisatie en als wedstrijdauto. In beide gevallen hebben ze heelhuids de finish gehaald. op zich moet hij dus wel wat aankunnen met de nodige aanpassingen.
De civiele versie van de Amarok wordt geleverd, met wat kleinschalige aanpassingen gericht op militair gebruik. Daarbij o.a. ook de hijsogen, wapenvoorzieningen, communicatie, en wat aanpassingen voor gebruik in meer extreme omstandigheden, maar in de basis blijft het een civiele versie van de Amarok. Want goedkoop, want service bij de dealer. En ja, het ding kan net als een MB onder een Chinook of Cougar geknoopt worden, dus het zou me niet verbazen als ze er een paar in Mali in de frontlinie parkeren.
En ja, er zijn ook Amaroks die wel wat kunnen, mits zo'n beetje volledig aangepast. Zie de Rheinmetall Militär-versie. Ongetwijfeld zijn de Amaroks in de Dakar ook aangepast aan de omstandigheden. Als de KNRM er al moeite mee heeft op een Nederlands strand, denk ik dat je ze niet door een Zuid-Amerikaanse woestijn kunt jagen.