Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok

Auteur Topic: Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok  (gelezen 93187 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #70 Gepost op: 14 december 2013, 19:00:18
Citaat van: Cabo link=msg=1228565 date=1387043774
Ik denk dat de gemiddelde militair liever in dit voertuig afreist voor een oefening naar oost Duitsland/Polen dan in die afgetrapte MB's.

Tsja, in mijn ogen zijn die MB's véél meer hufter-proof als de Amarok...
IJzer en ''au'' bij ''hoofie stoot'' in plaats van plastic en stuk...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #71 Gepost op: 14 december 2013, 19:14:59
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1227768 date=1386796724
De nieuwe Meindl kisten zijn uitermate geschikt om te wandelen. De "burger-versie" van die kisten is één van de favoriete typen schoen voor de Nijmeegse Vierdaagse. Dus kennelijk is het op elkaar afgestemd...!  >:D
Tsja ... maar aangezien één van de functies van onze kisten het verblinden van de vijand is, wordt dat met de huidige Meindl's een probleem. Ze lopen inderdaad heerlijk maar ja ... Als een militair zijn kisten niet blinkend kan poetsen mist hij iets.
(en suede-look poetst niet echt lekker ... zeker niet tot spiegel niveau)

Tijdelijk ligt de uitlevering dus ook stil volgens mijn laatste gegevens.
(Lees: ik loop nog op oud en krijg voorlopig geen nieuw uitgeleverd. Mijn collega kreeg afgelopen week nog 2 gloednieuwe kisten ... oud model)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #72 Gepost op: 14 december 2013, 20:54:06
Mensen maken zich druk om zware terreinen en dropping achter vijandelijke linie's met een voertuig hangend onder aan een chinook, maar wanneer is dit voor het laatst nodig geweest? En ik zie de vijanden van deze tijd nou ook niet bepaald met de G-klasse door het oerwoud rijden. Bovendien houden de CV90's het in zwaar terrein (steile bergen) al niet eens vol en zijn de meeste pantservoertuigen van Defensie niet inzet gereed. En dan maken we ons druk om voertuigen die 95% van de tijd over geasfalteerde wegen moeten rijden?


Dat gebeurt vaker dan je denkt. Sterker nog, het is dè manier om langeafstandspatrouilles een eind op weg te helpen. Afrika (het operatieterrein in de voorzienbare toekomst) heeft zeer weinig wegen en zelfs die zijn vaak slecht. Een goede 4x4 is daar echt onontbeerlijk.

En denk niet dat de "vijand van deze tijd" een haatbaard op een ezel is met een proppeschieter en een onbeveiligd dinkytoy portofoontje. Die lui in Afrika komen je met tientallen voertuigen gecoördineerd tegemoet, bezitten geavanceerde luchtafweer en antitank raketten. Laat je niet beetnemen door te denken dat de strijd in Irak/Afghanistan kenmerkend is voor de conflicten van de nabije toekomst. De Fransen moeten vol aan de bak nu in de Centraal Afrikaanse Republiek, Mali zal ook geen wandelingetje in het park zijn..

En ja, die Amarok legt het absoluut af tegen de 4x4 Toyota's met 4x .50 achterop waar die warlords daar mee door het terrein scheuren.

Bijdragen op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #73 Gepost op: 14 december 2013, 21:44:19
Citaat van: Highfield link=msg=1228583 date=1387050846
Dat gebeurt vaker dan je denkt. Sterker nog, het is dè manier om langeafstandspatrouilles een eind op weg te helpen. Afrika (het operatieterrein in de voorzienbare toekomst) heeft zeer weinig wegen en zelfs die zijn vaak slecht. Een goede 4x4 is daar echt onontbeerlijk.

En denk niet dat de "vijand van deze tijd" een haatbaard op een ezel is met een proppeschieter en een onbeveiligd dinkytoy portofoontje. Die lui in Afrika komen je met tientallen voertuigen gecoördineerd tegemoet, bezitten geavanceerde luchtafweer en antitank raketten. Laat je niet beetnemen door te denken dat de strijd in Irak/Afghanistan kenmerkend is voor de conflicten van de nabije toekomst. De Fransen moeten vol aan de bak nu in de Centraal Afrikaanse Republiek, Mali zal ook geen wandelingetje in het park zijn..

En ja, die Amarok legt het absoluut af tegen de 4x4 Toyota's met 4x .50 achterop waar die warlords daar mee door het terrein scheuren.

maar zijn die Amaroks bedoelt om het tegen dit soort strijders op te nemen, ik denk dat voor dat soort optredend Defensie meer gepantserde voertuigen zoals de Bushmaster in dienst heeft.
Voor 90% van de km waar nu de G-klasse voor word gebruikt volstaat de terreinvaardigheid van de Amarok + dat 80% van de km waar nu de G-klasse voor word gebruikt de Amarok waarschijnlijk de betere optie is kwa operationele kosten en comfort.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #75 Gepost op: 14 december 2013, 22:18:50
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1228590 date=1387053859
maar zijn die Amaroks bedoelt om het tegen dit soort strijders op te nemen, ik denk dat voor dat soort optredend Defensie meer gepantserde voertuigen zoals de Bushmaster in dienst heeft.
Voor 90% van de km waar nu de G-klasse voor word gebruikt volstaat de terreinvaardigheid van de Amarok + dat 80% van de km waar nu de G-klasse voor word gebruikt de Amarok waarschijnlijk de betere optie is kwa operationele kosten en comfort.

Ze worden (naar verluid) wel geacht om in dergelijke gebieden op te treden. Wellicht niet offensief, maar je wil absoluut lomp door het terrein willen rammen als dat soort lui ineens opduiken. Je materieel moet daar tegen kunnen, al rij je het helemaal finaal aan stront een een rit, het moet blijven draaien tot de cylinderkoppen in een baan om de aarde vliegen. Gaat die Amarok tegen hetzelfde misbruik kunnen als een MB?

Het gaat bij Defensie niet om de 90%, het gaat om die uiterste 10% waar de pure brute lompheid van je materieel letterlijk het verschil tussen leven en dood maakt.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #76 Gepost op: 14 december 2013, 23:05:35
Citaat van: Highfield link=msg=1228600 date=1387055930
Ze worden (naar verluid) wel geacht om in dergelijke gebieden op te treden. Wellicht niet offensief, maar je wil absoluut lomp door het terrein willen rammen als dat soort lui ineens opduiken. Je materieel moet daar tegen kunnen, al rij je het helemaal finaal aan stront een een rit, het moet blijven draaien tot de cylinderkoppen in een baan om de aarde vliegen. Gaat die Amarok tegen hetzelfde misbruik kunnen als een MB?

Het gaat bij Defensie niet om de 90%, het gaat om die uiterste 10% waar de pure brute lompheid van je materieel letterlijk het verschil tussen leven en dood maakt.

Nee, naar zulk soort gebieden zullen voertuigen zoals de bushmaster of een beperkt aantal voertuigen gelijkwaardig of beter geschikt als de MB worden gebruikt, zoals het speciaal voertuig zoals welke t.b.v. het KCT word aangeschaft.
Want die MB kan nog steeds niet beschermen tegen bermbommen en andere geïmproviseerde explosieven en geweervuur zoals van een .50 achterop zo'n Toyota.
Dus is de vraag is de MB-G eigenlijk wel geschikt voor dit soort inzetten i.v.m. het ontbreken van adequate bescherming van de bemensing.
En wie zegt dat er voor die 10% van de inzetten waar de amarok minder geschikt is als de MB-G geen ander voertuig word aangekocht, maar dan in minder grote aantallen en niet als standaardvoertuig.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #77 Gepost op: 14 december 2013, 23:23:27
Het artikel betreffende de vervanger van de MB-G bij KCT en lees maar eens goed waarom ook de MB-G niet voldoet in de door Highfield genoemde situatie.

Nieuwe voertuigen voor Korps Commando Troepen


3 juli 2013, 14.55 uur

Het Korps Commando Troepen krijgt 50 nieuwe voertuigen, zogenoemde Air Transportable Tactical Vehicles. Hiermee kunnen de commando’s onder meer beter uit de voeten in zwaar terrein. De Defensie Materieel Organisatie tekende hiervoor vandaag een contract met de Nederlandse firma Defenture.

Meer laadvermogen
Behalve betere terreinvaardigheid hebben de nieuwe special forces-voertuigen meer laadvermogen dan de huidige Mercedes Benz-terreinwagens. Dit is essentieel met het oog op het takenpakket van het Korps Commando Troepen (KCT). Zo moeten verkenningen en aanvallen op vijandelijke doelen eventueel diep in vijandelijk gebied worden uitgevoerd. Dit onder de zwaarste geografische en klimatologische omstandigheden en zonder logistieke steun van buitenaf. De commando’s moeten dus al hun benodigdheden, zoals munitie, voedings- en andere middelen, zelf kunnen meenemen.

Luchtmobiel
Omdat commando’s ook door helikopters worden gedropt, zijn de voertuigen te vervoeren in en onder Chinook-transporthelikopters. Het Air Transportable Tactical Vehicle vervangt een deel van de huidige Mercedessen, de MB290GD.

Missie-ervaring

In het nieuwe voertuig zijn de ervaringen van recente en minder recente missies verwerkt. In 1995 gebruikte het KCT een MB290. De lange patrouilles tijdens de missies in Bosnië brachten de noodzaak van extra bagageruimte met zich mee. Het bagagerek achterop was geboren. De inzet in Afghanistan en Irak vergrootte de vraag naar vuurkracht. Dit leverde een extra (ring)affuit op, een (draaibare) houder voor de zware .50 mitrailleur. Ook stoorzenders en extra radio’s vonden hun weg naar het voertuig.

Geen rekening gehouden
Met al deze extra voorzieningen was oorspronkelijk geen rekening gehouden. De eerste Medercedes, de 7,5 kN-versie, werd vervangen door een 11 kN, met een zwaardere motor, betere remmen, assen en vering. Maar ook deze werd al snel tot het uiterste belast, ondanks aanpassingen. Zo werd het laadvermogen vergroot, maar dit kwam de mobiliteit weer niet ten goede. Met het bereiken van de opgerekte grenzen, werd de aanschaf van nieuwe voertuigen onvermijdelijk.

Extra bepantsering
Het nieuwe Air Transportable Tactical Vehicle kan ook worden uitgerust van extra bepantsering van Ten Cate. De wagen is verder voorzien van de modernste communicatiemiddelen, een lanceerinrichting voor rookgranaten, een lier en 2 houders voor machinegeweren.

Dakar Rally
Defenture is een Nederlands samenwerkingsverband met jarenlange ervaring op het gebied van off road autosport. Gerard Rond, VDL en X-motion hebben onder meer jarenlange ervaring in de Dakar Rally. De voertuigen moeten vanaf begin 2015 instromen bij het KCT.

Kenmerken:
Lengte: 4950 mm
Breedte: 1800 mm
Hoogte: 1830 mm
Maximale gewicht inclusief lading: 4500 kilo
Laadvermogen: 1800 kilo (in de Chinook maximaal 1200 kilo)
Motor: 3,2 liter, 5 cilinder, met 200 pk

bron: www.defensie.nl


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #78 Gepost op: 14 december 2013, 23:47:08
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1227744 date=1386793627
Je weet het nooit bij MinDef. Ik heb een hoop vreemde beslissingen meegemaakt in 15 jr tijd.


Verder als ik eens door het www vlieg en dan specifiek op de bekenste rally ter wereld zoek, de Dakar. Hierin rijdt de VW Amarok al sinds 2011 rond. Zowel als serviceauto van de organisatie en als wedstrijdauto.
...
Die dakar uitvoering is niet meer dan een plastic mule op een verder compleet custom chassis. Met dito ophanging en motorisering. De versie die defensie nu aan gaat schaffen is bedoeld om in blinkend zwart of wit te pronken op een P.C Hoofdstraat :X

en met het lopende motoren debacle bij VW ging ik er geen meter vijandelijk gebied mee in.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #79 Gepost op: 15 december 2013, 00:38:44
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1228607 date=1387058735
Nee, naar zulk soort gebieden zullen voertuigen zoals de bushmaster of een beperkt aantal voertuigen gelijkwaardig of beter geschikt als de MB worden gebruikt, zoals het speciaal voertuig zoals welke t.b.v. het KCT word aangeschaft.
Want die MB kan nog steeds niet beschermen tegen bermbommen en andere geïmproviseerde explosieven en geweervuur zoals van een .50 achterop zo'n Toyota.
Dus is de vraag is de MB-G eigenlijk wel geschikt voor dit soort inzetten i.v.m. het ontbreken van adequate bescherming van de bemensing.
En wie zegt dat er voor die 10% van de inzetten waar de amarok minder geschikt is als de MB-G geen ander voertuig word aangekocht, maar dan in minder grote aantallen en niet als standaardvoertuig.

Het gaat erom dat je het niet voor het kiezen hebt wie je wanneer waarmee aanvalt. In Afghanistan zag je dat naar mate het materieel beter werd (bushmasters), de bommen gewoon zwaarder werden. Toch reed men daar ook met MBs rond, enerzijds omdat er gewoon niet genoeg overige voertuigen zijn, maar anderzijds ook omdat dat voertuig gewoon een beter platform is als je contact wil maken met de bevolking.

Nee de MB stopt een bermbom niet (niet vergeten: die zijn tot nu toe in Afrika nog niet gesignaleerd!). Maar je kan er wel rücksichtlos mee rammen door het zijterrein als je weerstand tegenkomt. Die 10% kan iedereen altijd overal tegenkomen in een inzetgebied. Op de verschillende bases in Afghanistan kwamen raketaanvallen voor, ook als daar toevallig een journalist rondliep. In Irak lagen de koks op een gegeven moment met hun buks op de buitenwal het kamp te verdedigen, denk je dat dat de bedoeling was?

Kortom: je moet in uitzendgebieden altijd voorbereid zijn op de ergste dingen. Een van de dingen waar je dan geen enkele twijfel over mag hebben is je materieel. Dat moet het gewoon doen en blijven doen, en als het weigert moet het rap te repareren zijn. Een Amarok is inderdaad een prima karretje voor een heleboel taken. Maar voor inzetgebieden vind ik het een riskant geval.

Ik ben blij dat we op de fregatten nog gewoon 2 rolls royce gasturbines hebben, en een leuk uitdagend verdedigingssysteem hebben (voor de aanvaller). Ik benijd mijn landgebonden collega's niet met dit soort fratsen. Koop gewoon een beproefd ding, klaar.  98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.