Nee, naar zulk soort gebieden zullen voertuigen zoals de bushmaster of een beperkt aantal voertuigen gelijkwaardig of beter geschikt als de MB worden gebruikt, zoals het speciaal voertuig zoals welke t.b.v. het KCT word aangeschaft.
Want die MB kan nog steeds niet beschermen tegen bermbommen en andere geïmproviseerde explosieven en geweervuur zoals van een .50 achterop zo'n Toyota.
Dus is de vraag is de MB-G eigenlijk wel geschikt voor dit soort inzetten i.v.m. het ontbreken van adequate bescherming van de bemensing.
En wie zegt dat er voor die 10% van de inzetten waar de amarok minder geschikt is als de MB-G geen ander voertuig word aangekocht, maar dan in minder grote aantallen en niet als standaardvoertuig.
Wellicht is het verstandig u te verdiepen in het reguliere landoptreden. Een inzet van een landmacht-eenheid kan op allerlei terreinen en in allerlei omstandigheden plaatsvinden. Vandaag is het Afghanistan, morgen is het Mali en overmorgen kan het weer ergens anders zijn. Bij zo'n eenheid zit een veelheid aan specialismen en taken om de inzet naar behoren uit te voeren, en dat varieert van pure gevechtskracht tot geniesteun tot logistiek tot medische hulpverlening. Voor alle takken van sport zijn specifieke wensen t.a.v. voertuigen, belading, bewapening, bepantsering, enz. enz. Een heleboel van deze taken kan worden uitgevoerd met niet- of lichtgepantserde voertuigen, zoals terreinauto's en terreinvaardige vrachtwagens. Je hoeft niet iedereen in een Bushmaster te stoppen. Sterker nog, ik denk dat de Bushmaster voor diverse taken helemaal niet geschikt is. Dat betekent dat je er nooit aan ontkomt om met terreinauto's op pad te gaan.
Maar zoals Highfield zegt: er kan van alles gebeuren, zelfs als je het niet verwacht, en dan moet je kunnen vertrouwen op het materieel wat je bij je hebt, of het nu Afghanistan, Mali of Noorwegen is. En dan moet zo'n Amarok dus net zo lomp en onbenullig voorwaarts of achterwaarts kunnen gaan als dat een MB dat kan. En gegeven de reacties bij de KNRM, vraag ik me zeer af of de Amarok in de geleverde variant onder de moeilijkste omstandigheden vergelijkbaar presteert als de MB.
Het is alsof je een brandweerman een helm meegeeft die lekker comfortabel zit, maar bij een flash-over van je kop smelt. Voor 90% van de werkzaamheden is het een prima ding, maar zou je er een brandend huis mee binnenstappen? Dacht het niet!
Tsja ... maar aangezien één van de functies van onze kisten het verblinden van de vijand is, wordt dat met de huidige Meindl's een probleem. Ze lopen inderdaad heerlijk maar ja ... Als een militair zijn kisten niet blinkend kan poetsen mist hij iets.
(en suede-look poetst niet echt lekker ... zeker niet tot spiegel niveau)
Tijdelijk ligt de uitlevering dus ook stil volgens mijn laatste gegevens.
(Lees: ik loop nog op oud en krijg voorlopig geen nieuw uitgeleverd. Mijn collega kreeg afgelopen week nog 2 gloednieuwe kisten ... oud model)
Nadat je ze geleverd gekregen hebt, eenmaal netjes waxen, en het ding wordt mooi zwart en glad. Ik heb me laten vertellen dat het na een aantal wax-beurten weer glimt en glanst als een spiegel (zover ben ik nog niet, zijn net geleverd). Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoevaak dat waxen nu mag. De IK-schoenen-poetsen kreeg je er natuurlijk niet bij, maar het schijnt dus niet elke week te hoeven.