Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok

Auteur Topic: Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok  (gelezen 93305 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #80 Gepost op: 15 december 2013, 00:57:41
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1228607 date=1387058735
Nee, naar zulk soort gebieden zullen voertuigen zoals de bushmaster of een beperkt aantal voertuigen gelijkwaardig of beter geschikt als de MB worden gebruikt, zoals het speciaal voertuig zoals welke t.b.v. het KCT word aangeschaft.
Want die MB kan nog steeds niet beschermen tegen bermbommen en andere geïmproviseerde explosieven en geweervuur zoals van een .50 achterop zo'n Toyota.
Dus is de vraag is de MB-G eigenlijk wel geschikt voor dit soort inzetten i.v.m. het ontbreken van adequate bescherming van de bemensing.
En wie zegt dat er voor die 10% van de inzetten waar de amarok minder geschikt is als de MB-G geen ander voertuig word aangekocht, maar dan in minder grote aantallen en niet als standaardvoertuig.
Wellicht is het verstandig u te verdiepen in het reguliere landoptreden. Een inzet van een landmacht-eenheid kan op allerlei terreinen en in allerlei omstandigheden plaatsvinden. Vandaag is het Afghanistan, morgen is het Mali en overmorgen kan het weer ergens anders zijn. Bij zo'n eenheid zit een veelheid aan specialismen en taken om de inzet naar behoren uit te voeren, en dat varieert van pure gevechtskracht tot geniesteun tot logistiek tot medische hulpverlening. Voor alle takken van sport zijn specifieke wensen t.a.v. voertuigen, belading, bewapening, bepantsering, enz. enz. Een heleboel van deze taken kan worden uitgevoerd met niet- of lichtgepantserde voertuigen, zoals terreinauto's en terreinvaardige vrachtwagens. Je hoeft niet iedereen in een Bushmaster te stoppen. Sterker nog, ik denk dat de Bushmaster voor diverse taken helemaal niet geschikt is. Dat betekent dat je er nooit aan ontkomt om met terreinauto's op pad te gaan.

Maar zoals Highfield zegt: er kan van alles gebeuren, zelfs als je het niet verwacht, en dan moet je kunnen vertrouwen op het materieel wat je bij je hebt, of het nu Afghanistan, Mali of Noorwegen is. En dan moet zo'n Amarok dus net zo lomp en onbenullig voorwaarts of achterwaarts kunnen gaan als dat een MB dat kan. En gegeven de reacties bij de KNRM, vraag ik me zeer af of de Amarok in de geleverde variant onder de moeilijkste omstandigheden vergelijkbaar presteert als de MB.

Het is alsof je een brandweerman een helm meegeeft die lekker comfortabel zit, maar bij een flash-over van je kop smelt. Voor 90% van de werkzaamheden is het een prima ding, maar zou je er een brandend huis mee binnenstappen? Dacht het niet!

Citaat van: CMKmaat link=msg=1228569 date=1387044899
Tsja ... maar aangezien één van de functies van onze kisten het verblinden van de vijand is, wordt dat met de huidige Meindl's een probleem. Ze lopen inderdaad heerlijk maar ja ... Als een militair zijn kisten niet blinkend kan poetsen mist hij iets.
(en suede-look poetst niet echt lekker ... zeker niet tot spiegel niveau)

Tijdelijk ligt de uitlevering dus ook stil volgens mijn laatste gegevens.
(Lees: ik loop nog op oud en krijg voorlopig geen nieuw uitgeleverd. Mijn collega kreeg afgelopen week nog 2 gloednieuwe kisten ... oud model)
Nadat je ze geleverd gekregen hebt, eenmaal netjes waxen, en het ding wordt mooi zwart en glad. Ik heb me laten vertellen dat het na een aantal wax-beurten weer glimt en glanst als een spiegel (zover ben ik nog niet, zijn net geleverd). Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoevaak dat waxen nu mag. De IK-schoenen-poetsen kreeg je er natuurlijk niet bij, maar het schijnt dus niet elke week te hoeven.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #81 Gepost op: 15 december 2013, 01:15:35
Eigenlijk dejavu deze discussie,  zo werd er ook gedacht over de MB tov de LR, de MB tov de FTF....
Later bleken deze keuzes helemaal niet zo slecht. .... 0098
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #82 Gepost op: 15 december 2013, 01:23:34
Natuurlijk, we moeten het ding wel een kans geven. Maar een beetje gezonde scepsis is een mens eigen, nietwaar?  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #83 Gepost op: 15 december 2013, 01:36:14
Overigens ben ik niet eens tegen de aanschaf van de Amarok op zichzelf; wat mij slechts verbaast is dat de Amarok als vervanger van MB's, LaRo's en lichte/middelzware vrachtwagens wordt aangetrokken terwijl de eigenschappen in termen van laadvermogen, zitplaatsen, opstellingen etc. wezenlijk anders zijn. Een lange MB heeft bijvoorbeeld 6 zitplaatsen, een Amarok 4 zitplaatsen. Het laadvermogen en met name de afmetingen van de laadruimte zijn zeer verschillend. Iets als een simpele boogtent krijg je niet mee in een Amarok. Een wapenaffuit op een MB zit midden op een open voertuig, een eventuele affuit op een Amarok zit achterop een gesloten voertuig.

Ik ben wel benieuwd hoe men tot zo'n wezenlijk ander type voertuig is gekomen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #84 Gepost op: 15 december 2013, 11:52:40
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1228624 date=1387065461
Nadat je ze geleverd gekregen hebt, eenmaal netjes waxen, en het ding wordt mooi zwart en glad. Ik heb me laten vertellen dat het na een aantal wax-beurten weer glimt en glanst als een spiegel (zover ben ik nog niet, zijn net geleverd). Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoevaak dat waxen nu mag. De IK-schoenen-poetsen kreeg je er natuurlijk niet bij, maar het schijnt dus niet elke week te hoeven.

max. 1x per halfjaar waxen, anders houdt je gore-tex beschermlaag het niet lang uit. Voor de rest bij vuil alleen schoonmaken met een vochtige doek. Werkt bij mij nog prima tot nu toe. Oja uiteraard waren er lui die zich niet hielden aan 1x per half jaar waxen.... resultaat schoen is niet meer waterdicht en wit uitgeslagen, die konden dus weer retour KPU.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #85 Gepost op: 15 december 2013, 12:46:16
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1228629 date=1387067774

...

Een lange MB heeft bijvoorbeeld 6 zitplaatsen, een Amarok 4 zitplaatsen. Het laadvermogen en met name de afmetingen van de laadruimte zijn zeer verschillend. Iets als een simpele boogtent krijg je niet mee in een Amarok. Een wapenaffuit op een MB zit midden op een open voertuig, een eventuele affuit op een Amarok zit achterop een gesloten voertuig.


*Sarcasme* Kortom, een auto gekocht op de toekomst. Steeds minder defensiepersoneel, minder gevaarlijke uitzendingen dus meer hotelmatige huisvesting (geen boogtentje meer nodig)... Nog even en luxe auto's en gewone vrachtauto's volstaan. Wat leven we toch in een liefdevolle wereld... * Sarcasme*
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #86 Gepost op: 15 december 2013, 16:37:25
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1228629 date=1387067774
Een lange MB heeft bijvoorbeeld 6 zitplaatsen, een Amarok 4 zitplaatsen.

Die 4 plaatsen achterin voldoen al lang niet meer aan de veiligheidseisen. Het is wachten dat het een keer echt fout gaat, en dan heb ik het niet over kneuzingen of een radio tussen je ribben.... Ik zit niet graag achterin dus in dat opzicht ben ik zeer content met die nieuwe Amaroks die gaan komen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #87 Gepost op: 15 december 2013, 16:58:20
Citaat van: blauwblauw link=msg=1228727 date=1387121845
Die 4 plaatsen achterin voldoen al lang niet meer aan de veiligheidseisen. Het is wachten dat het een keer echt fout gaat, en dan heb ik het niet over kneuzingen of een radio tussen je ribben.... Ik zit niet graag achterin dus in dat opzicht ben ik zeer content met die nieuwe Amaroks die gaan komen.
Het gaat even niet zozeer om de veiligheid, maar om de vervoerscapaciteit. Op iedere lange MB zou je nu dus 1,5 Amarok moeten hebben. Om dezelfde hoeveelheid personeel te verplaatsen heb je dus meer voertuigen nodig. En volgens mij was dat nou net niet de bedoeling van het plan achter de vervanging...  ;)

Ik ben het wel met u eens dat het ongetwijfeld beter zitten is in een Amarok dan in een MB. Zowel voor- als achterin :)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #88 Gepost op: 15 december 2013, 18:22:43
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1228732 date=1387123100
Het gaat even niet zozeer om de veiligheid, maar om de vervoerscapaciteit. Op iedere lange MB zou je nu dus 1,5 Amarok moeten hebben. Om dezelfde hoeveelheid personeel te verplaatsen heb je dus meer voertuigen nodig. En volgens mij was dat nou net niet de bedoeling van het plan achter de vervanging...  ;)

Ik ben het wel met u eens dat het ongetwijfeld beter zitten is in een Amarok dan in een MB. Zowel voor- als achterin :)

Maar wanneer worden er in 1 MB-G 7,5Kn nog 6 personen vervoert, buiten het feit dat de meeste die ik de laatst tijd heb gezien nog maar 4 zitplaatsen hadden waarvan 2 zonder veiligheidsgordels.


Indien noodzakelijk kunnen er trouwens in een Amarok 5 personen vervoert worden en alle zitplaatsen voorzien van veiligheidsgordels.


bron: www.vwbedrijfswagens.nl


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #89 Gepost op: 15 december 2013, 18:46:46
<sarcasme>Dat mooie nepleer zal inderdaad heel goed tegen metalen haakjes aan tassen/kisten/wapens kunnen...???

Ook de ruimte is erg geschikt voor 3 pax met bepakking/wapen...</sarcasme>

Wat is de doorwaadbare diepte van een amarok eigenlijk?
Bijdragen op persoonlijke titel.